فرهنگی‌هنری 07:55 - 07 اردیبهشت 1403
حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهم‏ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.

شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیی عطّار - که یکی از اهالی ری است - این‌گونه نقل کرده است که خدمت امام هادی علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودی؟».

گفتم: حسین بن علی علیه السلام را زیارت کردم. امام هادی علیه السلام فرمودند:

«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی را زیارت کرده باشد.»

معنای برابری زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق می‏تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصی، از چنین فضیلتی برخوردار است؟ 

بی‏‌تردید، مقصود امام هادی علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.

بنابراین، در پاسخ به سؤالی که مطرح شد، می‏توان گفت: برابری فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضای سیاسی ویژه‏ای که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخی زندگی می‏کردند. زیرا زمانی بود که اختناق شدیدی جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسی، سخت‏ترین دوران‏های تاریخیِ خود را سپری می‏‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطی، امام هادی علیه السلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‏های وقت، شیعیان را تهدید می‏کرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیری روشن‏تر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت علیه‌السلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبه‏ای از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوی ایشان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابری فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بی‏تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پی برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی، عملی و جهادی آن بزرگوار، جستجو کرد.

در میان امامزادگان، شخصیت‏های بزرگی وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابری کند.

عرضه دین بر امام هادی علیه‌السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکته‌ای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادی علیه وآله رسید. 

وقتی نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدی، ای ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستی».

گفتم: ای پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.

امام علیه السلام فرمودند: «ای ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند. 

گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادی علیه السلام فرمودند «ای ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را برای بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.

خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارند!». 

به کارشناس دینی مراجعه کنیم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ‏ این کار یعنی مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنی دارد. 

خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمی‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمی، یکی از بزرگ‏ترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّی، تقریباً دو برابر امام هادی علیه‌السلام سن داشته اند. اما می‌خواهند به ما بیاموزند که‌ای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتی انسان دیندار به محضر دین‏شناس بالاتر از خود می‏رسد، برای تأیید و یا تکمیل معارف دینی خود اقدام نماید.

این بهره‏‌گیری از نظریه کارشناسان دینی، زمینه‏ساز ثبات و پایداری انسان در دینداری است.


12050696
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین جلسه کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در سال جاری با حضور یاسر احمدوند، دبیر شورای هماهنگی پاسداست زبان فارسی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای رفاه حال علاقه‌مندان به کتاب سایت نمایشگاه مجازی سی‌وپنجم از دوشنبه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دسترس قرار گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس حوزه هنری گفت: دوسالانه ونیز یکی از معتبرترین رویداد‌های هنری دنیاست. اینکه در چنین رویدادی آنچه در پاویون ایران عرضه می‌شود تبیین هنرمندانه از مظلومیت غزه است ارزشمند است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلسه شورای هنر امروز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزبانی اجرا‌های موسیقی نواحی در تالار رودکی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در پی توهین به شان و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران» برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در پی توهین به شان و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران» برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل جدید «منم بچه مسلمان» تولید مرکز سیمرغ رسانه ملی در ۱۰۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای هم اکنون در حال پخش از تلویزیون است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با آغاز اجرای نمایش‌های عمارت نوفل لوشاتو یک کارگردان گفت: کیمیایی بزرگمردی است که سینمای حقیقی را در ایران پایه‌گذاری کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دومین نشست رویداد بازی‌آرا با حضور سرمایه‌گذاران، منتورها و تیم‌های بازی‌ساز حاضر در این رویداد برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است