اقتصادی 23:47 - 17 فروردین 1394
رضا کربلایی:شیرینی ارائه الحاقیه رایگان بیمه شخص ثالث و ثابت ماندن قیمت بیمه در سال جدید با الزام مردم به دریافت الحاقیه کم می‌شود حال آنکه می‌شود به‌دلیل رایگان بودن الحاقیه، شرکت‌های بیمه همانند چند سال قبل، افزایش سقف تعهدات را لحاظ کنند تا دیگر نیازی به مراجعه بیمه‌گذاران به نمایندگی‌های بیمه نباشد.

با رایگان اعلام شدن صدور و ارائه الحاقیه بیمه شخص ثالث، حالا دارندگان بیمه‌نامه‌های شخص ثالث باید به نمایندگی‌ها یا مجتمع‌های بیمه‌ای مراجعه کنند. تدبیری که البته چندان ضروری به‌نظر نمی‌رسد و شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند و موظف هستند اقدام به صدور الحاقیه بیمه شخص ثالث کنند و هنگام مراجعه الزام‌آور بیمه‌گذاران درصورت وقوع تصادفات آن را تحویل دهند.

به گزارش همشهری، الزام بیمه‌گذاران برای مراجعه حضوری جهت دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث افزون بر افزایش حجم ترافیک درون‌شهری، اتلاف وقت بیمه‌گذاران را به همراه دارد، درحالی‌که چندسال قبل بیمه مرکزی به هنگام افزایش نرخ دیه شرکت‌های بیمه را ملزم کرد تا نسبت به صدور الحاقیه‌های بیمه شخص ثالث و نگهداری آن نزد خود اقدام کنند. برخی شهروندان می‌پرسند آیا بیمه مرکزی نمی‌تواند سقف تعهدات مالی و جاری بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در دست مردم را به‌طور خودکار افزایش دهد و در بخشنامه‌ای شرکت‌های بیمه را ملزم به ایفای تعهدات خود سازد؟

رئیس‌کل بیمه مرکزی روز شنبه درباره علت مراجعه مردم برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث عنوان کرده بود هم‌اکنون بیمه‌گرها متناسب با 220میلیون تومان دیه در ماه‌های حرام و 5و نیم میلیون تومان خسارت مالی، بیمه‌نامه صادر می‌کنند اما اگر بیمه‌گذاران الحاقیه را دریافت نکنند در هنگام بررسی پرونده ممکن است مکاتبات متعددی برای تأیید سقف پرداخت، نیاز داشته باشند. محمد‌ابراهیم امین با تأکید بر اینکه نرخ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث افزایش نخواهد یافت اما سرمایه و سقف تعهد بیمه‌نامه‌ها افزایش می‌یابد، گفت: مبنای رسیدگی پرونده‌های قضایی و پرداخت خسارت، سقف سرمایه بیمه‌نامه‌های شخص ثالت خواهد بود.

  • الحاقیه را اینترنتی بگیرید

البته برخی شرکت‌های بیمه‌گر در یک سال اخیر برای سهولت در صدور بیمه‌نامه و الحاقیه آن اقدام به به‌روزرسانی نرم‌افزارهای خویش کرده‌اند و بیمه‌گذاران این شرکت‌ها می‌توانند به جای حضور فیزیکی و انجام سفرهای درون‌شهری از طریق مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی این شرکت‌ها اقدام به دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث کنند.

  • توصیه‌های بیمه مرکزی به مردم

رحیم مصدق، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفت‌وگو با همشهری درباره چرایی مراجعه مردم برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث اظهار کرد: مهم این است که الحاقیه مثل خود بیمه‌نامه است و وقتی مردم الحاقیه را دریافت می‌کنند، سقف تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر در آن مشخص است و در مواقعی ازجمله رسیدگی‌های قضایی فرد بیمه‌گذار هرچه هم ادعا کند که سقف تعهدات دیه‌ای بیمه‌نامه او 220میلیون تومان است، فایده ندارد چرا که در برگه بیمه‌نامه سقف تعهدات 200میلیون قید شده است و کارکرد الحاقیه این خواهد بود که برگه رسمی است که نشان از 220میلیون تومان بودن تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر دارد و همین موضوع درخصوص تعهدات مالی به میزان 5.5میلیون تومان صدق می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت‌های بیمه‌گر اقدام به صدور الحاقیه‌ها و افزایش سقف تعهدات خود به‌طور خودکار و بدون نیاز به حضور مردم نمی‌کنند؟ می‌افزاید: ما این موضوع را به‌خود شرکت‌های بیمه‌ای واگذار کرده‌ایم و این شرکت‌ها به‌زودی به بیمه‌گذاران خود درباره نحوه دریافت الحاقیه اطلاع‌رسانی خواهند کرد. مصدق تأکید کرد: ممکن است برخی شرکت‌های بیمه‌گر رأسا اقدام به صدور الحاقیه برای بیمه‌گذاران خود کنند و سقف تعهدات بیمه‌نامه‌ها را در سیستم خود افزایش دهند تا ضرورتی به مراجعه بیمه‌گذاران نباشد.

