فرهنگی‌هنری 16:48 - 25 بهمن 1398

طرح معضلات کشاورزی در «جهاد پیشرفت»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، هفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «جهاد پیشرفت» چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه، با موضوع کشاورزی و نسبت آن با پیشرفت و عدالت و اقدامات گروه‌های جهادی در این حوزه با حضور کاظم شکوریان فرد عضو شورای بسیج مهندسین کشاورزی استان قم، صادق هاشمی شبانکاره مسئول موسسه جهادگران جوانان سپاهان و مسعود شریعت نیا مسئول گروه جهادی شهید هادی باغبانی از شبکه افق سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه کاظم شکوریان فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر نسبت کشاورزی با پیشرفت و عدالت گفت: نگاه به کشاورزی از چند منظر قابل توجه است، یکی اینکه امنیت غذایی ما است و بحث دیگر قشر مهم و بزرگ مردم کشور ما به کشاورزی مشغول هستند و برای توسعه کشورمان با تهدیداتی روبرو هستیم و همین امر بحث کشاورزی و امنیت غذایی را برای ما جدی‌تر می‌کند، که ما بتوانیم از لحاظ تولید مواد غذایی به یک سطح ایمنی مناسب برسیم.

سپس صادق هاشمی شبانکاره درباره فعالیت گروه های جهادی در حوزه کشاورزی عنوان کرد: حدوداً ۱۷۰ گروه در حوزه اقتصادی داریم که در حوزه‌های مربوط به اقتصاد فعال هستند چه کشاورزی، چه صنایع تبدیلی و.. و گروه جهادی حاضر در یک منطقه، منطقه هدف را از طریق آمایش سرزمینی انجام می‌دهد و چالش‌ها و فرصت‌هارا بیرون می‌آورد و زنجیره تولید ارزش محصول را به دست می‌آورد.

شکوریان نیز در ادامه بیان کرد: در کشور ما بخشی از کشاورزی به صورت معیشتی است، یعنی در روستا و مناطق محروم مشغول کشاورزی هم هستند. این قشر چون دور افتاده از مرکز بودند با محرومیت‌هایی مواجه بودند، به ویژه بخش‌هایی که برمی‌گردد به قبل از انقلاب و بحث‌های زیرساخت‌ها بسیار ضعیف بوده‌ است. پس از انقلاب به صورت نسبی این محرومیت‌ها برطرف شد و باید این کار تداوم پیدا کند. گروه‌های جهادی به مکان‌هایی مراجعه می‌کنند که نقاط ضعف محرومیت‌های ما بوده و به خاطر همین خدماتی که ارائه می‌دهند؛ شناسایی شده و در صدد برطرف کردن محرومیت‌ها هستند

شریعت نیا نیز تصریح کرد: متأسفانه یکی از اشتباهات در کارهای جهادی استمرار نداشتن آن است. به طور مثال، ما اگر ورود به یک منطقه‌ای داشته باشیم و شناسایی کنیم که ده خانوار مشغول اند و خیلی از اینها کار کشاورزی انجام می‌دهند؛ اگر روی این خانوارها متمرکز بشویم و آن نگاه اقتصادی و عام‌المنفعة خودمان را بیاوریم در کنار نوع نگاه اقتصادی این خانوارها می‌تواند کمک بسزایی به آنان بکند.

شکوریان در پایان گفت: چگونگی اینکه علم و هنر و تحقیقات از مراکز علمی به مزارع کشاورزی برسد، این همیشه یکی از معضلات کشاورزی بوده است. راهی که برای آن مشخص کرده‌اند این است که گروه‌های آموزش دیده، حلقه‌ واسط می‌شوند که منابع علمی را تبدیل به بیان ساده آموزشی کنند برای انتقال به کشاورزانی که در سطح تولید هستند. پیشنهادی که به گروه‌های جهادی دارم این است که همراه گروه‌های خودشان حتی اگر برای طبابت می‌روند همراه خودشان تیمی از کارشناسان کشاورزی داشته باشند. برای اینکه زبان گویایی باشد برای بیان مطالب علمی و فنی و اینکه ارتباط ترویجی برقرار کند.


10393519
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صرافان گفت: من برای اولین‌بار در کودکستان عشق را تجربه کردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است