استانی 08:53 - 09 اسفند 1395
خبرگزاری ایسنا لرستان، مهد شهرنشینی
‌معاون میراث فرهنگی لرستان گفت: ریشه‌های کهن تمدن و شهرنشینی در قلمرو سیاسی کنونی استان است.

لرستان، مهد شهرنشینی

‌محمدرضا اسدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: اولین بار سرهنری راولینسن در سال 1836 میلادی موفق به تعیین موقعیت جغرافیایی شاپورخواست در دره خرم‌آباد و موضع کنونی محله شهری خرم‌آباد با نام قاضی‌آباد شد.



وی اضافه کرد: بعد از او ارنست هرتسفلد در سال 1928 میلادی مهم‌ترین مدرک باستان‌شناسی را در مکان‌یابی شهر قدیم شاپورخواست ارائه کرد.



اسدی افزود: هرتسفلد با قرائت سنگ نوشته خرم‌آباد گفت: مهم این است که این کتیبه مکان شهر را چندین بار با نام شابرخواست که به معنای سد شاپور معروف بوده، ذکر کرده که موقعیت مطمئنی را برای مکان‌یابی جغرافیای تاریخی منطقه به ما می‌دهد.



معاون میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: سرزمین لرستان از قدیمی‌ترین مراکز تمدن ایران بوده و ذکر برخی شهرهای کنونی آن مانند خرم‌آباد(شاپورخواست)، بروجرد(ورودگرد) و الشتر(لاشتر) در کتب جغرافیانویسان صدر اسلام حاکی از ریشه‌های کهن تمدن و شهرنشینی در قلمرو سیاسی کنونی این استان است.



وی ادامه داد: این سرزمین از دیرباز گذرگاه راه‌های عمده سرزمینی به شمار می‌آمد که چهار سوی فلات پهناور ایران را به یکدیگر و نقاط مختلف پیرامون پیوند می‌داد.



اسدی گفت: معروف‌ترین این راه‌ها، شاهراه ابریشم یا راه بزرگ خراسان بوده که شهرهای مهم نواحی غربی مانند تیسفون و بغداد را به شرق مرتبط می‌کرد و مسیر عمده بازرگانان و تجار به شمار می‌آمد.



 

انتهای پیام


8862076
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است