معاون بیمه مرکزی افزود: البته برخی شرکت‌های بیمه‌ای ممکن است اعلام کنند که بیمه‌گذاران برای دریافت الحاقیه به مجتمع‌ها و نمایندگان آنها مراجعه کنند. معاون بیمه مرکزی به مردم توصیه کرد برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث عجله نکنند چرا که تا 31فروردین‌،‌ماه عادی است و کارکرد الحاقیه برای ماه‌های حرام است که از ابتدای اردیبهشت شروع می‌شود و بیمه‌گذاران می‌توانند در روزهای آینده به‌تدریج و سر فرصت برای دریافت الحاقیه اقدام کنند.

مصدق در پاسخ به این سؤال که اگر فردی اقدام به دریافت الحاقیه نکند، آیا شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند از ایفای تعهدات خود به هنگام خسارت احتمالی شانه خالی کنند؟ می‌گوید: در حال حاضر برابر هماهنگی بین بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه، الحاقیه بدون دریافت وجه به بیمه‌گذاران داده می‌شود، اما از آنجا که شرکت‌های بیمه با محدودیت‌های مالی مواجه هستند، توصیه ما به مردم این است که برای دریافت الحاقیه اقدام کنند و دریافت الحاقیه برای بیمه‌گذاران خیلی بهتر است.

  • حذف جریمه‌ها از جدول حق بیمه‌ها

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی درباره آخرین تغییرات صورت گرفته در جدول حق بیمه شخص ثالث در سال‌جاری اظهار کرد: جریمه تعدد خسارت در جدول حق بیمه سال 1394حذف شده است و همچون چندماه قبل شرکت‌های بیمه حق دریافت جریمه به‌دلیل تعدد خسارت به هنگام صدور بیمه‌نامه جدید را ندارند.

وی افزود: تغییر دیگر این است که در سال گذشته به ازای هر تصادف حادثه‌ساز 2درصد و حداکثر 16درصد به حق بیمه‌ شخص ثالث اضافه می‌شد که به‌دلیل رأی صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری در سال گذشته، جرایم تعدد خسارت و همچنین تصادفات حادثه‌ساز از جدول حق بیمه شخص ثالث حذف شد تا دوباره شائبه ایجاد نشود، هرچند عدم‌دریافت جریمه‌ها از چندماه قبل روی نرم‌افزارهای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث اعمال شده است. مصدق درباره اقدام برخی شرکت‌های بیمه‌ای مبنی بر صدور اینترنتی الحاقیه بیمه گفت: نه‌تنها الحاقیه که خود بیمه‌نامه شخص ثالث را می‌توان اینترنتی خریداری کرد و توصیه ما به بیمه‌گذاران این است که حتما پرینت بیمه‌نامه را به همراه خود داشته باشند.

  • نمایندگان: مراجعه ضرورت ندارد

نمایندگان مجلس نیز با توجه به رایگان شدن الحاقیه بیمه شخص ثالث همسو با بیمه‌گذاران مخالفت خود را با مراجعه مردم برای دریافت الحاقیه اعلام کردند. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: اگر الحاقیه بیمه شخص ثالث رایگان است چه لزومی دارد که حدود 18میلیون بیمه‌گذار برای دریافت آن به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند. حمیدرضا طباطبایی، ‌عضو کمیسیون قضایی مجلس نیز معتقد است نیازی به حضور بیمه‌گذاران برای دریافت الحاقیه به شرکت‌های بیمه نیست و با یک نامه یا دستورالعمل می‌توان مشکل را حل کرد تا از تحمیل هزینه به مردم و صرف زمان جلوگیری کرد.

وی گفت:‌موضوع را در کمیسیون قضایی مجلس پیگیری می‌کنیم تا جلوی سرگردانی مردم گرفته شود. ایرج ندیمی، ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از این روش تعجب می‌کنم، خب اگر الحاقیه رایگان است چرا باید مردم برای دریافت آن دچار زحمت شوند و به اندازه میلیون‌ها درخت کاغذ مصرف شود تا یک برگه به میلیون‌ها بیمه‌گذار بدهیم.


6149720
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ۸۸۷ نقطه پرخطر در کشور شناسایی شده که از این میزان تاکنون مشکلات ۴۱۲ نقطه مرتفع شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادگفت:صادرات انواع محصولات کشاورزی تا پایان سال گذشته از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار ۲۰ تا ۲۵ درصدزعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اسبق یکی از شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی گفت: ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صلاح نیست و خود شرکت‌ها باید تعرفه گذاری کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، درباره قطعات یدکی تقلبی خودرو‌ها در بازار هشدار داد که مشتریان در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو حتما به کد شناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برند‌های معتبر داخلی توجه کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید به کشور از سمت غرب کشور وارد شهر‌های البرز، آذربایجان شرقی و غربی را درگیر می‌کند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۵۷ شهرک مسکونی در جلسه کارگروه زیربنایی به تصویب رسید و ساخت اولین شهرک کلنگ زنی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید کلزا با افزایش ۶۰ تا ۷۰ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارزی مرکز مبادله طلا و ارز گفت: از ابتدای سال تا ۷ اردیبهشت ماه ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار ارز برای کالا‌های اساسی تامین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است