استانی 10:05 - 08 شهریور 1394
عسل داروی شفابخش و بسته به نوع تولید از گیاهان مختلف درمانگر بسیاری از دردها است.

زنبور عسل بهترین طبیب برای انسان‌

فاطمه مرادحاصلی -کارآفرین رشته زنبورداری- در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران با اشاره به اینکه طبق تحقیقات به عمل آمده گرده گل به صورت دانه‌های ریز به رنگ زرد و نارنجی است که توسط زنبور عسل از درون گل‌ها جمع‌آوری می‌شود، عنوان کرد: گرده گلی که ما بر روی گل‌ها می‌بینیم به صورت ذرات بسیار ریزی است که توسط انسان قابل جمع‌آوری نیست اما زنبورعسل این کار را برای انسان انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه گرده گل در واقع اسپرم گیاهان است که حامل ژن‌های مذکر و از خواص درمانی و دارویی بسیاری برخوردار است، ادامه داد: ترکیب شیمایی یکسانی برای گرده گل وجود ندارد، اما ترکیب تقریبی گرده گل به صورت 55 درصد کربوهیدرات، 35 درصد پروتئین، سه درصد مواد معدنی و ویتامین، دو درصد اسیدهای چرب و پنج درصد از ترکیبات دیگر تشکیل شده است.

فارغ‌التحصیل رشته پرورش زنبورعسل از مرکز آموزش جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گرده گل بسیار مغذی است و تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن و همین‌طور اسید آمینه‌های غیرضروری بدن را که باید از رژیم غذایی خود کسب کند در خود دارد، خاطرنشان کرد: گرده گل تقویت‌کننده عمومی بدن است و از جمله خواص درمانی آن می‌توان به درمان کم خونی، پروستات، نازایی و بیماری‌های عصبی، درمان دیابت، افزایش طول عمر، خواص آنتی‌بیوتیکی، تقویت دستگاه گوارش و تنظیم‌کننده عمل روده، رفع حساسیت و آلرژی، تقویت‌کننده سالمندان و کودکان، مناسب برای خانم‌های باردار، شیرده و تقویت بدنی ورزشکاران اشاره کرد.

مرادحاصلی به چگونگی تولید عسل توسط زنبور عسل اشاره کرد و افزود: عسل که در قرآن کریم، از آن به عنوان داروی شفابخش یاد شده است، محصول اصلی زنبورعسل است که زنبورعسل آن را از تبدیل و فرآوری شهدی که جمع‌آوری کرده تولید و در استوانه‌های شش ضلعی ذخیره می‌کند.

وی تصریح کرد: شهد از 80 درصد آب و بعضی انواع قندهای مرکب مثل ساکاروز تشکیل شده است، بسیاری از گیاهان از شهد برای جذب حشراتی مثل زنبورعسل استفاده می‌کنند تا بر روی گل بنشینند و عمل گرده‌افشانی را انجام دهند و در فرایند جمع‌آوری شهد، زنبورعسل گرده گل را از گلی به گل دیگر انتقال می‌دهد و عمل گرده‌افشانی را به انجام می‌رساند.

این کارآفرین رشته زنبورداری ادامه داد: از انواع عسل تولید شده می‌توان به عسل بهاره یا برداشت اول اشاره کرد که مربوط به همه درختان میوه و مرکبات و اقاقیا است که این نوع عسل را می‌توان عسل مرغوبی به حساب آورد.

مرادحاصلی به عسل پاییزه اشاره کرد و گفت: عسل پاییزه یا برداشت دوم به گیاهان آویشن، یونجه، اسپرس و گیاهان دارویی که خواص خوبی را به همراه دارد مربوط می‌شود.

وی رنگ عسل را مربوط به نوع گیاهانی دانست که زنبور عسل از گرده آن‌ها استفاده می‌کند و ادامه داد: عطر و طعم عسل هم مانند رنگ آن متناسب با گیاهی است که زنبور عسل از آن استفاده کرده است، رنگ عسل نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده کیفیت عسل باشد.

این فارغ‌التحصیل رشته پرورش زنبور عسل با اشاره به اینکه عسل خالص باید شکرک بزند؛ به خواص درمانی عسل اشاره کرد و گفت: خواص دارویی عسل بستگی به استفاده زنبور عسل از انواع گیاهان و درختان میوه دارد که از خواص دارویی عسل تهیه شده از مرکباتی که منطقه رویش آن در شمال و جنوب کشور است حاصل شده، می‌توان به تقویت قلب، ضد بی‌خوابی، تقویت اعصاب و آرامش اشاره کرد که زمان برداشت عسل آن از اویل فروردین ماه تا اواسط آن تعیین شده است.

وی گفت: از دیگر عسل‌های تولیدشده می‌توان به عسل آویشن، عسل یونجه و عسل زولنگ اشاره کرد، عسلی که از آویشن تولید می‌شود زمان برداشت آن از اوایل تیر ماه تا اواخر آن است که منطقه رویش آن کوه‌های البرز مرکزی شامل منطقه لار، تهران، دامنه دماوند و سبلان بوده و از خواص دارویی آن می‌توان به تقویت بینایی، ضد صرع و تشنج، رفع تشویش، درمان تنگی نفس و معالجه دردهای مفصلی اشاره کرد.

کارآفرین رشته زنبورداری اظهار کرد: عسل یونجه را دارای خواص دارویی از قبیل چاق‌کنندگی، ازدیاد شیر مادران، ضد سرفه، تقویت اعصاب، معالجه رعشه و تصفیه‌کننده خون می‌دانند، منطقه رویش این گیاه در کشتزارهای قم و اصفهان است و زمان برداشت آن از اوایل تیر ماه تا اواخر مرداد ماه تعیین شده است.

وی به عسل زولنگ اشاره کرد و گفت: خواص دارویی این عسل درمان دردهای مفصلی و کمردرد، تقویت دستگاه گوارش، تصفیه کننده خون و منطقه رویش آن در مناطق سردسیر زاگرس مرکزی بوده و زمان برداشت آن تیر ماه است.

انتهای پیام


6977985
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است