استانی 11:16 - 01 مرداد 1393
ساری - ایرنا - ورود پساب ها و بروز مشکلات زیست محیطی ناشی از پرشدن ظرفیت مکان کنونی انباشت زباله هشت شهر مازندران در آمل ، اختصاص مکان جدید برای دفع این طلای سیاه را ضروری کرده است.

تاخیر در انتخاب محل جدید دفع زباله در شهرستان آمل و پیامدهای روز افزون و نگران کننده زیست محیطی ناشی از ورود پساب ها و شیرابه زباله ها به رودخانه پرآب هراز، بر دغدغه و نگرانی مردم و مسوولان امر افزوده است.



براساس آمار موجود روزانه حدود400 تا 450 تن انواع زباله های خانگی و صنعتی شهر های محمودآباد، دابودشت، هادی شهر بابلسر، سرخرود، رینه، گزنگ و امام زاده عبداله و آمل در منطقه کوهستانیˈعمارتˈ محل کنونی دفع زباله این منطقه انباشت می شود.



ادامه دفع زباله هشت شهر مازندران در مکان یادشده این شهرستان را در آستانه بحران زیست محیطی قرار داده است.



رییس حفاظت محیط زیست آمل خواستار اتخاذ تدابیر اصولی برای حل بحران زباله این شهرستان شد و گفت: عدم مدیریت سبب شد تا موضوع دفع زباله در منطقه ˈعمارتˈ این شهرستان به بحران تبدیل شود.



ˈبهمن صادق نژادˈ در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ضرورت انتخاب مکان جدید دفع زباله در آمل افزود: موضوع انتخاب مکان جدید زباله در این شهرستان باید ازسه سال قبل مطرح می شد که متاسفانه شهردار وقت در این امر مهم بی توجهی کرده است.



وی اظهار داشت : حفاظت محیط زیست شهرستان مشکل مناسب نبودن مکان کنونی دفع زباله را سه سال قبل اعلام و به تکالیف قانونی خود عمل کرده بود.



صادق نژاد اظهار داشت : طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت زباله در روستاها به عهده دهیاری ها، در خارج از روستا به عهده بخشداران و در شهر به شهرداری مربوط است و طبق ماده 23 همین قانون، محیط زیست نیز بر حسن اجرای این قوانین نظارت دارد.



وی خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون شهرداری زمین مناسبی مطابق استاندارهای زیست محیطی و بهداشتی در حوزه جغرافیایی این شهرستان به این نهاد معرفی نکرده است ولی انتخاب مکان جدید دفع زباله ضرورتی اجتناب ناپذیر است.



رییس حفاظت محیط زیست شهرستان آمل یادآور شد : مکان کنونی دفع زباله به مرحله بحرانی رسیده به طوری که فاضلاب های تخلیه شده در آن، نفوذ شیرابه ها و بوی بد آن علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی آب و خاک را نیز به همراه داشته است.



صادق نژاد خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی محل دفع زباله آمل شبیه بمب ساعتی است که هر آن ممکن است بر اثر گازهای موجود در آن، انفجاری در منطقه بوقوع بپبوندد.



وی با اشاره به انتخاب مکان جدید 100 هکتاری واقع در محور ارتباطی آمل به بلده برای زباله یادآور شد: این مکان جدید در حوزه حوزه جغرافیایی شهرستان نور واقع است.



وی تصریح کرد : نماینده شهرستان و فرماندار آمل برای حل مشکل زباله این شهرستان به طور جدی پیگیر بوده و در جلسات متعدد برای رفع این چالش اعلام آمادگی کردند.



محل کوهستانیˈ عمارتˈ با حدود 10هکتار وسعت در 30 کیلومتری شهر آمل در جوار محور ارتباطی پرتردد هراز واقع شده و ظرفیت آن در اوایل سال جاری پس از حدود 30 سال تکمیل شده است.



این در حالی است نفوذ پساب های محل فعلی زباله به خاطر واقع شدن رودخانه هراز و سد مخزنی در حال ساخت هراز تامین کننده آب آشامیدنی یک میلیون نفر و آب 96 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرهای مرکزی مازندران در جوار محل دفع فعلی زباله مشکلات موجود را دو چندان کرده است.



به اعتقاد برخی از کارشناسان برای برون رفت از این معضل شهر آمل باید ضمن انتخاب مکان جدید دفع زباله، برای احداث نیروگاه زباله سوز در منطقه نیز فکر اساسی اتخاذ کرد.



جمعی از شهروندان و مسوولان شهرستان آمل نسبت به بروز مسایل زیست محیطی فراگیر ناشی از ادامه دفع زباله در مکان فعلی هشدار دادند و از مسوولان استانی و کشوری خواستند تا نسبت به این امر مهم هشت شهر مازندران تدابیر ویژه ای بیاندیشند.



