بین‌الملل 11:10 - 15 مهر 1394
یک رسانه روسی:
یک رسانه روسی در مورد تحولات اخیر سوریه نوشت: دیوار حمایت ترکیه، عربستان و قطر از داعش ترک خورده و این گروه تروریستی که در نظر داشت تا نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه را از بین ببرد با وضعیت دشوار نظامی روبه‌رو شده است.

دیوار حمایت از داعش ترک خورده/ترکیه با طرح ابرقدرتی منطقه خداحافظی می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مجله اینترنتی روسی «بنیاد فرهنگ استراتژیک» امروز ضمن انتشار مطلبی تحت عنوان «چه کسانی سراسیمه به کمک تروریست‌های داعش می شتابند؟» به بررسی نقش برخی از کشورها در حمایت از این گروه تکفیری پرداخته است.

در این مطلب که به قلم «دمیتری سیداف» تحلیلگر سیاسی روس تعلق دارد، آمده است: در 14مهر ماه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در نشست مطبوعاتی در بروکسل در رابطه به نقض حریم هوایی کشورش توسط هواپیماهای روسی، مسکو را مورد تهدید قرار داد.

وی گفت: نقض حریم هوایی ترکیه بدون جواب نخواهد ماند و حمله به ترکیه به معنای حمله به ناتو است. اردوغان همچنین هشدار داد که «روسیه می‌تواند یک دوست وفادار خود مانند ترکیه از دست دهد».

نویسنده این مطلب عدم اظهار نظر وزارت امور خارجه روسیه نسبت به بیانیه اردوغان را حاکی از جدی گرفته نشدن این موضوع از سوی مسکو دانسته و تاکید کرده است: شاید برخی می‌توانستند دنبال روشن کردن این موضوع بروند که تهدید اردوغان در رابطه به بدون جواب نماندن نقض حریم هوایی ترکیه به چی معنی خواهد بود؟

آیا به جنگنده‌های ترکی دستور تجاوز به حریم هوایی روسیه داده خواهد شد؟ و یا اگر نقض غیر عمدی حریم هوایی به معنای «حمله به ناتو» است، پس باید انتظار آغاز جنگ جهانی سوم را داشت؟ و اینکه «مسکو می تواند دوست خود را از دست دهد» به معنای منع استراحت گردشگران روسی در ترکیه است؟

در ادامه آمده است: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه می‌توانست موضوع را به این صورت مطرح کند که عصبانیت اردوغان ضرب المثل روسی «کلاه سر دزد آتش گرفت» را به یاد می‌آورد. (طبق این ضرب المثل، موقعی در میان ازدحام شناسایی دزد ناممکن است، یکی صدا می‌زند که کلاه سر دزد آتش گرفت و دزد سریع کلاه از سرش برداشته و شناسایی می‌شود).

در ادامه مطلب بیان شده است، چرا که خود اردوغان سازمان دهنده فعال توطئه ترکیه، عربستان سعودی و قطر علیه سوریه می‌باشد، هیولای قابل مدیریت موسوم به «داعش» که باید نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه را از بین می‌برد، در یک وضعیت دشوار نظامی قرار گرفته است و شکست آن درآینده نزدیک نیز محتمل است.

این وضعیت به صورتی در حال تغییر است که به نفع ترکیه نمی‌باشد و پیش بینی آینده و پیامدهای که ترکیه و رئیس جمهور آن را دنبال خواهد کرد چندان دشوار نیست،

الف: مداخله دولت ترکیه در امور سوریه با هدف سرنگونی بشار اسد با شکست مواجه می‌شود.

ب: در صورت بیرون راندن داعش از سوریه بخش قابل توجهی از شبه نظامیان به ترکیه پناه خواهند برد که عواقب چنین «مهاجرت» کاملا روشن است.

ج: احتمال قدرتمند شدن کردها در عراق و سوریه وجود دارد که این موضوع بر کردهای مقیم ترکیه تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

د: بومرنگ پناهندگان را که اردوغان به اروپا پرتاب کرد، توسط «مرکل» و «اولاند» بازپس گردانده خواهد شد. در صورت پایان جنگ در سوریه، مقامات یادشده اروپایی امکان پیدا خواهند کرد تا به صورت کاملا قانونی پناهندگان را به کشورهایشان برگردانند که مسیر بازگشتشان باز هم از طریق ترکیه خواهد بود.

