گوناگون 09:43 - 19 بهمن 1394
دیروز اعضای شورای شهر تهران تهیه طرحی ویژه برای اراضی عباس آباد با تأکید بردستور ویژه مقام معظم رهبری، ارائه الگوی مدیریت یکپارچه شهری و رعایت قوانین بالادستی توسط شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

با تصویب این طرح شهرداری تهران ملزم شد برای حفظ اراضی عباس‌آباد با ایجاد زیرساخت‌های لازم و ایجاد مدیریت یکپارچه به‌منظور بهره‌برداری فرهنگی طرحی را تهیه کرده و به شورا ارائه کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در خصوص این طرح اظهار کرد: در ماده یک این طرح شهرداری موظف به تهیه برنامه جامع فرهنگی و گردشگری این مجموعه طی 3‌ماه شده و همچنین در بخش دیگر موظف به تهیه پیوست‌های مطالعاتی فرهنگی، اجتماعی و... برای پروژه‌های در دست احداث و قبل از اجرای پروژه‌های جدید شده است. به گفته حجت‌الاسلام ناصحی مهم‌ترین بخش این طرح ایجاد کمیته‌ای متشکل از یک‌نفر از اعضای کمیسیون‌های فرهنگی، شهرسازی و سلامت و نیز معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون شهرسازی شهرداری و مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد و یک‌نفر کارشناس خبره از کمیسیون فرهنگی است که وظیفه نظارت و برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری در اراضی را برعهده دارند.

نظر چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز این بود که طرح نگاهی صرفا فرهنگی دارد؛ در شرایطی که این مجموعه از نداشتن یک‌مدیریت واحد آسیب‌دیده است. به عقیده وی، این اراضی مانند گوشت قربانی تکه تکه شده است. چمران در ادامه به ساخت مجموعه بانک مرکزی اشاره داشت و افزود: این ساختمان قرار بود در 3طبقه برای ایجاد موزه ساخته شود که بعد 3طبقه به آن اضافه کردند و در کمیسیون ماده 5 آن را به 14طبقه ارتقا دادند و در نهایت در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به 17طبقه رسید. به گفته وی، اکنون با این توجیه که آنجا باید از لحاظ امنیتی مجهز باشد به‌دنبال ساخت دیوار دور آن هستند؛ این در حالی است که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب برنامه‌های این اراضی باید سابقه فرهنگی و فضای سبز داشته باشند.

نظرات دیگر اعضای شورای شهر تهران را نیز در جدول زیر می‌خوانید. گفتنی است که درپایان این دستور جلسه چمران در جمع‌بندی این طرح اظهار داشت: شورای‌عالی معماری و شهرسازی طرح جامع عباس‌آباد را بازنگری کند اما تا آن زمان باید طرح موجود ملاک عمل قرار گیرد و نیز شهرداری موظف به تهیه طرحی ویژه برای اراضی عباس آباد با تأکید بردستور ویژه مقام معظم رهبری، ارائه الگوی مدیریت یکپارچه شهری و رعایت قوانین بالادستی شود. در نهایت این جمع‌بندی به رأی گذاشته و تصویب شد.

روز گذشته مجمع عمومی شرکت واحد و حومه شهر تهران نیز در صحن شورای شهر تشکیل و با تمدید 8ساله فعالیت این شرکت همراه شد. علیرضا دبیر نیز در این خصوص پیشنهادی را ارائه کرد. وی که ریاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران را برعهده دارد گفت: از آنجا که شرکت واحد به یک شرکت با فعالیت دائمی تبدیل شده، طی طرحی پیشنهادی از سوی شورای‌عالی استان‌ها به مجلس می‌شود قانون مربوطه اصلاح شود و فعالیت شرکت به‌صورت دائمی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. چمران هم با پذیرش این پیشنهاد اعلام کرد که این موضوع از طریق شورای‌عالی استان‌ها پیگیری می‌شود.

  • مدیریت یکپارچه فرهنگی در شهرداری

دیگر دستور جلسه دیروز هم بررسی لایحه «آیین‌نامه شورای هماهنگی و فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی شهرداری تهران» بود. ناصحی در تشریح این لایحه گفت: در راستای اجرای ماده 113برنامه عملیاتی 5ساله دوم، شهرداری تهران موظف است به‌منظور اعمال مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی در سطح مناطق، معاونت‌ها، تمامی سازمان‌های تحت پوشش و پیگیری انجام مصوبات شورا نسبت به تشکیل شورای هماهنگی فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی با نظارت، هماهنگی و تأیید شورای شهر اقدام کند. در ادامه برخی اعضای شورا به بیان نظرات خود پرداختند که در نهایت با درج اصلاحاتی ازجمله ارکان این شورا آیین‌نامه مذکور به تصویب رسید. لازم به ذکر است در این آیین‌نامه شهردار تهران به‌عنوان ریاست این شورا و معاون امور اجتماعی و فرهنگی وی به‌عنوان دبیر حضور خواهند داشت. در بخشی از جلسه دیروز شورا ابوالفضل قناعتی نسبت به اقدامی در صدا و سیما انتقاد کرد. وی گفت: با تصمیم آقای سرافراز برخی برنامه‌های شبکه 5 به شبکه HD منتقل شده که ازجمله آن می‌توان به بخش خبری 18:30اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بخش خبری 18:30با توجه به پوشش اخبار شورای شهر تهران مورد اهمیت بود، افزود:تصمیمات شورای شهرتهران مرتبط با زندگی شهروندان است. وی در ادامه در تذکری به شهرداری تهران خواستار تعیین تکلیف هر چه زودتر زیر‌گذر جوادیه شد.