ˈمهرداد صمدیˈ دانشجوی رشته جغرافیای شهری در گفت و گو با ایرنا برنامه ریزی اصولی و نظارت و رفع موانع و مشکلات منطقه و پیگیری امور را لازمه یک مدیر موفق شهر برشمرد.



وی از تاخیر در انتخاب مکان جدید محل دفع زباله این شهرستان از سوی مدیریت شهری انتقاد و اضافه کرد: مسوولان امر باید با داشتن راهبرد خاص، تهدید زباله را به فرصت تبدیل کنند.



وی تاکید کرد: در انتخاب مکان جدید دفع زباله باید همه جوانب علمی، زیست محیطی و جغرافیایی و اجتماعی لحاظ شود تا در آینده دچار مشکلات عدیده نشویم.



سرانجام با وجود این هشدارهای زیست محیطی و ضرورت زودهنگام حل این مشکل، طی جلسات متعدد به ویژه در جلسه هفته اخیر با حضور مسوولان شهرهای یاد شده، زمین100هکتاری واقع در محور آمل و بلده برای مکان جدید دفع زباله منطقه انتخاب شده است.



رییس شورای اسلامی شهر آمل، فراهم شدن هماهنگی های استانی برای واگذاری زمین 100هکتاری واقع در جاده آمل به بلده برای محل انباشت زباله و ساخت نیروگاه زباله سوز را تنها راهکار برون رفت این معضل شهرهای مرکزی مازندران اعلام کرد.



ˈخسرو ابراهیم زادهˈ در نشستی به همین منظور اعلام کرد: با پیگیری به عمل آمده از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل زمین100هکتاری یاد شده از نهادهای محیط زبست و منابع طبیعی استعلام شده و مشکل خاصی نداشته است و ما منتطر مقدمات واگذاری آن از سوی استانداری مازندران هستیم.



وی ادامه داد: ادامه دفع زباله در محل کنونی با توجه به پرشدن ظرفیت آن و نیز فقدان مکانی برای دفع زباله هشت شهر مرکزی مازندران، معضل زیست محیطی برای منطقه به همراه خواهد داشت.



رییس شورای اسلامی شهر آمل تصریح کرد: نفوذ و سرازیر شدن شیرابه های زباله ها از محل دفن زباله به بستر رودخانه هراز و آب های آشامیدنی سلامت مردم را تهدید کرده است.



ابراهیم زاده یادآور شد: شورای شهر آمل برای رفع این مشکل به استاندار مازندران نامه نوشت و از مسوولان ذیربط استانی می خواهیم هر چه زودتر به مشکل اساسی شهر آمل توجه ویژه کنند.



وی به خبرنگار ایرنا گفت : همه مسوولان امر باید با اتخاذ تصمیم مناسب و انتخاب مکان جدید دفع زباله به مشکلات زیست زیست محیطی آمل پایان دهند.



رییس شورای اسلامی شهر آمل اختصاص اعتبار ملی و استانی با حمایت و پیگیری های استاندار مازندران در واگذاری زمین و ایجاد کارخانه زباله سوز و یا کمپوست را تنها راه حل مشکل زباله شهرستان آمل برشمرد.



به گفته وی در صورت رسیدگی نشدن به این مشکل زیست محیطی شهرستان آمل، تبعات اجتماعی جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.



وی همچنین یادآور شد: زمین100 هکتاری دفن زباله شهرهای مرکزی مازندران مورد تایید استاندار است.



سرپرست فرمانداری شهرستان آمل در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بازدید استاندار مازندران از زمین 100 هکتاری پیشنهادشده محل دفع زباله آمل گفت: استاندار، این مکان جدید را برای دفع زباله و استفاده از فناوری های بازیافت زباله شهرهای مرکزی مازندران مناسب دانست و تایید کرد.



ˈسیدجعفر رسولیˈ افزود: پیگیری های لازم در خصوص واگذاری این زمین 100 هکتاری به شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل در حال انجام است و امیدواریم با پیگیری های استاندار، مقدمات واگذاری آن هرچه سریعتر فراهم شود.



وی معضل زباله را مربوط به همه مناطق شمالی دانست و گفت: رفع این مشکلات نیازمند عزم ملی است و همکاری عملی مسوولان شهرستانی و استانی را می طلبد.



سرپرست فرمانداری ویژه آمل با تاکید بر اقدام فوری برای حل معضل زباله این شهرستان ادامه داد: نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی قول مساعد داد که در صورت واگذاری زمین موردنظر، اعتبارات لازم تامین خواهد شد.



وی اضافه کرد: معضل زباله آمل فرا شهرستانی است و بایستی با تشریک مساعی مسوولان استانی و شهرستانی هشت شهر مازندران برطرف شود.



زباله های شهرستان های یادشده به مدت 30 سال در منطقه کوهستانی عمارت شهرستان آمل دفع می شد.



شهرستان بیش از 400 هزار نفری آمل سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گرشگر است.ک/4



621/7327/608/508

انتهای پیام /*






4305962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است