استانی 22:13 - 05 خرداد 1398

حکومت علوی بهترین نمونه عدالت‌ورزی در تاریخ است

حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حضرت علی (ع) در دوران مختلف حیات خویش مطابق با اقتضائات زمان خود زندگی کرد.

وی افزود: هنگامی که شهروند بود، شهروند منصف و اهل مدارا بود، در زمان پیامبر، به عنوان یک فرمانده، فرمانبر به تمام معنای پیامبر بود و در زمان حکومت خود، حکومت عادلانه را دنبال کرد.

ولی نژاد گفت: امام (ع) این حکومت عادلانه را به جهان معرفی کرد اما این ظرفیت و قابلیت در جامعه فراهم نبود که بشریت بتواند حکومت علوی را تحمل کرده و خودش را با یک حکومت الهی، انسانی و ارزش مدار تنظیم کند.

وی تصریح کرد: در حکومت امام علی (ع) عدالت بسیار پررنگ و نقش تعیین کننده داشت، برای ایشان در اجرای عدالت فرزند، زن و برادر فرقی نمی کرد.

ولی نژاد گفت: زمانی که برادر امام (ع) از وی درخواست کمک کرد، حضرت در جواب فرمود بیت المال برای همه مسلمین است و من حق ندارم به برادرم مازاد بر آن را ببخشم.

دستگیری از بی پناهان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با بیان اینکه عدالت در زندگی و حکومت حضرت برجسته و یک شاخصه مهم بود، اظهار کرد: نکته بعدی شخصیت امام دستگیری از مستضعفان، بیماران و بی پناهان بود؛ ایشان هم به عوامل حکومت توصیه به دستگیری از بیچارگان می کرد و هم خود این کار را انجام می داد چنانچه مشهور است که شبانه نان و خرما به در خانه فقرا می برد.

ولی نژاد افزود: اخلاق و اخلاق محوری از دیگر شاخصه های مهم حکومت علوی بود یعنی در هیچ شرایطی اخلاق نادیده گرفته نمی شد. امام (ع) در سخت ترین و تلخ ترین شرایط هم اخلاق را رعایت می کرد چنانچه در برابر دشمن و در میدان جنگ اخلاق فراموش نشد.

وی با بیان اینکه مبارزه با زورگویان، سودجویان و تبعیض گرایان از دیگر شاخصه های مهم حکومت علوی بود، عنوان کرد: امام (ع) با هر کسی که دست تجاوزگرانه به بیت المال داشت یا به حریم مسلمانان تجاوز می کرد، برخورد می کرد.

ولی نژاد تصریح کرد: حضرت علی (ع) در عبادت آنچنان مدهوش بود که همه جامعه وی را هنگام عبادت چون یک عبد خاضع در برابر خدا می دید. گویی که حاکمیتی برای این شخص وجود نداشت و وی تنها یک بنده خاضع در درگاه خداوند گریان و اشک ریزان است.

حکومت را با معنویت در هم آمیخت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: امام (ع) حکومت را با معنویت در هم آمیخته بود و نمی توان حکومت بدون معنویت را در زندگی ایشان مشاهده کرد. در نامه وی به مالک اشتر به عنوان زمامدار مصر، حضرت آنچه را که شایسته یک حاکم و جزو شئون یک حکومت بود، در نامه ذکر کرد.

ولی نژاد ادامه داد: بر همه مردم و مسئولان و حاکمان جامعه واجب است نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را ده ها و نه صدها بار بخوانند و آن را هر روز مرور کنند تا دریابند که حضرت از یک حاکم و یک فرماندار و از یک استاندار چه توقعی داشت و به وی چه تذکری داد.

وی گفت: نمونه روشن حکومت حضرت علی (ع) در زمان حکومتش این نامه بود و ای کاش دشمن امان می داد تا حضرت یک حکومت طولانی تری را برای جامعه به یادگار می گذاشت که آن موقع جامعه امروزی درک درستی از حکومت می یافت.

ولی نژاد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران امروز تبلور حکومت حضرت (ع) بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم از آن دانشگاه درس آموخته است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب پایبند به تمام صفات حسنه حکومتداری است و اگر دشمن اجازه دهد و شیطنت و شرارت نکند، شیرینی حکومت علوی را مردم از حاکم عادل زمان خود خواهند چشید.

ولی نژاد گفت: حیف که دشمنان بی رحم جمهوری اسلامی این فرصت را به حکومت ندادند تا حکومت بتواند با آسودگی خاطر بیشتری به مردمش خدمت کند و هم در مراودات جهانی آن را به نمایش بگذارد.


10137378
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است