فرهنگی‌هنری 17:34 - 26 شهریور 1399
در همایش روزنامه‌نگاران جهان عنوان شد
در آخرین روز از همایش روزنامه‌نگاران جهان، پونه ندایی ـ روزنامه نگار ایرانی ـ مطالبی را با تاکید بر اهمیت حفظ روابط فرهنگی میان کشورها و جنگ و صلح میان دو کره و تاثیرات بین المللی آن، بیان کرد.

تاکید روزنامه‌نگار ایرانی بر حفظ روابط فرهنگی ایران و کره

به گزارش ایسنا، بیستمین اجلاس سه روزه روزنامه‌نگاران جهان از روز ـ دوشنبه، ۲۴ شهریور ماه (۱۴ سپتامبر) کار خود را به صورت برخط آغاز کرد و در جریان آن موضوع‌هایی چون «فیک ‌نیوزها و آینده رسانه‌ها»، «رسانه‌ها و راه‌های کنترل بیماری کووید-۱۹»، «جنگ و صلح دو کره و تاثیر بین‌المللی آن» و ... در قالب نشست‌ و سخنرانی‌ های آنلاین ارایه شد.

در همین راستا پونه ندایی، سردبیر مجله «شوکران» و معاون سازمان روزنامه‌نگاران آسیایی روز چهارشنبه (۲۶ شهریورماه) در آخرین روز این همایش، در سخنانی از اهمیت روابط فرهنگی میان کشورها سخن گفت. 

متن سخنرانی پونه ندایی به شرح زیر است:

«ضمن عرض سلام به روزنامه‌نگاران شرکت‌کننده در این همایش، سال‌های قبل بخت آن را داشتیم که با دعوت سازمان روزنامه‌نگاران کره یکدیگر را ملاقات کنیم. اکنون از سازمان روزنامه‌نگاران کره سپاسگزارم که در شرایط پاندمیک دست از برگزاری همایش نکشید و همایش آنلاین را به بهترین نحو برگزار کرد.

من دلیل کافی برای انتخاب موضوع صلح در شبه جزیره کره و هفتادمین سالگرد جنگ کره دارم، زیرا اهل کشوری هستم که درگیر هشت سال جنگ تحمیلی با عراق بوده است. اکنون کشورم زیر فشار سنگین تحریم آمریکا قرار دارد و همزمان ایران هم مثل کشورهای دیگر تحت تاثیر پاندمی است. ایران همزمان تحت فشار اقتصادی برای بقا در تنش سیاست ماشه امریکا و کووید ۱۹ است.

رابطه تاریخی ایران و کره به ۱۵۰۰ سال قبل از طریق جاده ابریشم بازمی‌گردد. قطعه‌هایی از آبگینه‌های ارزشمند ایرانی در موزه ملی سئول وجود دارد. کوشنامه سند تاریخی ادبی درباره عشق شاهزاده ایرانی به شاهزاده کره‌ای است. رابطه دیپلماتیک ایران و کره به ۶۰ سال پیش بازمی‌گردد.

آخرین رابطه اقتصادی، بازار بزرگ محصولات کره‌ای در ایران و تجارت نفت بود. در واقع ایرانی‌های زیادی به کیفیت کالای کره ای اعتماد دارند. کره به خاطر سیاست تحریم و تهدید آمریکا به ناچار تجارت نفت خود را با ایران متوقف کرد. سال گذشته ال جی و سامسونگ فروش محصولات خانگی خود را در ایران متوقف کردند. در همان زمان روزنامه چوسان نوشت که ۶ میلیارد دلار پول ایران در دو بانک کره بلوکه شده است. مایه تاسف است که دو کشور دوست ایران و کره ناچارند در چنین شرایطی صبور بمانند و به دنبال راهی برای ادامه ارتباط خود بیابند. گرچه به باور من روابط فرهنگی در هیچ شرایطی نباید قطع شود. حالا شما می‌توانید تصور کنید کشور ما ایران تا چه حد سعی می‌کند که قوی بماند و در شرایط تحریم به بقای خود ادامه دهد.

در چنین شرایطی کره جنوبی سعی در حفظ و برقراری صلح با کره شمالی دارد. هر زمان به اتحاد دو کره فکر می‌کنم عکس زیبایی را به یاد می‌آورم که پرنده‌ای را نشان می‌دهد که آزادانه بر فراز سیم خاردارهای بین دو کره پرواز می‌کند. می‌توانم درک کنم مردم کره چقدر اشتیاق دارند که مثل پرنده آزادانه در سرزمین پدری شان تردد کنند.

وقتی جهان تصویر رهبران دو کره را در سال ۲۰۱۸ در کنار هم دید امیدهایی برای شروع برادری بین دو کشور بخاطر شبه جزیره کره و صلح جهانی به وجود آمد، اما وقتی کره شمالی ساختمان مشترک دو کره در کیسانگ را اخیرا منفجر کرد به نظر رسید که تغییری در رابطه شمال و جنوب پیش نیامده است.

ما به عنوان روزنامه‌نگار فقط تماشاگر سیاست هستیم. ما روزنامه‌نگاریم تا آرزوها و امیدهای مردم را در این دوره پرفشار زندگی بشری گواهی کنیم. شخصا بر این باورم که دو برادر با دو استراتژی متفاوت هرگز دست از محافظت از شبه جزیره کره نمی‌کشند چون می‌دانند که تمام سرزمین میراث نیاکانشان است. من به نقش آمریکا در موضوع کره اشاره نمی‌کنم چون بر این باورم که نقش آمریکا ممکن است در هر منطقه‌ای نتیجه متفاوتی داشته باشد.

کره کشوری نیرومند است که توانسته از خرابی حاصل از جنگ دوام بیاورد و مثل ققنوس از خاکستر خود برخیزد. قصه‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های بسیاری هست که رنج مردم کره را در خلال جنگ نشان می‌دهد. آنها همزمان مقاومت تحسین برانگیزی برای زنده نگه داشتن کره داشته‌اند.»

علیرضا بهرامی، دیگر سخنران ایرانی همایش روزنامه‌نگاران جهان در روز نخست بود که به نمایندگی از جامعه روزنامه‌نگاری ایران سخنرانی خود را با عنوان «فیک‌نیوزها، فرصتی برای دولت‌ها» به صورت آنلاین ارایه کرد.

بیستمین اجلاس روزنامه‌نگاران جهان امروز چهارشنبه ـ ۱۶ سپتامبر ـ به میزبانی کره جنوبی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام 


10719950
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است