اجتماعی 12:52 - 03 خرداد 1399
رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا اعلام کرد که شیوع کرونا قاچاق سوخت را تحت تأثیر قرار داده و کم کرده است.

کرونا، قاچاق سوخت را کاهش داد

به گزارش ایسنا، سرهنگ جلال امینی در این‌ باره گفت:‌ "فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای" که دولت با پرداخت یارانه آن را کمتر از قیمت تمام شده به بهره برداران عمده سوخت واگذار می کند و شامل نفت سفید، بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع است، اختلاف قیمت قابل توجهی با قیمت های جهانی دارد.  نیاز آن سوی مرزهای کشور و قیمت داخلی پایین فرآورده های نفتی زمینه قاچاق این مواد را فراهم آورده و میل به قاچاق این کالای با ارزش (عمدتاً نفت و گاز) توسط سوداگران را افزایش می دهد.

وی ادامه داد:‌ امروزه روش های متنوعی برای قاچاق فرآورده های نفتی به کار گرفته می شود و مقابله با این نوع قاچاق با توجه به شیوه و شگردهای متنوع قاچاقچیان خصوصاً در قاچاق سازمان یافته فرآورده های نفتی بخشی از توان پلیس را به خود اختصاص می دهد. در این بین پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا به عنوان متولی مبارزه با قاچاق با صدور دستورالعمل های پیشگیری و اجرای طرح های عملیاتی مقابله ای سراسری و منطقه ای نقش بسزایی را در جلوگیری از قاچاق این فرآورده ها دارد لیکن نیاز به همراهی، همدلی و همکاری بیشتر تمامی سازمانهای مرتبط با موضوع برای رسیدن به اهداف راهبردی در این حوزه مهم اقتصادی است.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا ادامه داد: در چند ماهه اخیر قیمت انواع فرآورده های نفتی در اغلب نقاط جهان از جمله کشورهای همجوار کاهش یافته و تقاضا برای آن وجود ندارد. تقاضای چین برای نفت از زمان شیوع ویروس کرونا کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و پیش بینی رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه اول سال 2020 به میزان ۴۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، همچنین آژانس بین‌المللی انرژی با اصلاح پیش‌بینی پیشین خود در مورد رشد تقاضای روزانه جهانی نفت در سال ۲۰۲۰، آن را با ۳۶۵ هزار کاهش به ۸۲۵ هزار بشکه رساند، رقمی که پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۱ تاکنون محسوب می‌شود.

امینی با اشاره به شیوع کرونا در جهان، افزود: کووید19 که همه گیری آن روی تمام بخش های مهم اقتصادی جهان اثر گذاشته، قاچاق سوخت را به صورت خرد و هم کلان (سازمان یافته) تحت تأثیر خود قرار داده است و با توجه به بررسی گزارش های دریافتی میزان قاچاق فرآورده های نفتی از کشور از ابتدای سال سیر نزولی داشته، این روند کاهشی از اسفند 98 و با شیوع بیماری شروع و کماکان ادامه دارد. پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، از هفت همسایه‌ای که با کشور ایران مرز مشترک زمینی دارند، پنج همسایه، یعنی عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیر ویژه‌ای برای محدودیت در رفت و آمد به کشورمان به اجرا گذاشتند که این مهم در کاهش قاچاق سوخت اثرگذار بود.

بر اساس اعلام سایت پلیس، وی ادامه داد:‌تشدید اقدامات کنترلی در ورودی استان ها برای جلوگیری از مسافرت های غیر ضروری داخلی، کاهش تقاضا در کشورهای همسایه و بسته بودن مرز برخی از کشورها و عدم امکان قاچاق سوخت از آنجا، باعث کاهش میزان قاچاق شده و میزان کشفیات سه ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مبین این موضوع می باشد که حجم قاچاق کاهشی است. پیش بینی می شود، پس از مهار یا فروکش کردن کرونا و عادی تر شدن اوضاع جهانی خصوصاً در کشور های همسایه، مجدداً تقاضای خرید سوخت بالا رفته و ایادی فعال در این حوزه فعالیت خود را آغاز کنند و قاچاق سوخت یارانه‌ای افزایش یابد لذا اجرای طرح های مقابله ای سراسری و منطقه ای و تشدید اقدامات کنترلی در محورهای منتهی به مرزها در دستور کار این پلیس قرار داشته و با توجه به شرایط پیش رو اقدام متناسب به عمل می آید.



انتهای پیام


10543780
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است