  • قدردانی از رزمنده مدافع حرم

دیروز اعضای شورا میزبان یک بسیجی مدافع حرم که در جریان عملیات مقدماتی آزادسازی مناطق اشغال شده توسط تکفیری‌ها مجروح شده است نیز بودند. بدین‌ترتیب سعید خشکباری مورد تقدیر قرار گرفت و سپس به تشریح لحظات حضور خود در جنگ پرداخت و راجع به اینکه جوانان چگونه با رشادت‌های خود در حال مبارزه و دفاع از دین، شرف، عزت و مرز‌های ایران اسلامی هستند، توضیحاتی را بیان کرد. رئیس شورای شهر تهران هم در این رابطه گفت: باید یادمان باشد همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر اینان در غربت به محاربه با کفار نمی‌پرداختند ما باید در داخل کشور با این تکفیری‌ها می‌جنگیدیم. گفتنی است خشکباری، یکی از کارمندان شورای شهر تهران است.

  • نام عضو-سمت یا کمیسیون مورد مطرح شده

طرح فوق باید راهبردی و سیاستگذاری شده باشد نه اینکه در مقابل مجموعه‌ای که خودش هیأت مدیره و مجمع فعال دارد ساختار تشکیلاتی جدیدی ایجاد کند. شورا به‌دنبال ایجاد تشکیلات و ساختارسازی برای شهرداری نباشد بلکه ایده‌هایی را که برای اجرا داده است دنبال و نظارت کند.

احمد حکیمی‌پور-(فرهنگی- اجتماعی) عباس آباد کاملا بی‌دفاع است. این اراضی با داشتن پشتوانه‌های قوی قانونی، جزیره‌ای ساخته شده اما در سند راهبردی ضرورت مدیریت واحد در چارچوب طرح جامع مصوب دیده شده است.

محمدمهدی تندگویان-(معماری- شهرسازی) از 2سال پیش نسبت به ایجاد گودبرداری پشت دیوار هتل ارم و نیز تعیین تکلیف ساعت بزرگ دیجیتال که در آنجا طراحی شده بود مکاتبات و پیگیری‌هایی داشتیم که هیچ پاسخی نیامد. آن گود ساخته شد و ساعت هم معلوم نیست الان چه کاربردی دارد.

ابوالفضل قناعتی-عضو هیأت رئیسه شورا ما نمی‌توانیم نسبت به فرمان مقام معظم رهبری که یک حکم حکومتی درباره اراضی عباس‌آباد داده‌اند بی‌تفاوت باشیم.

عبدالحسین مختاباد-(فرهنگی- اجتماعی) ساخت‌وسازهای موجود در این مجموعه یک‌شبه شکل نگرفته‌اند؛ تمام مسئولین قدیم شهر باید پاسخگو باشند.

مهدی چمران-رئیس شورا در پاسخ به مختاباد: شورای دوم و سوم در مقابل ساخت‌و‌سازهایی که قرار بود در این مجموعه اتفاق بیفتد ایستادگی کرد. برای نمونه ساخت مجموعه خبرگزاری ایرنا و استانداری را متوقف کرد.

احمد مسجدجامعی-(سلامت و محیط‌زیست) خاطرم هست وقتی پیگیر انتخاب زمین مناسبی برای نمایشگاه کتاب بودیم از رهبر انقلاب درخصوص استفاده از این اراضی برای این مهم کسب تکلیف کردیم که ایشان فرمودند: «شما برای جایی مثل نمایشگاه کتاب این اراضی را آخرین گزینه‌تان بدانید.» برنامه‌ها و طرح‌های درنظر گرفته‌شده برای این اراضی نباید به‌گونه‌ای باشد که دارندگان مجموعه‌ها فکر کنند که روند دیگری غیراز فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری در این اراضی در حال پی‌ریزی است.

پژمان پشمچی‌زاده-معاون شهرسازی شهرداری با بررسی و مقایسه آنچه در مجموعه ساخته شده با درنظر گرفتن طرح جامع و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری می‌توانیم دریابیم که چه میزان مغایرت وجود داشته است. در شرایطی انتقادها به شهرداری برای افزایش طبقات ساختمان بانک مرکزی است که عالی‌ترین مرجع شهرسازی (شورای‌عالی معماری و شهرسازی) در این خصوص تصمیم‌گیری کرده است. تنها دغدغه‌ای که در این مجموعه وجود دارد صدور پروانه برای ساخت وساز مطابق با طرح جامع مصوب در این اراضی است که باید توسط 3 شهرداری منطقه 3، 6و 7 صورت گیرد.


7663932
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است