استانی 10:20 - 27 شهریور 1393
خرم آباد - ایرنا - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری برای سال 94 کشور 249 هزار میلیارد تومان مقرر شده است.

به گزارش ایرنا، حسن طایی شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان در خرم آباد افزود: میزان منابع سرمایه گذاری مورد نیاز در سال 93 نیز، 213 هزار میلیارد تومان بوده است.



وی اظهار کرد: از مجموع منابع مورد نیاز سرمایه گذاری حدود 20 درصد باید از بودجه عمرانی دولت تامین شود که تاکنون کمتر از 50 درصد این میزان تخصیص یافته است.



وی سهم صندوق توسعه ملی از این مبلغ را چهار درصد عنوان کرد و افزود: با وجود تمام تلاش ها، منابع این صندوق در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته که این مهم به یک معضل و مشکل تبدیل شده است.



وی ادامه داد: سهم سرمایه گذاری شرکت ها از محل منابع داخلی در تامین اعتبارات مورد نیاز سرمایه گذاری نیز 14 درصد است که به دلیل اینکه حسابهای مالی شرکت های بسیاری در لرستان در تهران متمرکز شده، این مهم تحقق نیافته و میزان مصارف بیشتر از منابع شده است.



طایی گفت: سهم منابع بازارهای ملی مورد نیاز 12.5 درصد، سهم متقاضی از محل پس انداز و آورده 7.4 درصد سهم منایع داخلی نهادهای عمومی غیر دولتی 4.2 درصد و سهم منابع خارجی نیز 5.7 درصد پیش بینی شده است.



وی ادامه داد: همچنین سهم تسهیلات بانکی برای تخصیص کامل منابع مورد نیاز سرمایه گذاری 33.2 درصد مقرر شده که این میزان موتور محرکه اصلی سرمایه گذاری است.



معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ضروری است طرح هایی که از محل کارگروه اشتغال به بانکها معرفی می شود امکان سنجی دقیق داشته باشند.







* نرخ بیکاری جوانان 16 تا 24 سال لرستان نگران کننده است







استاندار لرستان نرخ بیکاری جوانان 16 تا 24 سال استان را 36 درصد عنوان کرد و گفت: این میزان بیکاری در این رده سنی بسیار نگران کننده است.



هوشنگ بازوند در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان افزود: لرستان از نظر میزان اشتغالزایی طی شش سال همواره جز استانهای آخر بوده و میزان بیکاری در آن طی سالهای اخیر به اوج رسیده است.



وی ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان 16 تا 24 سال استان در حد هشدار بوده و در مرحله ورود به یک بحران اجتماعی است که باید کنترل شود.



استاندار لرستان بیان کرد: طی سال گذشته تاکنون سرمایه گذاری های مطلوبی در لرستان انجام شده و موضوع لرستان باید به صورت ویژه مدنظر مسوولان باشد.



وی گفت: در شورای عالی اشتغال نیز اعتباراتی مصوب و توزیع می شود که مدیران عامل بانکها این مصوبات را وتو کرده و شرط همخوانی منابع و مصارف بانکی را قید می کنند.



بازوند با بیان اینکه این منابع در لرستان همخوانی ندارد، افزود: بنابراین پرداخت تسهیلات مصوبه شورای عالی اشتغال در لرستان دچار مشکلاتی می شود که درخواست می شود این موضوع در شورای عالی اشتغال مطرح شده و قید مصارف و منابع برداشته شود.



وی اظهار کرد: نرخ بالای بیکاری گریبانگیر استانهای زاگرس نشین شده و ضروری است برخی تسهیلات ویژه برای ورود سرمایه گذاران به این استانها از جمله لرستان مصوب شود.







* سهم لرستان از 650 کیلومتر خط عبور نفت از استان صفر است







معاون برنامه ریزی استاندار لرستان گفت: 650 کیلومتر خط عبور و انتقال نفت استان خوزستان در حوزه لرستان قرار دارد که سهم لرستان از بهره برداری از این ظرفیت صفر است.



علی هادی چگنی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان افزود: حتی یک لیتر از این نفت خام در لرستان استفاده نمی شود و تنها هزینه های نگهداری از این خطوط بر عهده لرستان است.



وی اظهار کرد: خطوط نفت گاز و اتیلن غرب کشور از لرستان عبور می کند و متاسفانه بهره برداری درست از این منابع در این استان انجام نشده است.



معاون برنامه ریزی استاندار لرستان با اشاره به وجود میادین نفتی در کوهدشت و پلدختر بیان کرد: با وجود عبور خطوط نفت در لرستان پالایشگاهی در این استان ایجاد نشده که مسوولان باید نسبت به اجرای طرح پالایشگاهی در استان توجه ویژه داشته باشند.



وی همچنین با اشاره به توانمندی های لرستان در عرصه های مختلف اظهار کرد: از مجموع 16 سد در دست احداث استان، 10 سد کشاورزی، دو سد چند منظوره، یک سد تامین آب شرب و بقیه برق آبی هستند که با بهره برداری از این سدها 38 هزار هکتار زمین کشاورزی دیم، آبی می شود.



چگنی ادامه داد: به دلیل وجود 75 درصد اراضی کشاورزی دیم، لرستان در حالیکه از لحاظ سطح زیر کشت رتبه چهارم کشور را دارد اما از نظر تولید محصولات دیم، دارای رتبه 24 کشوری است.



وی همچنین با اشاره به وجود 400 گونه گیاهی در لرستان گفت: 100 گونه داروی گیاهی نیز در لرستان شناسایی شده که سطح زیر کشت این گیاهان 950 هکتار است.



معاون برنامه ریزی استاندار لرستان خواستار توجه ویژه مسوولان به لرستان شد و افزود: تخصیص آب و خوراک پالایشگاه و پتروشمی از خواسته های این استان است.



چگنی اضافه کرد: همچنین با توجه به اختصاص مبالغی در قالب تسهیلات مختلف، قید تعادل منابع و مصارف بانکی برای لرستان برداشته شود چرا که این مورد در لرستان همخوانی نداشته و با وجود دارا بودن 30 هزار میلیارد ریال منابع، مصارف بانکی استان 55 هزار میلیارد ریال است.



591/7269/630

انتهای پیام /*


4747560
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: بارندگی‌ها و آب حاصل از باران شرایط را برای زیست پشه‌های آنوفل و بیماری مالاریا در بلوچستان فراهم کرده بنابراین سیل زدگان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» ۵۶ هشدار سطح زرد، ۱۸ هشدار نارنجی و پنج هشدار قرمز هواشناسی از سال گذشته تاکنون در لرستان صادر و بارندگی های به نسبت مطلوبی ثبت شد اما بنابر اعلام نظر کارشناسان و آمار و ارقام، این بارش های پرتکرار تاکنون حریف خطر خشکسالی نشده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است