سیاسی 18:35 - 26 دی 1400
عضو اندیشکده اقتصاد الگوی پیشرفت:
عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برخی می پرسند در این ۴۰ سال چه کرده اید؟ یا اینکه این اسلام تا حالا کجا بود؟ پاسخ این است که در دوره ای که غرب دچار توحش بود و هیچ نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی در این جغرافیا مستقر بود و این تمدن باز امکان تکرار در قالب تمدن نوین اسلامی را دارد و این امر محالی نیست.

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک اسم کلی و فراتر از شکل حکومت است

به گزارش ایسنا، محمد نعمتی گفت: ما قرار نیست مسیرهای غربی یا شرقی را تکرار کنیم. کل آموزه‌های دنیای مدرن یک سبک از زندگی است که گرفتاری های آن در مقابل دیدگان ما قرار دارد. ما ادعا داریم آموزه های اسلامی می تواند سبکی از حیات اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادل ها، بحران های محیط زیستی، بدهی های بزرگ مالی و آنچه انسان مدرن، گرفتار آن است را نداشته باشد. اسلام اجتماعی می‌تواند مسیری را ایجاد کند که آن گرفتاری ها بوجود نیاید. 

عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک اسم کلی و فراتر از شکل حکومت است. جمهوری اسلامی یک شکل از نظام سیاسی است و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمی خواهد فقط شامل نظام سیاسی شود. گفتمان انقلاب اسلامی ادعا می کند نه فقط در حوزه توزیع قدرت بلکه در عرضه های مختلف حیات اجتماعی حرف برای گفتن دارد. بنابراین سند الگو می خواهد چنین نقشه ای را فراتر از نظام سیاسی ترسیم کند و دوگانه ای میان دو واژه «جمهوری اسلامی» و «اسلامی ایرانی» وجود ندارد.  

نعمتی خاطرنشان کرد: سند الگو حیات اجتماعی را مدنظر دارد و جمهوری اسلامی عنوانی است برای یک نظام سیاسی، پس نسبت این دو با هم نسبت کل به جزء است. مثل اینکه سرمایه داری یک مکتب است و لیبرال دموکراسی نوعی نظام است که از دل آن یک مکتب فکری بیرون آمده است. 

وی درادامه اظهار کرد: کل نظریات علوم اجتماعی از جمله حقوق، مدیریت، علوم سیاسی و اقتصاد زمان و مکان دارد. این نظریات جهان شمول، مطلق نیستند همانطور که احکام فقه هم متناسب با زمان و مکان تغییر می کند. ما در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره شیوه حکمرانی در نیمه اول قرن ۱۵ هجری شمسی در جغرافیای ایران حرف زده ایم. ما از روسیه خبر نداریم و ربطی به ما ندارد که در روسیه چه می گذرد و یا سند الگو برای مسلمانان آمریکا و چین نوشته نشده است. هر کشور و فرهنگی برای خود برنامه جداگانه دارد. اندیشه های علوم اجتماعی فراتر از تاریخ و جغرافیاست و برای همه زمانها نیست. 

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: این سند یک گفتمان است و معتقدیم براساس آموزه های اسلامی، سبکی از اداره جامعه ترسیم کنیم. نظام های سرمایه داری و مارکسیسم علم و مکتب هستند اما با پیامبران دروغین. اسلام هم می تواند سبکی از حیات اجتماعی را مدیریت کند و سند الگو در همین راستا نوشته شد. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان علوم اجتماعیِ اسلامی تهیه شد.  

نعمتی ادامه داد: این سند از سوی دیگر یک سند راهبردی هم هست یعنی شیوه اداره کشور را برای یک دوره زمانی، مشخص می کند تا دیگر مسیر حرکت کشور زیگزاگی نباشد و مسوولان یک بار به سمت شرق و بار دیگر به سمت غرب سوق متمایل نشوند. به همین دلیل عنوان سند الگو برگزیده شد تا مسیر و نقشه حرکت کشور روشن شود. اما اینکه این گفتمان چقدر موفق می شود، بحث دیگری است. باید این گفتمان ترویج شود و سند الگو باید برای نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور به خصوص برای مجلس شورای اسلامی و مجریان قوه مجریه مبنا باشد. 

وی اظهار کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند دولت اسلامی که تنگه احد یا نقطه عطف برای شکل گیری تمدن اسلامی است را شکل دهد، چون تمدن اسلامی بدون وجود دولت اسلامی محقق نمی شود. بدون دولت اسلامی، جامعه اسلامی هم ایجاد نمی شود. این سند گامی مهم برای تشکیل دولت اسلامی است تا در مرحله بعد، جامعه و در نهایت تمدن نوین اسلامی در جغرافیای ایران و در نیمه اول قرن ۱۵ هجری شمسی ایجاد شود. 

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: کلمه توسعه ترجمه Development است. بعد از جنگ جهانی دوم، این مفهوم به معنای شبیه شدن به کشورهای غربی و فاتحان جنگ به کار رفت. در واقع شبیه شدن مستعمرات به نظام سرمایه داری، توسعه نامیده شد اما برداشت ما در مرکز الگو از پیشرفت، توسعه به معنای غربی شدن نیست.

نعمتی ادامه داد: از دهه ۱۹۷۰ کشورهای غربی که مفهوم توسعه در آنجا متولد شد، با بحران های بزرگ زیست محیطی، بدهی ها، کسری بودجه ها و مسایل اجتماعی مختلف مواجه شدند. آنها در آن مقطع گفتند ما حواسمان نبود که آموزههای لیبرالیستی چه بلایی سر آب ، زمین، هوا و انسان آورد بنابراین تصمیم به رفع اشکالات خود گرفتند. توسعه پایدار تکمیل کننده نظام سرمایه داری است. 

وی اظهار کرد: ما قرار نیست مسیرهای غربی یا شرقی را برویم. کل آموزه‌های دنیای مدرن یک سبک از زندگی است که گرفتاریهای آن در مقابل دیدگان ما قرار دارد. ما ادعا داریم آموزه های اسلامی می تواند سبکی از حیات اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادلها، بحرانهای محیط زیستی، بدهیهای بزرگ مالی و آنچه انسان مدرن، گرفتار آن است را نداشته باشد. اسلام اجتماعی می‌تواند مسیری را ایجاد کند که آن گرفتاری‌ها بوجود نیاید. 

عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: حالا شما می پرسید در این ۴۰ سال چه کرده‌اید؟ یا اینکه این اسلام تا حالا کجا بود؟ پاسخ این است که در دوره ای که غرب دچار توحش بود و هیچ نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی در این جغرافیا مستقر بود و این تمدن باز امکان تکرار در قالب تمدن نوین اسلامی را دارد و این امر محالی نیست.  

نعمتی تاکید کرد: پیروی از آموزه‌های اسلامی است که حیات مادی و معنوی انسان و زندگی در این دنیا و دنیای دیگر ما را می سازد. ما در اقتصاد اسلامی تدابیر جداگانه برای ساختن دنیا و آخرت نداریم زیرا معتقدیم این دو دنیا در هم تنیده است و آنچه ما در این دنیا بکاریم، در آخرت برداشت می کنیم. با حاکم شدن قواعد اقتصادی اسلام، حیات مادی و معنوی رقم می خورد. ما قواعد جداگانه اقتصادی برای این دنیا و آخرت نداریم بلکه قواعدی داریم که با پیروی از آن حیات سعادتمند مادی و معنوی انسان مسلمان محقق می شود.  

انتهای پیام


11412832
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است