استانی 10:59 - 18 خرداد 1399
ایسنا/کرمان رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن بیان توصیه های بهداشتی به مبتلایان سرپایی، تذکرات جدی به مردم جنوب کرمان داد.

از همراهی با مبتلایان تا تذکرات بهداشتی به جنوب کرمانی‌ها

دکتر"اصغر مکارم" در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح عوامل موثر بر روند صعودی کرونا ویروس در جنوب استان کرمان افزود: متاسفانه مراسمات جشن  و ختم در برخی از شهرستان های جنوب کرمان باعث افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه شده است.

وی از اعمال مصوبات جدید با تایید ستاد کرونای استان در جنوب کرمان خبر داد و اظهار کرد: جهت رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم به خصوص در جنوب کرمان، دستورالعمل هایی را جهت موافقت استاندار برای کنترل طغیان ویروس در منطقه تدوین و پیشنهاد کرده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اجرای طرح بیماریابی سرپایی و فعال در گام دوم مبارزه با ویروس کرونا در جنوب استان کرمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاکنون ۶۴ درصد موارد قطعی تایید شده در جنوب استان کرمان به صورت سرپایی شناسایی شده‌اند.

مکارم انتقال خانگی ویروس را از دیگر مولفه‌های موثر بر روند افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ اعلام‌ کرد و افزود: متاسفانه طی روزهای اخیر چند مورد انتقال خانگی داشته ایم که افراد به صورت جمعی به این ویروس مبتلا شده‌اند.

همراهی بهداشتی با مبتلایان سرپایی

وی با توصیه به مبتلایان سرپایی که در قرنطینه خانگی بسر می برند گفت: رعایت یک سری نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست ها با آب و مواد شوینده به این گروه از مبتلایان توصیه می شود.

وی عدم تماس مبتلایان سرپایی را با دیگر اعضای خانواده و ضدعفونی کردن سطوحی که با آنها تماس داشته اند را مورد تاکید قرار داد و افزود: مبتلایانی که با علائم خفیف در منزل قرنطینه هستند، می توانند با استفاده از دستکش مخصوص آشپزخانه و ماسک نسبت به انجام امورات روزمره خود داخل خانه و در طول مدت ۱۴ روز قرنطینه از جمله طبخ غذا و شستشوی ظروف انجام بدهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین ضدعفونی کردن همه سطوحی که بدون دستکش توسط مبتلایان سرپایی لمس شده اند را توصیه کرد و افزود: ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی مشترک با دیگر اعضای خانواده با محلول آب ژاول(مخلوط وایتکس و آب) و دستگیرهای درب ها در قطع زنجیره انتقال ویروس در داخل خانه‌ از نکات بسیار موثر هستند.

مکارم حفظ آرامش را در دوران قرنطینه خانگی متذکر شد و اظهار کرد: جداسازی ظروف مورد استفاده فرد مبتلا با بقیه اعضای خانواده از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرند. 

وی ماندگاری کرونا ویروس را بر ملزومات خواب افراد مبتلا تشریح کرد و گفت: تشک و پتویی که فرد مبتلا به ویروس استفاده میکرده است، با قرار دادن در معرض آفتاب و فضای آزاد به مدت ۲ روز ویروس از بین می‌رود.

مکارم ضدعفونی همه وسایلی را که افراد ناقل بدون ماسک و دستکش لمس کرده‌اند مورد تاکید مجدد قرار داد و گفت: مبتلایان سرپایی که در خانه قرنطینه هستند با رعایت اصول بهداشتی به راحتی می توانند این شرایط را پشت سر بگذارند و هیچ گونه دغدغه ای نخواهند داشت. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عدم مراجعه افرادی که با فرد مبتلا تماس داشته اند را به مراکز غربالگری برای انجام تست کرونا ویروس یادآور شد و گفت: اگر در خانواده ای یک نفر مبتلا وجود داشته باشد بقیه اعضای خانواده نیاز به انجام آزمایش ندارند و باید قرنطینه بشوند و تنها در صورت مشاهده علائم حاد به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند.

وی عدم استفاده از ماسک را در فضای باز و با رعایت فاصله فیزیکی غیرضروری عنوان کرد و گفت: در فضای باز و رعایت فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک توصیه نمی شود اما در فضای های بسته برای جلوگیری از انتقال ویروس از طریق ترشحات ناشی از سرفه و عطسه استفاده از ماسک ضرورت دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین استفاده از مسکن‌ها را تجویز دارویی به مبتلایان سرپایی عنوان کرد و گفت: باز کردن پنجره برای تهویه هوای  داخل خانه با توجه به استفاده از وسایل خنک کننده  همانند اسپیلت و کولر گازی ضرورت دارد.

انتهای پیام


10563611
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است