فرهنگی‌هنری 02:00 - 02 آذر 1399
گفت‌وگو با کاوه میرعباسی
کاوه میرعباسی با بیان این‌که ما ایرانی‌ها با مطالعه انس نگرفته‌ایم معتقد است قیمت و محتوای کتاب‌ بر کتاب نخواندن مردم ما تاثیری ندارد.

چرا کتاب نمی‌خوانیم؟

این مترجم و نویسنده به مناسبت هفته کتاب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکل کتاب نخواندن مردم ایران و پایین بودن سرانه مطالعه اظهار کرد: معمولاً علاقه به مطالعه باید از کودکی شکل بگیرد و چون این موضوع اهمیتی برای خانواده‌ها نداشته، ما ملت کتابخوانی نیستیم.

او سپس گفت: در سال‌های اخیر، قیمت کتاب افزایش داشته است البته نه به اندازه کالاهای دیگر و چون کتاب در اولویت خانواده‌ها نیست از سبد خانواده‌ها حذف شده است. در واقع با افزایش مشکلات اقتصادی، خانواده‌ها کالاهایی را که ضرورت ندارد حذف می‌کنند.

میرعباسی با بیان این‌که همیشه سرانه مطالعه ایرانی‌ها پایین بوده و قیمت کتاب زیاد بر کتابخوانی تاثیر نداشته  است، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما این است که ما ملت کتابخوانی نیستیم. تیراژ کتاب‌ها هم گواه این موضوع است که کتاب به عنوان یک ضرورت برای مردم تعریف نشده است. افراد علاقه‌مند به کتاب، آن را ولو با وجود افزایش قیمت تهیه کرده و می‌خوانند.

او سپس بیان کرد: کتاب صرفاً رمان نیست اما رمان دریچه‌ای برای شروع مطالعه است؛ هرچند آن‌طور که باید و شاید در مدرسه‌ها به آن توجه نشده و بچه‌ها را برای مطالعه تشویق نکرده‌اند. از طرف دیگر ما کتابخانه‌های عمومی مجهز نداریم. در اروپا در هر محله‌ای کتابخانه عمومی مجهز وجود دارد که افراد با حق اشتراک نازل کتاب تهیه می‌کنند. کتابخانه‌های عمومی تا حدودی می‌توانند گرانی کتاب را جبران کنند اما در ایران کتابخانه‌های عمومی در دسترس همگان نیست و آن‌هایی هم که هستند، مجهز نیستند و کتاب به‌روز ندارند.

این مترجم سپس درباره تاثیر محتوا بر کتاب‌ نخواندن مخاطبان نیز گفت: در سال‌های اخیر به موازات این‌که تیراژ کتاب کاهش داشته، تنوع کتاب (منظورم ادبیات داستانی است) بالا رفته است و کتاب‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود و کتاب‌های پرفروش اروپایی بلافاصله در ایران ترجمه می‌شود. ۲۰ سال پیش چنین چیزی قابل تصور نبود. به‌نظرم کتاب ‌نخواندن مردم به دلیل محتوا نیست. تیراژ پایین کتاب‌ها هم به این دلیل است که ادبیات مخاطب کافی ندارد.

میرعباسی درباره ترجمه‌ جدید خود از «مزرعه حیوانات» نوشته جورج اورول و دلیل محبوبیت این نویسنده در ایران اظهار کرد: در مقدمه «مزرعه حیوانات» هم عنوان کردم که دلیل اصلی من برای ترجمه این کتاب یک دلبستگی عاطفی بود. زمانی که می‌خواستم  مدرک زبان انگلیسی را در اسپانیا بگیرم باید «مزرعه حیوانات» را می‌خواندیم. تفاوتی که ترجمه من با سایر ترجمه‌های موجود دارد این است که سرود حیوانات وزن و قافیه دارد، ندیدم این وزن و قافیه در ترجمه‌های دیگر رعایت شده باشد.

او بیان این‌که حدود ۷۵ سال از انتشار کتاب‌های جورج اورول می‌گذرد (از سال ۱۹۴۵) گفت: هنوز نمی‌توان گفت کتاب‌های او از کتاب‌هایی است که در قرن‌های آینده نیز خوانده خواهد شد. کتاب «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات» در زمان نگارش، استالینیسم را هدف قرار داده بودند، اما به دلایل گستردگی دید نویسنده به گونه‌ای نوشته شده‌اند که درباره شرایط دیگر نیز صدق می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که آثار او تاریخ مصرف نداشته باشد. جدا از این‌که کتاب‌ها پادآرمانشهری هستند، فضای کتاب‌ها به‌گونه‌ای واقعی و ملموس است؛ به عنوان مثال کتاب «سرگذشت ندیمه» فضایی کاملاً دور از ذهن دارد اما «۱۹۸۴» فضایی را توصیف می‌کند که برای فرد ملموس است و به خوبی به خواننده منتقل می‌شود.

