استانی 11:30 - 07 دی 1393
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: کودک‌آزاری بیشترین آمار خشونت‌های خانگی را در استان به خود اختصاص داده است.

کودک‌آزاری در صدر خشونت‌های خانگی خراسان

دکتر تهمینه شکیب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان اینکه کودک‌آزاری انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: بیشترین نوع کودک‌آزاری از نوع غفلت است؛ این نوع خشونت در برخی خانواده‌ها بخشی از تربیت محسوب می‌شود نه به عنوان یک آزار، برای مثال کودکان بیماری هستند که پدر و مادر آنان به فکر درمان‌شان نیستند و اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب‌ اجتماعی در استان مربوط به اعتیاد است، در خصوص فعالیت‌های بهزیستی برای پیشگیری و درمان اعتیاد در استان خاطرنشان کرد: بیش از 370 مرکز درمانی در استان وجود دارد که حدود 50 درصد آن‌ها در مشهد فعالیت می‌کنند؛ این مراکز درمانی شامل کمپ‌ها، مراکز درمان سرپایی، شبانه‌روزی، شلتر، مراکز تی.سی و دی.آی.سی هستند. مراکز گذری یا «دی.آی.سی» مخصوص معتادان تزریقی است و این مراکز بیشتر در مکان‌های تاسیس می‌شوند که 10 درصد معتادان آن منطقه، معتادان تزریقی باشند.

شکیب با بیان اینکه رویکرد بهزیستی رویکرد اجتماع‌محور است، تصریح کرد: این رویکردی است که در تمام دنیا به کار می‌رود، این‌گونه نیست که ما بخواهیم برای مردم نسخه‌ای بپیچیم بلکه خود مردم تصمیم‌گیرنده هستند. با وجود اینکه پیشگیری باید برای همه جا باشد اما اقدامات پیشگیرانه را بیشتر در مناطقی همچون حاشیه‌ شهر که آسیب بیشتری وجود دارد، انجام می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه بر اساس نیازسنجی و مشارکت مردم در محلات انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا برخی سازمان‌های مردم‌نهاد را که در این جهت فعالیت می‌کنند، ثبت کنیم، با کمک‌های دولت و مسئولیت‌پذیری افراد می‌توان در این امر موفق بود.

شکیب یادآور شد: بعد از اعتیاد، خشونت‌های خانگی و خیابانی، طلاق و روابط فرا زناشویی بیشترین آمار آسیب‌های اجتماعی را در استان دارند.

وی با اشاره به اینکه این اورژانس وظیفه مداخله در بحران‌های آسیب‌های اجتماعی را برعهده دارد، اظهار کرد: این اورژانس با شماره تلفن 123 به موضوعاتی از قبیل خشونت‌های خانگی(همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری) و خودکشی رسیدگی می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در موضوع خودکشی‌ها سعی بر این است تا سرعت عمل بیشتر شود و با همکاری مردم بتوانیم قبل از وقوع خودکشی، روانشناس خود را به محل اعزام و از این عمل جلوگیری کنیم.

شکیب با بیان اینکه شماره تلفن 1480 به عنوان صدای مشاوره در اختیار مردم قرار دارد، افزود: بیشتر تماس‌ها با این شماره تلفن از طرف زنان بوده و روانشناسان با صبر و حوصله مشاوره‌درمانی کرده و با این اقدام از اعمالی مانند خودکشی جلوگیری می‌شود. بهزیستی خراسان رضوی با 438 هزار مددجوی تحت پوشش، بیشترین تعداد افراد تحت پوشش را در سطح کشور دارد. همچنین با وجود 2700 مرکز غیردولتی در استان بیشترین مشارکت را در سطح کشور انجام می‌دهیم.

انتهای پیام


5499563
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است