بنابراین با توجه به مسائل عمده نیازی نیست تا از موارد خرد و ریزی نظیر از دست دادن درآمدهای گروه اردوغان از ناحیه تجارت نفتی توسط شبه نظامیان داعش، اخاذی مربوط به فرار پناهندگان به اروپا و... یاد کرد.

بنابر اعتقاد نویسنده مطلب، نگرانی اصلی پیروان «عثمانی جدید» از آن است که با پیروزی ارتش سوریه، برنامه ترکیه برای تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه‌ای نیز ناکام می‌ماند. به جای دیکته قاعده بازی به همسایه‌ها، ترکیه با این واقعیت مواجه خواهد شد که جلو چشمش روسیه و ایران برای بازسازی اقتصادی جنگ زده سوریه و ساخت خاورمیانه کاملا جدید کمک خواهند کرد.

باید درک کرد که دقیقا به این دلیل پیروزی بر داعش نه تنها برای ترکیه بلکه برای ناتو و اسرائیل هم دردناک است. سر و صداهای موجود نیز با این بحث مرتبط می‌باشد. همگی ادعا دارند که روسیه در سوریه مرتکب «یک اشتباه بزرگ» شده است و بیش از 50 تن از رهبران مذهبی عربستان سعودی از مسلمانان جهان خواسته‌اند تا از جهاد علیه روسیه، ایران و مقامات سوریه «حمایت‌های معنوی، مالی، سیاسی و نظامی» به عمل بیاورند.

در ادامه گفته شده است که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی موضع کشورش در رابطه به موضوع سوریه را در 29 سپتامبر اعلام کرد.

وی گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید استعفا دهد و در غیر این صورت به زور از قدرت حذف خواهند شد. این در حالی است که ریاض پیشنهاد روسیه برای تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای کمک به اسد در امر مبارزه با داعش را رد کرد.

در بخش پایان این مطلب آمده است: نخستین حملات هوایی روسیه بر داعش ماهیت وضعیت جدید را روشن کرد: همه کسانی که این هیولا را تغذیه و مسلح کردند، از نفت‌های غارت کرده آن استفاده به عمل آوردند و با تظاهر «بمب باران» مواضع شبه نظامیان و «مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی» افکار عمومی دنیا را فریب دادند و امروز دور هم جمع شده‌اند. اما این همه در نهایت موجب تقویت همکاری‌های سوریه، ایران ‌و روسیه خواهد شد.


7172273
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه از ورود «غسان ابوسته» جراح معروف انلگیسی-فلسطینی که بطور داوطلبانه در بیمارستان‌های غزه فعالیت داشته، به پاریس جلوگیری کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش‌های چهارماهه ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه ثابت می‌کند که این ائتلاف برای درگیری با مسکو آماده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام حماس می‌گوید رژیم صهیونیستی تنها به دنبال بازگرداندن اسرای خود است، اما بدون بیان صریح توقف جنگ در متن توافق، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نتانیاهو را تهدید کرد که در صورت «توافق سهل انگارانه با حماس» کابینه را ترک می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معترضان صهیونیست به خیابان آمده و خواستار استعفای نخست وزیر و توافق برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید با لغو معافیت‌های مالیاتی دانشگاه‌ها و ابطال روادید دانشجویان معترض باید آنان را تحت فشار قرار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «صادق خان» موفق شد تا در انتخابات شهرداری لندن بر رقیب خود غلبه و کرسی شهرداری پایتخت انگلیس را برای سومین دور متوالی حفظ کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شمار دانشجویان بازداشتی اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا از ۲۳۰۰ نفر فراتر رفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «سرایاالأشتر» شاخه نظامی مقاومت اسلامی بحرین از حمله پهپادی به یک هدف حیاتی در شهر «ام الرشراش» (ایلات) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سیل شدید در جنوبی‌ترین ایالت برزیل ده‌ها کشته و مفقود بر جای گذاشت و با ویران کردن پل‌ها و جاده‌ها حمل و نقل را مختل کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است