استانی 03:10 - 03 آذر 1393
سرپرست تیم پژوهشکده باستان‌شناسی کشور خبر داد
سرپرست تیم پژوهشکده باستان‌شناسی کشور گفت: نخستین مطالعات باستان‌شناختی سنگ‌نگاره‌های مخزن آبگیر سد کوچری گلپایگان به پایان رسید.

پایان فاز نخست مطالعات باستان‌شناختی سنگ‌نگاره‌های گلپایگان

کاظم عرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار کرد: محدوده مخزن سد کوچری در تراز حداکثر آبگیری به وسعت یک‌هزار و 200 هکتار طبق آیین‌نامه اجرایی بررسی‌های باستان‌شنا‌سی کشور به روش intensive survey و به منظور تکمیل اطلاعات منطقه توسط تیم پژوهشکده باستان‌شناسی به صورت فشرده پیمایش و مکان‌نگاری شد.

وی با بیان اینکه در این بررسی‌ها 57 اثر فرهنگی و تاریخی مورد شناسایی قرار گرفت، تصریح کرد: شناسنامه عمومی و اختصاصی بررسی آثار برای هر یک به صورت جداگانه تنظیم شد.

سرپرست تیم پژوهشکده باستان‌شنا‌سی کشور ادامه داد: موقعیت تمامی آثار با استفاده از دستگاه موقعیت‌یاب GPS و بر مبنای مختصات UTM در محدوده تراز حداکثر آب ثبت شده و تحویل گروه نقشه پژوهشکده باستان‌شنا‌سی خواهد شد.

وی افزود: از 57 اثر شناسایی شده 14 اثر تپه و محوطه باستانی، یک اثر بنا تاریخی و چهار محوطه گورستان اسلامی شناسایی شده است.

عرب با اشاره به اینکه 38 اثر مجموعه نقوش صخره‌ای در منطقه کوچری شناسایی شده است، اظهار کرد: این تعداد نقوش صخره‌ای مشتمل بر بیش از 2 هزار نقش صخره‌ای کنده (پتروگلیف) در قالب تک‌نگاره، تک مجموعه و یا گروه مجموعه است.

وی خاطر‌نشان کرد: دره کوچری در کنار دره رود تیمره، یکی از پرشمارترین مجموعه نقوش صخره‌ای در حاشیه فلات مرکزی ایران است که تا‌کنون به صورت جدی به آن پرداخته نشده بود. 

سرپرست هیئت تیم پژوهشکده باستان‌شنا‌سی کشور در خصوص گونه‌شناسی نقوش صخره‌ای افزود: اغلب آنها نقوش انسانی و حیوانی در صحنه‌های شکار است که با توجه به سایر شواهد موجود در منطقه مانند سفال‌ها و کتیبه‌ها می‌توان برای آن قدمتی از اواسط هزاره چهارم پیش از میلاد تا اواسط دوران اسلامی در نظر گرفت.

وی یادآور شد: در فاز دوم نسبت به انتقال برخی از تک مجموعه‌های صخره‌ای و گمانه‌زنی باستان‌شناختی در تعدادی از تپه‌ها و محوطه‌های واجد ارزش اقدام خواهد شد.

عرب بیان کرد: همزمان با بررسی‌های باستان‌شناختی، مطالعات مردم‌نگاری روستای 140 خانواری کوچری که در شرایط فعلی تنها دارای 30 خانوار ساکن است نیز توسط مردم‌شنا‌سان پژوهشکده مردم‌شنا‌سی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه مردم‌شناسی پژوهشکده مردم‌شنا‌سی موارد مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهند، تصریح کرد: آداب و رسوم، خوراک و پوشاک، مسکن و حمل‌و‌نقل، تولید و عرضه، زبان و گویش و هنرهای مردمان روستا در حد مقدورات ثبت و ضبط می‌شود.

به گزارش فارس، تیم تخصصی پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی از چهارم آبان ماه سال جاری فاز نخست مطالعات، بررسی، مستند‌نگاری و انتقال سنگ‌نگاره‌های گلپایگان را در منطقه کوچری آغاز کردند.

در سال 84 سنگ‌نگاره‌های منطقه کوچری به شماره 12959 در زمره ثبت ملی آثار تاریخی ایران قرار گرفته است.


5254307
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است