این مترجم افزود: «مزرعه حیوانات» حالت تمثیلی نیز دارد و این موضوع باعث شده که این کتاب از بچه ۱۲ ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله را جذب کند. این کتاب علی‌رغم این‌که یک مضمون را مورد هدف قرار داده و انتقاداتش مشهود است، بعد از جنگ جهانی دوم و حتی سال‌های بعد از آن در انگلستان به دلیل نزدیکی این کشور با شوروی چاپ نشد.  کسی که این کتاب را می‌خواند با وجود این‌که فضای توتالیتر را حس می‌کند، ذهنش به سمت استالین نمی‌رود؛ در واقع برای همه اتفاقات «مزرعه حیوانات» ما به ازای بیرونی در شوروی داریم و کسی که با تاریخ شوروی آشنا باشد همه این‌ها را از کتاب دریافت می‌کند و کسی که آشنایی نداشته باشد برایش جذاب است. شاید رمز موفقیت اورول هم همین باشد.

میرعباسی با اشاره به انتشار «سقوط» آلبر کامو، درباره این نویسنده نیز گفت: کامو هم مانند اورول از نویسنده‌هایی است که در ایران محبوب است؛ ممکن است یکی از دلایل این موضوع جذابیت شخصی خود کامو، نوع زندگی  و مرگ زودهنگامش باشد که به کتاب‌ها جذابیت می‌بخشد. تعجب می‌کنم که کتاب «طاعون» با وجود این‌که داستان عاشقانه‌ای ندارد، مورد استقبال قرار گرفت. البته عرضه ترجمه «طاعون» با کرونا مصادف شد و شاید یکی از دلایل استقبال مخاطبان ایجاد حس همذات‌پنداری در مخاطب بود و طی یک سال به چاپ هشتم رسید. در شرایط فعلی این کتاب خیلی حالت خوشبینانه دارد و ارزش‌های ناب انسانی را بدون شعاری بودن  به صورت ملموس و جان‌دار به مخاطب انتقال می‌دهد.

انتهای پیام

 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
برگی از تاریخ
«خبرگزاری ایسنا» دیپلمات‌های خارجی در بغداد هشدار می‌دهند که دست کم گرفتن موقعیت شوروی در عراق کار عجولانه‌ای است و هنوز زود است که بگوییم نفوذ شوروی در عراق کاهش یافته است.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری مهر» محمدعلی نجفی رئیس هیات مدیره خانه سینما و عضو ستاد مبارزه با کرونا این نهاد صنفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توقف تولیدات سینمایی در کشور گفت: با توجه به توقف تولیدات سینمایی در کشور، بی شک بسیاری از سینماگران در بخش‌های مختلف سینمایی دچار مش...
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر، کامبوزیا پرتوی صبح امروز بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت و مجید مجید کارگردان «محمد رسول الله» در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس این اثر سینمایی، یادداشتی نوشت. در این یادداشت آمده است: کامبوزیا پرتوری رفت و ما حتی نمی...
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، اسامی نامزدهای بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، اعلام شد. بنابراعلام دبیرخانه، اسامی نامزدهای بخش «مسابقه اصلی» به شرح ذیل است...
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری ایسنا» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه پویش مردمی آجر به آجر ذیل برنامه تحولی توسعه مشارکت‌های مردمی با هدف جمع‌آوری کمک‌های خرد برای مدرسه سازی و ترویج فرهنگ کار خیر شکل گرفته است گفت: تا کنون حدود ۱۵۰ هزار خیر در این پ...
فرهنگی‌هنری
این گزارش شامل تصاویری است که احتمالا برای برخی مناسب نباشد
«خبرگزاری ایسنا» !!! این گزارش شامل تصاویری است که احتمالا برای برخی مناسب نباشد!!! عکاسی از چهره آدم ها (عکاسی پرتره) همواره راهی برای ثبت یاد و خاطره آنها به شمار می‌رفته است اما اینکه از عزیز از دست رفته ای عکس بگیریم، قطعا در زندگی مدرن امروزی نه اتفاق...
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری مهر» علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار مهر درگذشت کامپوزیا پرتوی کارگردان سینمای ایران را تایید کرد و گفت: این هنرمند امروز صبح سه شنبه آذر ماه در بیمارستان فارابی درگذشت. وی بیان کرد: مدتی پیش این هنرمند برای انجام عمل جراحی...
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری ایسنا» عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران می‌گوید: راهنماهای گردشگری از آبان سال گذشته رسما بیکار شده‌اند و خیلی‌هایشان حالا راننده تاکسی اینترنتی هستند.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری ایسنا» بنیانگذار «انجمن روزنامه‌نگاران آسیا» به بهانه ۹سالگی راه‌اندازی نشریه این انجمن با عنوان «آسیا اِن» در گفت‌وگویی با ایسنا، از دغدغه‌ها و اهداف این مجموعه سخن گفت؛ مجموعه ای که گویا ویروس کرونا اتفاقا روابط اعضای آن را بیشتر کرده است. او هم...
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری ایسنا» بهزاد خورشیدی با انتشار طرحی از زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی، نوشت: «سال غریب و نامبارکی بود سال ۹۹، به خاطر همه‌گیری کرونا بهترین عزیزانمان را از دست داده‌ایم.»

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

تبلیغات متنی


فروش آنلاین پوشاک سایز بزرگ زنانه و مردانه










































صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است