استانی 15:43 - 17 خرداد 1399
معاون استاندار سمنان هشدار داد:
ایسنا/سمنان معاون عمرانی استاندار سمنان ضمن انتقاد از رویه های سنتی در مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع، معتقد است که دیگر با بیل و کلنگ‌ و بدون استفاده از تجهیزات روز و فناوری‌های نوین، ‌نمی توان به جنگ با آتش سوزی احتمالی و مهار آن در جنگل‌ها و مراتع استان سمنان رفت.

ناکارآمدی بیل و کلنگ در جدال آتش‌ و جنگل‌/ کاهش غرق‌شدگی‌ با حصارکشی سدها و استخرها

منوچهر فخری 17 خردادماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به فرماندهی عملیات بحران استان از سوختن بلوط‌ستان‌های زاگرس در زبانه‌های آتش به عنوان اتفاقاتی ناگوار یاد کرد که دل هر ایرانی را به درد می‌آورد و اظهار کرد: با توجه به حجم آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع؛ بحث پیشگیری از آتش سوزی یک امر ضروری است.

وی بر لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های بروز در مواجه با آتش‌سوزی‌های احتمالی تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه یافتگی جوامع و ظهور تکنولوژی‌های روز و فناوری های نوین، دیگر بیل و کُلنگ برای حفط و حراست از جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از آتش سوزی، ابزار کارآمد و مناسبی محسوب نمی‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که هیچ منبع اعتباری خسارت‌های ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها، مراتع و از بین رفتن منابع طبیعی را جبران نخواهد کرد، افزود: تامین اعتبار تنها ، بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از زیربار ‌مسئولیت مدیران دستگاه‌های اجرایی است، منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی در این ‌امر سال‌هاست که حضور دارند و اگر تنها هر سال ۱۰ درصد از این اعتبارات تامین و به درستی هزینه می‌شد، امروز دیگر نمی‌بایست مشکلی در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع در کشور و استان داشتیم.

معاون‌ عمرانی استاندار سمنان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها و ادارات شهرستان‌ها باید با بروزرسانی امکانات خود را به صورت ویژه و همه‌جانبه برای مواقع بحران و آتش سوزی احتمالی جنگل‌ها آماده کنند.

فخری با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در مدیریت بحران‌ها پای کار بیایند گفت: مدیران دستگاه‌های مسوول باید با ایجاد آمادگی در خود، دستگاه خود را برای مواجه احتمالی با آتش‌سوزی آماده کنند تا در صورت بروز حوادث، بتوانند با مدیریت و مقابله و اطفاء حریق از وارد آمدن خسارت جبران ناپدیر جلوگیری کنند.

معاون استاندار سمنان بر نقش دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تاکید و اظهار کرد: شهرداری‌ها نیز باید در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی استان ‌پای کار باشند و تمامی تجهیزات و امکانات خود را در مواقع بحرانی برای پیشگیری از بروز حوادث و خسارت‌های جبران ناپدیر به میدان بیاورند.

وی بر لزوم همکاری بیشتر بین‌دستگاهی تاکید و پیشنهاد داد: تا تفاهمنامه‌ای مابین دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها و منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی منعقد شود تا نیروهای آنها در بحث پیشگیری از آتش سوزی و اتفاقات ناگوار و همچنین نوع مدیریت و برخورد با بحران آموزش های لازم ارائه شود.

وی اضافه کرد: دهیاری‌ها نیز با توجه به اینکه ‌پهنه وسیعی از جنگل‌ها و مراتع در حوزه روستاها قرار دارد می توانند در این خصوص نقش به سزایی را ایفا کنند و امکانات خود را با استفاده از افراد محلی و روستاییان برای پیشگیری و مقابله با بحران به کار گیرند.

فخری بر ضرورت استفاده از اعتبارات ماده ۱۸ در همین راستا تاکید کرد و گفت: تیم های نظارتی و حفاظتی با حضور محیط‌زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های متولی امر در مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطقی که‌ جنگل و مرتع وجود دارد، مستقر شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بر ضرورت توجه جدی در خصوص مراقبت بیشتر و پیشگیری از غرق‌شدگی هم استانی‌ها در سدها، استخرها، چاه‌ها و منابع آبی استان تاکید و خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرایی متولی امر در خصوص ایمن سازی، نصب فنس، حصارکشی و افزایش ایمنی در سدها، استخرهای ذخیره آب، استخر بوستان‌ها، چاه‌ها و منابع آبی تحت مدیریت خود برای پیشگیری از غرق شدگی افزاد اقدام‌کنند.

انتهای پیام


10562576
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است