علمی فناوری 16:11 - 02 بهمن 1399
برای اولین بار مقاله‌ای از یک پژوهشگر ایرانی در یکی از معتبرترین ژورنال‌های علوم رایانه پذیرفته شد.

پذیرش مقاله دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف در ژورنال معتبر علوم رایانه

به گزارش ایسنا، برای اولین بار مقاله‌ای از ایران توسط مهدی صفرنژاد بروجنی دانشجوی دکترای دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در ژورنال Journal of the ACM که یکی از معتبرترین ژورنال‌های علوم کامیپوتر است پذیرفته شد.

مهدی صفرنژاد بروجنی دانشجوی دکترای دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مقاله‌ی خود را با عنوان «تقریب فاصله‌ی ویرایش در زمان زیرمربعی: کوانتوم و نگاشت‌کاهش» در ژورنال Journal of the ACM که قدمت ۶۷ ساله دارد به چاپ می‌رساند.

انجمن ماشین‌های حسابگر یا ACM قدیمی‌ترین انجمن علمی در رشته کامپیوتر در جهان است که سالانه بیش از ۱۷۰ کنفرانس برگزار و ۵۰ ژورنال به چاپ می‌رساند. بیشتر این ژورنال‌ها مربوط به یک حوزه تخصصی هستند و مأموریت Journal of the ACM چاپ چند پژوهش برجسته از هر حوزه علوم کامپیوتر هست که ارزش ماندگار آن‌ها اثبات شود. متأسفانه در طول ۶۷ سال انتشار این ژورنال هیچ مقاله‌ای از ایران و دانشگاه صنعتی شریف در آن پذیرفته نشده است.

مقاله‌ی پذیرفته شده توسط مهدی صفرنژاد به‌عنوان بخشی از موضوع پایان‌نامه دکتری وی به راهنمایی دکتر محمد قدسی نگارش شده است. همچنین در این مقاله دکتر محمدتقی حاجی‌آقایی، دکتر سعید صدیقین و دکتر سهیل احسانی از دانشگاه مریلند همکاری داشتند. در این مقاله به مسئله‌ فاصله‌ی ویرایش که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مسائل الگوریتمی است پرداخته شده است.

براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، این مقاله یک چارچوب جدید برای حل تقریبی این مسئله پیشنهاد می‌کند که پس از ارائه نسخه اولیه این مقاله در کنفرانس ACM-SIAM Symposium on Discrete Algorithms در سال ۲۰۱۸ مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفت و توسط پژوهش‌های متعدد مورد استفاده قرار گرفت که به ارائه الگوریتم‌های جدید از جمله حل یک مسئله باز پس از ۱۸ سال انجامید. همچنین الگوریتم موازی که در این مقاله ارائه شد نیز در سه سال گذشته با بررسی مسائل متعدد مرتبط با مقایسه دو رشته در مدل نگاشت‌/کاهش توسط پژوهشگران این حوزه دنبال شد.

انتهای پیام 


10914664
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است