علمی فناوری 01:57 - 18 مهر 1398
در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد
مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت از انجام فاز آزمایشی نانو سیال در میدان نفتی بلال برای افزایش ازدیاد برداشت خبر داد و گفت: این شرکت در تلاش است تا با حضور در نمایشگاه فناوری نانو علاوه بر آنکه توانمندی‌های خود را در حوزه کاربردهای نانو در صنعت نفت ارائه دهد، با توانمندی‌های شرکت‌های فناور در این حوزه آشنا شود.

افزایش برداشت از میدان نفتی "بلال" با نانو سیالات/حضور نفتی‌ها در نمایشگاه نانو فناوری

دکتر ابراهیم طالقانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کاربردهای فناوری نانو در حوزه‌های بالادستی نفت کمتر شناخته شده است، افزود: عمدتا این فناوری برای ساخت تجهیزات و لوازم مصرفی صنعت نفت خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: از این رو در مجموعه شرکت ملی نفت کمیته‌ای به نام "کمیته نانو" را تشکیل دادیم و در زمینه کاربردهای علم و فناوری نانو در بخش بالادستی احصا می‌کنیم؛ از این رو از شرکت‌های عملیاتی و بخش‌های مختلف این صنعت دعوت می‌کنیم و با همکاری مدیریت کالا که خریدها را بر عهده دارد، در تلاش هستیم تا تجهیزات و موادی را تهیه کنیم که کارایی آنها با علم و فناوری نانو ارتقا یافته باشد.

طالقانی با بیان اینکه موضوع کاری این کمیته موضوع جدیدی نیست، خاطر نشان کرد: این کمیته جلساتی را برگزار کرده است و تمامی نیازهای عملیاتی و کالایی شرکت‌های فرعی حوزه نفت که می‌تواند مشمول موضوع این کمیته باشد را مشخص کردند و به‌زودی فهرست حوزه‌هایی که قابلیت رسوخ فناوری نانو در آنها است را منتشر می‌کنیم.

به گفته وی در هفته آینده فهرست اولیه این کمیته اعلام خواهد شد.

اجرای کاربردی کردن نانو فناوری در فاز آزمایشی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت، ماموریت اصلی شرکت نفت را تولید نفت ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا در تلاش هستیم از فناوری نانو برای تولید و ازدیاد برداشت نفت بهره ببریم؛ از این رو پروژه‌ای را در این زمینه تعریف کردیم.

طالقانی در این باره توضیح داد: برای این منظور یکی از میادین نفتی به نام میدان "بلال" در شرکت نفت فلات قاره کاندید برای تزریق سیال ویژه‌ای شد.

وی با تاکید بر اینکه این سیال با استفاده از فناوری نانو تولید شده است، اظهار کرد: این سیال به همراه مواد تزریقی در میدان نفتی بلال تزریق خواهد شد و آزمایش‌های اولیه این پروژه نشان داد که این نانو سیال توانست به مقدار قابل ملاحظه‌ای میزان تولید نفت را افزایش دهد که این امر نتیجه امیدوارکننده‌ای است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت: اضافه کرد: بر این اساس تولید چندین بشکه از این نانو سیال را در دستور کار داریم و قرار است این میزان در چاه کاندید تزریق شود تا آثار ازدیاد برداشت را با استفاده از مواد مشاهده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این نانوسیال شاهد افزایش چشمگیر از چاه‌ها نفت باشیم و اضافه کرد: ما تاکنون از سیال نانو برای تزریق استفاده نکرده بودیم و این اولین تجربه ازدیاد برداشتی ما با استفاده از نانو بود که با همکاری شرکت نفت فلات قاره در میدان نفتی بلال در حال انجام است.

طالقانی، این طرح را متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت ذکر کرد و ادامه داد: با انجام تست میدانی می‌توانیم با اطمینان بیشتری اعلام کنیم که درصد تولید ناشی از نانو فناوری به چه میزان بوده است.

حضور نفتی‌ها در نمایشگاه نانو فناوری

مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت با اشاره به برگزاری نمایشگاه فناوری نانو که از فردا پنج‌شنبه آغاز می‌شود و تا 21 مهرماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه همه نخبگان و دانشمندان این حوزه حضور دارند و ما در این نمایشگاه حضور داریم تا آنچه را که تاکنون در حوزه کاربردهای نانو در صنعت نفت دست یافتیم، به آنها ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در تلاش خواهیم بود تا با دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی با کاربرد در صنعت نفت آشنا شویم.

طالقانی خاطر نشان کرد: برگزاری این نمایشگاه باعث می‌شود تا ما با بضاعت و بنیه کشور در حوزه علم و فناوری نانو آشنا شویم، ضمن آنکه زمینه‌های همکاری‌های دیگری را با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در بخش نانو ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام


10262464
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مطالعه جدید نشان داده است که هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مصرف آی‌وی‌آی‌جی حدود ۳۵ درصد در کشور افزایش داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان حوزه فضایی معتقدند که اورانوس در اعماق خود مقدار زیادی متان دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرد که روی یک مدل هوش مصنوعی مولد برای فایرفلای کار می‌کند تا نرم‌افزار پریمیر پرو را به ابزار‌های جدیدی مجهز کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت، از ابلاغ تعرفه خدمات پرستاری ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تعرفه ترجیحی خدمات پرستاری برای نخستین بار برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» منابع درآمدی از محل ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت هر پیامک در سال جدید ۴ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوبت نخست آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به اطلاعات فاش‌شده، مدل‌های سری شیائومی ۱۴T، درست مانند سری قبلی ۱۳T، دوربین پیشرفته، پردازنده با کارایی بالا و موارد دیگر خواهند داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری و اطلاعات بیمه سلامت اظهار داشت: اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک درحال رفع شدن است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های این معاونت را بعد از عملیات غرورآفرین وعده صادق تشریح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است