علمی فناوری 12:59 - 01 بهمن 1400
با تلاش محققان کشور؛
یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به دانش بومی طراحی و ساخت میراگرویسکوز دست یافت. با مجهز شدن ساختمان‌ها به این تجهیز هنگام وقوع زلزله، علاوه‌بر حفظ جان انسان‌ها، اجزای سازه‌ای و غیرسازه‌ای ساختمان نیز حفظ شده و تداوم یافتن چرخه زندگی شهری تضمین می‌شود. به کمک این تکنولوژی می‌توان تاب‌آوری لرزه‌ای کل شهر را ارتقاء داد.

دستگاه ارتقادهنده تاب‌آوری لرزه‌ای ساختمان‌ها بومی‌سازی شد

به گزارش ایسنا، دکتر امین موسوی، مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به این‌که ایران کشوری لرزه‌خیز است، گفت: به طور متوسط هر ۱۰ سال یک بار، یک زلزله قوی در کشور رخ می‌دهد و ما می‌دانیم در دهه آینده یک زلزله خواهیم داشت، اما زمان و محل وقوع این زلزله را نمی‌دانیم. پس ضروری است که خود را برای این اتفاق آماده کنیم.



وی با بیان این‌که ساختمان‌های موجود در کشور به‌علت رعایت نکردن نکات فنی مشکلاتی دارند، افزود: بخشی از ضعف کشور در بحث ایمنی ساختمان‌ها به آیین‌نامه‌های موجود برمی‌گردد. در حال حاضر آیین‌نامه‌های لرزه‌ای به تأمین ایمنی جانی تأکید دارد و حفظ ساختمان پس از زلزله مورد توجه نیست. از همین‌رو پس از وقوع زلزله، کسب وکارها و چرخه زندگی شهری حفظ نمی‌شود.



تکنولوژی میراگرویسکوز مستهلک‌کننده ارتعاشات ناشی از بارهای دینامیکی مانند زلزله، باد، انفجار و ضربه



مدیرعامل این شرکت فناور در تکمیل صحبت‌های خود به تکنولوژی میراگرویسکوز اشاره کرد و گفت: این محصول همانند یک کمک فنر غول پیکر در سازه نصب شده و ارتعاشات ناشی از بارهای دینامیکی همانند زلزله، باد، انفجار، ضربه و … را مستهلک می‌کند. به بیان دیگر همانطور که کمک فنرهای خودرو، ضربات ناشی از ناهمواری‌های راه را کاهش می‌دهند، میراگرویسکوز نیز ضربات ناشی از زلزله را کاهش داده و ارتعاشات سازه را مستهلک می‌کند.



موسوی با تأکید بر این‌که ارتقای تاب‌آوری لرزه‌ای کل شهر امری ضروری است، اظهار کرد: یکی از تکنولوژی‌هایی که می‌تواند به این امر کمک کند، محصول میراگرویسکوز است. شبیه‌سازی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که این قطعه، علاوه‌بر ارتقای ایمنی اجزای سازه‌ای، بر بهبود عملکرد لرزه‌ای اجزای غیرسازه‌ای مانند دیوارها، پارتیشن‌ها، سقف کاذب و… نیز مؤثر است.



وی با اشاره به این‌که میراگرویسکوز محصولی با تکنولوژی بالا و بین رشته‌ای و چندرشته‌ای است، گفت: این محصول نمونه مشابه داخلی ندارد و در حال حاضر، شرکت ما تنها تولیدکننده صنعتی و تجاری این محصول است و توانسته به دانش بومی آن دست یابد.



عملکرد مشابه و حتی بهتر نمونه ایرانی میراگرویسکوز در مقایسه با برند آمریکایی



مدیرعامل این شرکت فناور دوام کیفیت این محصول را همانند نمونه‌های مشابه خارجی آن دانست و خاطرنشان کرد: سطح کیفیت این محصولات به‌علت رعایت پروتکل‌های استاندارد مشابه نمونه‌های خارجی است. حتی در مقایسه میراگرویسکوز ایرانی با نمونه برند آمریکایی آن، متوجه عملکرد مشابه و حتی بهتر نمونه ایرانی شدیم. میراگرویسکوز ایرانی در بخشی از بحث‌های فنی مرتبط با لوپ‌های این تجهیز، پایداری بیشتری نسبت به نمونه آمریکایی خود داشته است.



