فرهنگی‌هنری 14:58 - 10 فروردین 1399
یک کارشناس مسائل دینی با تاکید بر این که در جامعه امروز و در جهان هستی باید بیش از گذشته برروی واژه ادب و ترویج آن در زندگی فردی و اجتماعی سرمایه گذاری کنیم، گفت: وقتی ادب در زندگی انسان‌ها جاری باشد، زندگی افراد تنظیم می‌شود، تمام توهین‌ها، ناسزاها، بداخلاقی‌ها و حق‌الناس‌ها به دلیل نبود ادب است. بارزترین ویژگی قمر بنی‌هاشم (ع) ادب ایشان بوده است و باید این امر را در جامعه بیشتر ترویج بدهیم تا یک جامعه پویا و پیشرفته داشته باشیم. 

وقتی ادب در زندگی جاری باشد زندگی تنظیم می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق کفیل در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این موضوع که بارزترین ویژگی و صفت اخلاقی حضرت عباس (ع) ادب ایشان است اظهار کرد: هدف پیامبر اسلام (ص) از بعثت، کامل کردن مکارم اخلاق بوده است. «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام. »

وی ادامه داد: جامع تمام خوبی‌ها در ادب خلاصه می‌شود. اما صفت ادب یک صفت اخلاقی در کنار بقیه صفات نیست. بلکه صفتی جامع محسوب می‌شود که تمام خوبی‌ها در آن جای می‌گیرد. جامعیت ادب است که از انسان یک فرد تجلی یافته می‌سازد. 

این کارشناس دین و اخلاق خاطرنشان کرد: در نامه 31 نهج البلاغه حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) به صفت ادب اشاره شده است. همچنین امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه یکی از وظایف پدر نسبت به فرزند را ادب معرفی می‌کند. امام صادق (ع) در زیارتنامه حضرت عباس (ع) به چهار ویژگی اشاره می‌کند که از جمله این ویژگی‌ها تسلیم، تصدیق، وفا و خیرخواهی است و جامع هر چهار صفت ادب است. چرا که ادب انسان را با وفا می‌کند و اگر صفت ادب در انسان وجود داشته باشد فرد به اوج انسانیت می‌رسد. ادب بارزترین ویژگی قمر بین هاشم (ع) بوده است. 

این کارشناس مسائل دین افزود: برخی ادب حضرت را فقط از بعد ظاهری ترجمه می‌کنند کما اینکه این موضوع اشکالی ندارد اما ادب حضرت را نه تنها از بعد ظاهری بلکه از بعد معنوی نیز باید بررسی کنیم. فردی که ادب داشته باشد از بهره عقلی و شعور بالایی برخوردار است. 

کفیل تاکید کرد: این صفت ادب صفتی است که از حضرت ام البنین (ع) به حضرت عباس (ع) رسیده است. حضرت ام البنین در خانه حضرت علی (ع) هرگز از حضرت فاطمه زهرا (س) پیشی نگرفتند و حتی نام خود را تغییر دادند. همین رفتار بود که از قمر بنی هاشم(ع) مودب‌ترین انسان را ساخت و هیچ جا از امام خود پیشی نگرفت. 

وی گفت: حضرت عباس (ع) هر آنچه که امام زمانش مطرح می‌کرد را انجام می‌دادند چراکه جایگاه امامت برای حضرت شناخته شده بود. وقتی ادب باشد تمام زندگی فرد تنظیم شده است. ادب برخورد فرزند با پدر و مادر، همسر با همسر و فرد را نسبت به جامعه تنظیم می‌کند. تمام توهین‌ها، ناسزاها و بداخلاقی‌ها به دلیل نبودن ادب است. 

کفیل افزود: با ترویج ادب و کار کردن بر روی این موضوع و سرمایه‌گذاری برروی ادب می‌توانیم رشد انسانی و جامعه پیشرفته‌ای را داشته باشیم. انسان مودب اهل عبادت و نماز و طاعت و انس با خداوند است. این ادب فرد است که پیوندش را با حضرت حق، توحید و نبوت و انس با قرآن بیشتر می‌کند. با ترویج ادب در جامعه می‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم. 

انتهای پیام


10461833
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است