گوناگون 17:48 - 02 شهریور 1398
حیات یک واحد اقتصادی تا حد زیادی به جریان نقد آن بستگی دارد و ایجاد توازن بین وجه نقد در دسترس و نیازهای نقدی مهم‌ترین عامل سلامت اقتصادی یک سازمان هست. از آنجایی‌ که وضعیت نقدینگی مبنای قضاوت بسیاری از ذینفعان مانند سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، تحلیل‌گران و سایر استفاده‌کنندگان درباره وضعیت اقتصادی است، پیش‌بینی جریان وجه نقد آتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

صورت جریان وجوه نقد و اهمیت آن در تصمیمات مدیریتی

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فراپیام، جریان‌های نقدی در حقیقت همان ورودی‌ها و خروجی‌های وجه نقد و معادل وجه نقد است. وجه نقد شامل وجه نقد در دسترس و وجوه سپرده‌گذاری هست. معادل وجه نقد شامل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با قابلیت نقدینگی بسیار بالاست که به‌ آسانی قابل‌تبدیل به مقادیر معینی وجه نقد است و احتمال تغییر در ارزش آن بسیار ناچیز است. وجوه نقد آزاد، همان وجوه نقد عملیاتی است که مقادیر مربوط به خرید دارایی‌ها از آن کسر شده است. مدیران واحدهای تجاری معتقد هستند که وجوه نقد آزاد اطلاعات مفیدی را برای سرمایه‌گذاران راجع به توانایی شرکت در خصوص تهیه وجوه نقد آن‌هم بدون تأمین مالی خارجی، فراهم می‌کند. مدیران از این معیار برای سنجش منابع در دسترس جهت موقعیت‌های استراتژیک استفاده می‌کنند.

 اطلاعاتی که از طریق صورت جریان وجوه نقد افشاء می‌شود برای مقاصد متعددی مفید است. یکی از کاربردهای آن تهیه بودجه‌های نقدی است. ترکیب اطلاعات مربوط به جریان‌های ورود و خروج وجوه با اطلاعات منعکس در سایر صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه، می‌تواند در پیش‌بینی خالص جریان‌های آتی وجوه سودمند واقع شود

یکی از اهداف اساسی ارائه صورت جریان وجوه نقد، افشای اثرات فعالیت‌های مهم تأمین مالی و فعالیت‌های مهم سرمایه‌گذاری توسط واحد تجاری طی یک دوره مالی است. منظور از فعالیت‌های تأمین مالی، عملیات و رویدادهایی است که به تأمین وجه برای واحدهای تجاری منجر شده است که اصطلاحاً منابع مالی یا منابع وجوه نیز خوانده می‌شود و منظور از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری رویدادها و یا عملیاتی است که به مصرف وجه توسط واحد تجاری منتهی شده است که اصطلاحاً مصارف مالی یا مصارف وجوه نیز نامیده می‌شود؛ بنابراین ازآنجاکه هدف اصلی صورت جریان‌های نقدی ارائه اطلاعات در مورد پرداخت‌ها و دریافت‌های نقدی و همچنین تغییرات موجودی نقد و شبه نقد هست، اطلاعات مفیدتری را نیز در مورد ارزیابی مواردی از قبیل سیاست‌های تأمین مالی موسسه، سیاست‌های توزیع سود، توانایی افزایش ظرفیت تولیدی و... ارائه می‌نماید.

 در واقع اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می‌تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان‌های وجوه نقد آتی به استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی کمک کند. اطلاعات مزبور بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص‌کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است.

در حقیقت اطلاعات مربوط به گردش وجوه نقد باید برای استفاده‌کنندگان مالی در درک بهتر عملیات، ارزیابی فعالیت‌های مالی، سنجش نقدینگی و توان واریز به‌موقع بدهی‌ها، تفسیر اطلاعات مربوط به سودآوری و درنهایت فعالیت‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری واحد انتفاعی سودمند واقع شود

با توجه به میزان اهمیت این مبحث در چگونگی عملکرد یک بنگاه اقتصادی گروه شرکت‌های نرم‌افزاری فراپیام ماژول مرتبط با بهره‌برداری از صورت جریان نقد به روش مستقیم را در سبد محصولات خود قرارداده  است اخذ گزارشات صورت جریان وجوه نقد به روش مستقیم، با امکان معرفی درختواره منابع و مصارف بر اساس طبقه‌بندی انجام‌شده در ساختار کدینگ حسابداری دریافت و پرداخت برای مدیران ارشد امکان تصمیم‌گیری به‌موقع در ارتباط با وجوه نقد و چگونگی مصارف را فراهم می‌آورد همچنین امکان اخذ گزارشات تفکیک‌شده به جزئیات و نیز گزارشات تجمیعی و در لحظه از ویژگی‌های این محصول هست. از دیگر ویژگی‌های این محصول کاربرد صورت جریان وجوه نقد برای مجموعه‌های چند شرکتی و هلدینگ هست که می‌توانند گزارش صورت جریان وجوه نقد را به تفکیک هر شرکت یا تجمیعی بدون فوت وقت از سیستم استخراج نماید.

به‌منظور اطلاعات بیشتر محصولات با شماره تلفن ۸۶۷۴۸ و یا با نشانی اینترنتی www.farapayam.com با ما در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی


10217386
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است