موسوی افزود: قیمت میراگرویسکوز تولید شده توسط شرکت، ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی خود است. علاوه‌بر این، با توجه به شرابط تحریم‌ها در ایران، شرکت با ارائه گارانتی ۲۵ ساله، خدمات پس از فروش و مشاوره به افراد در تلاش است تا برتری خود را تضمین کند.



وی با اشاره به وجود این تکنولوژی نسبتاً جدید در کشور گفت: اکثر مهندسین و سازنده‌ها با این محصول آشنایی دارند، اما نداشتن آگاهی از تولید این محصول در داخل کشور را می‌توان به‌عنوان مانعی برای استفاده گسترده از این تجهیز تعریف کرد. موضوع دیگر، قیمت نسبتاً بالای این تکنولوژی است، اما در نظر گرفتن میزان تلفات و خسارت‌های ناشی از زلزله، از نظر اقتصادی استفاده از این سیستم را توجیه می‌کند.

دستگاه ارتقادهنده تاب‌آوری لرزه‌ای ساختمان‌ها بومی‌سازی شد



تجهیز برج نوبنیاد تهران با تکنولوژی ایرانی میراگرویسکوز



مدیرعامل این شرکت فناور در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ۴ ساختمان به میراگرویسکوز مجهز شده‌اند که برج نوبنیاد تهران با میراگرویسکوز ایرانی تجهیز شده است و در مابقی ساختمان‌ها از نمونه‌های مشابه چینی و ایتالیایی استفاده شده است.



موسوی با بیان این‌که سازندگان سازه و ساختمان از جمله مشتریان این محصول محسوب می‌شوند، تشریح کرد: این سیستم را می‌توان بر روی ساختمان‌ها، پل‌ها و سازه‌های دریایی نیز استفاده کرد. سازه‌های دریایی شرکت‌های نفتی و پتروشیمی، در طول عمر خود در معرض میلیون‌ها سیکل موج قرار می‌گیرند و این موج‌ها عمر مفید سازه را کاهش داده و ترک‌های ریزی در اتصالات ایجاد می‌کنند. مطابق شبیه‌سازی‌ها، میراگرویسکوز می‌تواند عمر مفید سازه‌های دریایی را تا ۲ برابر ارتقاء دهد.



وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: سازندگان ساختمان‌های مهم از جمله سازمان نوسازی مدارس، سازندگان بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ از جمله مشتریان بالقوه این تکنولوژی به شمار می‌آیند.



دستیابی تنها ۹ کشور دنیا به این تکنولوژی



مدیرعامل این فناور با تأکید بر این‌که در دنیا تنها ۹ کشور به این تکنولوژی دست یافته‌اند، ساخت این محصول را بسیار چالش‌برانگیز دانست و تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی این تکنولوژی از جمله چالش‌های شرکت بود. طراحی این محصول در تمام دنیا به‌صورت محرمانه صورت می‌گیرد و جزئیات آن به‌صورت عمومی منتشر نمی‌شود. از صفر تا صد طراحی، ساخت و توسعه میراگرویسکوز توسط شرکت صورت گرفته و موفق شدیم به دانش بومی آن بدون استفاده از شیوه مهندسی معکوس دست یابیم.



موسوی، نداشتن آگاهی از تولید این محصول در ایران را یک چالش کسب وکاری برای شرکت تعریف کرد و افزود: می‌کوشیم تا این محصول را به بازار معرفی کنیم.



وی در ادامه با اشاره به این‌که آیین‌نامه‌های داخلی به طور مختصر و جزئی به این گروه از تکنولوژی‌ها پرداخته‌اند، گفت: بحث آیین‌نامه‌های لرزه‌ای از جمله چالش‌هایی است که با آن مواجه شده‌ایم. در حال حاضر با تلاش دفتر مقررات ملی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آیین‌نامه‌ای مرتبط با ساختمان‌های مجهز به این تکنولوژی و مشابه‌های آن در حال تدوین است.



مدیرعامل این شرکت فناور، هدف عمومی شرکت را گسترش این تکنولوژی در سراسر کشور دانست و خاطرنشان کرد: با مجهز شدن ساختمان‌ها به این محصول، تاب‌آوری لرزه‌ای بهبود می‌یابد. در دنیای امروز صرف حفظ سلامت اسکلت ساختمان در زلزله کافی نیست و ضروری است که اجزای غیرسازه‌ای و تجهیزات داخل ساختمان نیز سالم باقی بمانند تا چرخه حیات شهرها و کسب و کارها پس از وقوع زلزله ادامه یابد.



انتهای پیام


11419816
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است