سیاسی 15:17 - 21 تیر 1393

تهران / واحد مرکزی خبر/ سیاسی 1393/04/21

در پی دستور ویژه رئیس جمهور مبنی بر به‌کارگیری همه امکانات جنبش غیرمتعهدها برای مقابله و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در حمله بی‌رحمانه به نوار غزه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در نیویورک را مأمور پیگیری موضوع و تنظیم جلسه فوری با اعضای جنبش غیرمتعهدها کرد.

بر همین اساس نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد به عنوان رئیس «نم» با فراخوان اعضای جنبش غیرمتعهدها، درباره جنایات گسترده صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطین و به‌ویژه نوار غزه نشست فوق‌العاده این جنبش را برای رسیدگی به این جنایات برگزار کرد.

در این نشست سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در جایگاه رئیس جلسه، جنایات آشکار رژیم صهیونیستی را برضد مردم فلسطین، نقض فاحش حقوق بین‌الملل ازجمله حقوق بین‌الملل انسان‌دوستانه و حقوق بشر مردم فلسطین دانست.

غلامحسین دهقانی توجه شورای امنیت را به مسئولیت‌های خود برای جلوگیری از تجاوز و نیز توقف جنایات جاری صهیونیست‌ها علیه مردم غزه خواستار شد.

در این نشست همچنین ریاض منصور نماینده ناظر فلسطین در گزارشی حاضران را از تحولات در عرصه درگیری‌ها و نیز آخرین تحولات سیاسی در مقر سازمان ملل متحد مطلع کرد.

ریاض منصور با تشکر از اقدام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها، حمایت همه اعضای این جنبش را از پیش‌نویس اتحادیه عرب خواستار شد.

در این نشست، بیست عضو از اعضای جنبش غیرمتعهدها در سخنانی با ابراز همبستگی با مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، از شورای امنیت خواستند به مسئولیت‌های خود در قبال بحران جاری عمل کند و ضمن محکوم کردن تجاوزات اخیر، متجاوز را به توقف حملاتش وادار نماید.

سفرای غیرمتعهدها در بیانیه‌ای اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اقدام فوری شورای امنیت را برای توقف جنایات این رژیم در سرزمین‌های اشغالی خواستار شدند.

در این بیانیه که با امضای آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره‌ای جنبش غیرمتعهدها صادر شده، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان‌یافته صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته شده است تا در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه، و ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم فلسطین عمل کنند.

در همین خصوص، روز پنجشنبه نیز وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل اتحادیه عرب، بر ضرورت اقدام فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه تأکید کرده بود.

آقای روحانی رئیس جمهور در پیامی به رؤسای کشورهای اسلامی خواستار به‌کارگیری همه توان جهان اسلام برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطین شد.

آقای روحانی همچنین در گفتگوهای تلفنی با رؤسا و مقامات عالی‌رتبه کشورهای اسلامی که همچنان ادامه دارد، از جمله نخست وزیر ترکیه، رؤسای جمهور روسیه، چین و اندونزی و امیر کویت به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب، بر ضرورت تحرک جامعه جهانی برای توقف کشتار مردم مظلوم غزه تأکید کرد.

سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌ اسلامی نیز با استفاده از ظرفیت ریاست کشورمان بر جنبش غیرمتعهدها در نشست کمیته وزرای امور خارجه این سازمان حضور یافت که این نشست به تصویب و صدور بیانیه وزرای خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی در 19 تیر در جده منجر شد.

بر اساس این بیانیه، زمینه مشترکی برای همکاری‌های عملی میان سازمان همکاری‌ اسلامی و جنبش غیرمتعهدها برای توقف جنایات صهیونیست‌ها شکل گرفت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها از همه توان و ظرفیت سیاسی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین فعال کردن ظرفیت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی و همچنین مجالس کشورهای مؤثر جنبش غیرمتعهدها برای محکومیت و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استفاده خواهد کرد.


4218514
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای امور خارجه ایران و اندونزی در محل برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در بانجول با یکدیگر دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت با حضور جمعی از اعضای هیئت دولت تصویب شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ناو لجستیکی شهید مهدوی یک ناو جنگی ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعال است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا آغاز شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» محسن رضایی طی چند روز گذشته با اعضای شورای مرکزی احزاب، گروه‌ها و جبهه‌های انقلاب نشست‌های جداگانه‌ای برگزار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نادری گفت: مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در اولین ملاقات خود در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی با همتای مصری خود دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» پیکر‌های مطهر شهدای گمنام و تازه شناسایی‌شده دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران و برخی شهر‌ها تشییع شدند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا به همراه فرمانده نیروی هوایی ارتش با حضور در منزل سردار محمدرضا زاهدی با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است