استانی 13:05 - 03 اسفند 1395
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ایلام:
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: کنترل دستوری قیمت‌ها و دخالت‌های غیر منطقی باعث بی‌نظمی و به هم خوردن سطح تعادل بازار می‌شود.

کنترل دستوری قیمت‌ها منجر به بی‌نظمی در بازار می‌شود

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، مهندس «یاراله نصیری» در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با اشاره به روند تغییرات برخی اقلام موثر در سبد هزینه خانوارها، اظهار کرد: دستیابی به بازارهای با ثبات تنها از طریق اصلاح قیمت‌ها محقق نمی‌شود و پارامترهای متعددی در تعیین شاخص قیمت‌ها تاثیر دارند.

نصیری افزود: شرط رسیدن به تعادل قیمتی در کالاهای مورد نیاز جامعه توجه با سایر مولفه‌های تاثیرگذار مانند اصلاح یارانه‌ها، اصلاح نظام تعرفه‌ها، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بانکی، حامل‌های انرژی، اصلاح نظام دستمزدها و .... است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دست کاری در قیمت اقلام مورد نیاز مردم و همچنین بالا و پایین کردن قیمت‌ها به شیوه دستوری باعث شکل گیری بازار سیاه، رواج احتکار، بی‌نظمی در عرضه و تقاضا، گرانی و سایر مشکلات به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: با تدابیر صورت گرفته در این دولت هم اکنون وضعیت عرضه و تقاضا در سه مرحله تولید، توزیع و نظارت در مسیر درست قرار دارد و در این بخش‌ها مشکل خاصی وجود ندارد.

نصیری با اشاره به وضعیت بازار استان ایلام گفت: علیرغم غیر تولیدی بودن، کوچک بودن بازار، بن بست جغرافیایی و دوری از مراکز عمده تولید اما نرخ اقلام مورد عرضه در استان به نسبت میانگین کشوری در سطح خوبی قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پایش مستمر بازار و کنترل روزانه قیمت اقلام ضروری سبد خانوارها اضافه کرد: از تعداد 43 قلم کالای بررسی شده از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه تعداد 30 قلم آنان با افزایش نسبی همراه بوده اند که بیشترین افزایش مربوط به سیب زمینی با 50 درصد و کمترین افزایش هم مربوط به کره با 4 درصد است.

وی اضافه کرد: تعداد 6 قلم هم کاهش قیمت داشته‌اند که بیشترین کاهش مربوط به گوجه فرنگی با25 درصد و کمترین کاهش مربوط به گچ ساختمانی با 5 درصد است همچنین تعداد 4 قلم دیگر دارای قیمت ثابت و بدون تغییر بوده‌اند.

نصیری به وضعیت بازرسی و نظارت بر بازار اشاره و بیان کرد: تعداد کل بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در یازده ماهه سال جاری 59092 فقره بوده که از این میزان  2273 واحد متخلف شناسایی و پرونده آنان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیربط ارجاع شده‌اند.

وی ارزش ریالی پرونده‌های تخلفاتی امسال را 6857 میلیون ریال عنوان و بیشترین تخلف کشف شده را شامل گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و قاچاق دانست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به برنامه‌های در دست اقدام برای روزهای پایانی سال و ایام نوروز اشاره و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، طرح فروش فوق‌العاده کالا، تامین و توزیع میوه و مرکبات شب عید، اجرای گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت و اهتمام ویژه به برنامه خدمات سفر نوروز 96 از مهمترین آنها است.

انتهای پیام


8838185
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است