علمی فناوری 07:54 - 02 آبان 1393

تهران/واحدمرکزی‌خبر/علمی وفرهنگی 1393/08/02

00:01:07.18

راز یکی از مخوفترین دایناسورهای جهان با کشف استخوانهای جدید آن رمزگشایی شد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، پنجاه سال پیش دانشمندان استخوانهای بازوهای عظیم و قدرتمند دایناسوری را در مغولستان کشف کردند و متوجه شدند موجود وحشتناکی را یافته اند که آرواره های کشنده داشته است. اما در نیم قرن گذشته ، اسرار زیادی درباره این دایناسور عظیم الجثه مخفی مانده بود و همین مسئله ذهن فسیل شناسان را به خود مشغول کرده بود تا اینکه روز گذشته دانشمندان بقایای دیگر این دایناسور را کشف کردند. با این اوصاف، نیم قرن اسرار مربوط به این دایناسور عظیم کشف شد.

دانشمندان اعلام کرده اند استخوانهای کشف شده نشان می دهد قد این دایناسور حدود شانزده فوت یا تقریبا پنج متر بوده و طول او نیز سی و شش فوت یا حدود یازده متر بوده است. این دایناسور عظیم الجثه حدود هفت تن نیز وزن داشته است. این دایناسور که بخشی همانند باله روی سر داشته، بر پشت خود نیز گوژ داشته است. این جانور با آروه های کشنده ، دندان نداشته و آرواره های او به اندازه ای قوی بوده است که همانند جاروبرقی همه چیز را می بلعیده و خرد می کرده است.

این دایناسور، زبان بزرگی داشت که سبب می شد شرایط مکش قوی برای او بوجود بیاید و بتواند غذای خود را از عمق رودخانه ها یا دریاچه ها با مکش شدید به سمت دهانش بکشد.

دانشمندان کره جنوبی در تحقیقات خود به بقایای جدید این دایناسور دست یافته اند. این دایناسور از نوع موسوم دینوچروس Deinocheirus بوده و حدود هفتاد میلیون سال قبل زیست می کرده است. دینوچروس از نظر واژگانی به معنای دستان هولناک عجیب است. این دایناسور از اجداد شترمرغهای امروزی به شمار می رود و روی بخشهایی از سر و دیگر قسمتهای بدنش ، پر داشته است. این دایناسور به خانواده ای از دایناسورها تعلق دارد که با نام دایناسورهای شترمرغی از آنها یاد می شود.

وضع پاهای این دایناسور نشان می دهد که حرکتش کند بوده است. جثه عظیم این حیوان نیز احتمالا برای در امان ماندن از شر دایناسورهای بزرگتر بوده است.

دانشمندان می گویند این دایناسور یکی از عجیب ترین دایناسورهایی است که تا به حال کشف شده است.

00:02:20.23



00:20:12.04


5024887
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی یک پژوهشگاه، مشارکت با بخش خصوصی برای تکثیر گاوهای گوشتی پربازده را راهی برای افزایش خودکفایی گوشت کشور دانست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرشیدی گفت:آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماما‌ها در سراسر کشور است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دلیل عقب‌افتادن پرتاب فضاپیمای استارلاینر که قرار بود حامل فضانوردان ناسا باشد، مشکل دریچه اکسیژن در سکوی موشک اطلس V ذکر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت: اجرای تعرفه‌گذاری خدمات ماما با رفع نواقص انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پورثانی گفت: در سال‌های اخیر جذب نیروی پرورشی در آموزش و پرورش نداشتیم روز جمعه ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی بعد از ۱۵ سال برگزار شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت ظاهراً در حال توسعه‌ مدل زبانی بزرگ خود با نام رمز MAI-۱ است تا از وابستگی به OpenAI بکاهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تعداد مراکز مشاوره آموزش و پرورش از ۳۰ به ۷۰۰ مرکز افزایش یافته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناسان آمریکایی می‌گویند تعداد افرادی که در این کشور به دلیل تشدید استرس به دنبال مراقبت‌های سلامت روان هستند رو به افزایش است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از یکم فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری، شش تن از هموطنان جان خود را بر اثر برخورد صاعقه از دست دادند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل سابق داروی سازمان غذا و دارو گفت: با انجام اقدامات موثر و اصلاح سیاست‌ها، میزان قاچاق دارو  حدود ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است