سیاسی 17:35 - 09 تیر 1394

تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/09

00:46:56.10

خبرنگار سی ان ان که در تهران به سر می برد در گفتگو با این شبکه گفت، مذاکرات در وین سرعت گرفته است و احتمال دارد در یکی از موارد اصلی اختلاف یعنی سرعت لغو تحریم ها تفاهم حاصل شود.

به گزارش شبکه سی ان ان، فرد پلیتگن می گوید، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران جواد ظریف دیروز، دوشنبه، در تهران بود تا با رهبر ایران و سایر رهبران سیاسی مشاوره کند. او اکنون به وین بازگشته است و دو مقام بلندپایه ایرانی او را همراهی می کنند؛ مشاور ارشد رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران. مهمترین نقاط اختلاف ایران و طرف های غربی امکان بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران و دیگری سرعت لغو تحریم هاست. پلیتگن می افزاید ایرانی ها مورد اول را منتفی می دانند اما یک مقام بلندپایه ایرانی به او گفته است امکان تفاهم بر سر دومی وجود دارد.

پلیتگن در ادامه با علاءالدین بروجردی گفتگو می کند و از او می پرسد بخت دستیابی به توافق هسته ای چقدر است و ایران به دنبال چیست؟ بروجردی در پاسخ می گوید همه تحریم ها می بایست یک جا برداشته شود و این شرطی ضروری است، اما فرایند لغو تحریم ها شاید مدتی زمان برد. اما از همان ابتدا می بایست اعلام شود تحریم ها لغو خواهد شد. اما بازرسی از تاسیسات نظامی بدون شک خط قرمز است.

بروجردی به سوال پلیتگن که چقدر مطمئنید توافق حاصل شود، چنین پاسخ داد: «هر دو طرف می بایست اراده جدی برای دستیابی به توافق نشان دهند و با در نظر گرفتن حقیقتی که ما با اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای خود در لوزان موافقت کردیم، معتقدم ما کار خود را انجام داده ایم و نوبت طرف مقابل است که تصمیم بگیرد به ویژه آمریکا.»

بروجردی درباره امکان بهبود رابطه تهران -واشنگتن پس از دستیابی به توافق و همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم و داعش گفت:«شاهد فضای جدیدی هستیم که در آن وزرای خارجه دو کشور ساعت ها گفتگو می کنند. چیزی که پیش تر سابقه نداشت. اگر چه این مذاکرات صرفاً درباره مساله هسته ای است، اما از نظر ایران این مذاکرات آزمونی تاریخی برای سنجش آمریکاست. چون ما هنوز به آمریکا اعتماد نداریم. در این لحظه حساس آمریکا می بایست نشان دهد واقعاً خواهان فرو ریختن دیوار بی اعتمادی میان ماست.»

پلیتگن در ادامه افزود اکثر مردم در ایران خواهان دستیابی به توافق و لغو سریع تحریم ها هستند.

00:49:59.15


6668938
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پترشیمی ها با وجود اینکه گاز را با قیمت یارانه ای دریافت می کنند حاضر به پرداخت همین هزینه محدود هم نیستند.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» چهارصد و چهل و چهارمین شماره هفته نامه خط حزب الله، با عنوان «کدام مجلس در رأس امور است؟» منتشر شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» نمایندگان مجلس این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که با تعطیلی شنبه ها و همچنین معافیت مالیاتی شرکت های دولتی موافقت کرده و پرونده هایی را نیز برای بررسی به قوه قضائیه ارسال کردند.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز جهت تأمین نظر شورای نگهبان جداول لایحه بودجه 1403 را اصلاح عبارتی و یا محتوایی کردند و به تصویب رساندند.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: بنا به مصوبه هیئت دولت ارز حاصل از صادرات فعالان صنایع دستی در اختیار خودشان قرار می گیرد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» وزیر کار گفت: نرخ بیکاری در 7 استان زیر 7 درصد است و دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد تاریخی ثبت کرد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اتمام رسیدگی به طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح از تخلفات مختلف در حیطه اموال غیرمنقول جلوگیری و آثار و برکات آن در کشور مشاهده شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» وزیر اقتصاد از تصویب اصلاح آیین نامه رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان خبر داد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» محمدباقر قالیباف در جلسات علنی هفته جاری مجلس به علت بیماری غایب بود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تنها دو مساله با آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی مانده که معاونان طرفین روی آن در حال گفتگو و تعامل هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است