استانی 20:23 - 01 دی 1393
امام جمعه اهل سنت قروه:
امام جمعه اهل سنت قروه گفت: مبلغین در احیای موقوفات نقش بی‌بدیلی دارند.

مبلغین در احیای موقوفات نقش بی‌بدیلی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، ماموستا یدالله محمدی در همایش وقف و مبلغین که عصر امروز در صحن امامزادگان هاجر و سارا(ع) قروه برگزار شد، وقف را از ثمرات ممتاز اسلام برشمرد و افزود: باید با تبلیغ گسترده، فرهنگ وقف در جامعه احیا و تقویت شود.

وی وقف را حلال بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی برشمرد و گفت: پیگیری احیای موقوفات اهمیتی همپای خود سنت وقف دارد.

محمدی با بیان اینکه احیا و شناسایی موقوفات باید در اولویت امور قرار گیرد، تصریح کرد: برخی اسناد مالکیت موقوفه ابطال شده است که در عمل به فرمایش امام راحل، این موقوفات باید به حالت وقفیت خود بازگردد

وی با اشاره به نقش مبلغین دینی در ایجاد زمینه نهادینه شدن فرهنگ احیای وقف و بازگرداندن اموال بیت‌المال مسلمین، تصریح کرد: مهم این است که برای گسترش فرهنگ وقف یک انسجام فکری و حرکتی چند جانبه از سوی نهادهای مختلف و مردمی صورت بگیرد که وقف به عنوان یک آموزه دینی و لازم‌الاجرا، مثل نماز و روزه در جامعه مطرح شود.

به گفته امام جمعه اهل سنت قروه، وقف از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزء مظاهر خاص پیشرفت و رفاه جامعه است که طبق موازین دینی به کمک وقف، معمولاً ثروت‌ها بعد از چند سالی از خانواده‏ای به خانواده دیگر و از طبقه‏ای به طبقه دیگر انتقال می‏یابد و نوعی تعدیل و تقسیم ثروت پیش می‌آید.

وی، یکی از مهم‌ترین اهداف وقف را فقر زدایی برشمرد و خاطرنشان کرد: وقف امر حسنه اجتماعی است که شاید بررسی علت و چرایی ظهور آن به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیز همیشه در ارتباط با باورهای دینی و آیینی اقشار مختلف مردم قرار داشته است.

این مسئول یادآور شد: افزایش اقبال عمومی به ارزش‌های اخلاق جمعی و معنوی در سنت حسنه وقف ارزش‌های اخلاقی‌ مانند ایثار، فداکاری، برادری و همیاری که در دین مبین اسلام به عنوان دینی انسان‌ساز که بر فضایل اخلاقی و پرهیز از رذایل تأکید دارد همواره مورد تأکید واقع شده اند.

محمدی با بیان اینکه در دنیای امروز تقویت حکومت اسلامی در درجه‌ اول نیازمند تقویت علمی چه در زمینه‌های نظری و چه در زمینه‌های تجربی است، خاطرنشان کرد: هر دوی این شاخصه‌ها پشتوانه‌های مالی فراوانی نیازمندند که وقف می‌تواند می‌تواند بازیگری فعال در این گستره‌ی حمایتی باشد.

به گفته این روحانی اهل سنت، وقف به عنوان یک گزاره دینی و نهاد اجتماعی دینی در گسترش عدالت اجتماعی، با ایجاد یک منبع درآمدی برای عامه‌ مسلمین در ایجاد توازن در جامعه قدم بر می‌دارد.

محمدی با اشاره به اهمیت تبلیغات در همه‌گیر کردن این فرهنگ غنی اسلام، تصریح کرد: امروز دسیسه‌های دشمنان در قالب تبلیغات قوی رسانه‌ای علیه اسلام وارد عمل شده است و لذا ما نیز باید خود را به سلاحی برنده‌تر از سلاح دشمن در عرصه تبلیغ دینی آراسته کنیم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم تقویت مراکز علمی و دینی با استفاده از وقف‌های جدید، افزود: باید به گونه‌ای عمل شود که مجامع تبلیغی قوی برای تبلیغ این بعد اقتصادی اسلام راه‌اندازی شود.


5467984
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است