گوناگون 18:24 - 02 مرداد 1393
دکتر جواد شعرباف:همه ساله بر اساس یک حرکت دینی و خواست ملی که بر زبان پیر جماران جاری شد، دریک اقدام خودجوش، گروه های گسترده‌ای از مردم با زبان روزه به خیابان‌ها می‌آیند و حمایت و پشتیبانی خود را از ملت فلسطین ابراز می‌کنند.

روز قدس؛ روز مقاومت

این حرکت ملی، در طول سالیان پس از انقلاب در هر جمعه پایانی ماه مبارک رمضان در ابعاد گسترده اجرا شده و در سالیان اخیر شور و شعور و شکوه بیشتری بر آن حاکم بوده است. شور انقلابی همراه با افزایش درک واقعیات صحنه و بازخوانی مکرر حوادث و جریاناتی که طی سال‌های پس از اشغال، بر شعور عمیق مردم از این ماجرا افزوده و به مدد حمایت‌های ملی و مردمی، مستمرا بر شکوه این مناسک عبادی سیاسی افزوده‌اند. این مناسک از چنان درجه‌ای از اهمیت قرار گرفته که برای اجرا و انجام آن در دفاع از کیان مسلمانان، رهبرمان زبان روزه و زمان مبارک را در بهترین ایام (جمعه) ، مناسب‌ترین فرصت برای فریاد علیه ظالمان دانسته است. این نوشته می‌کوشد مستدل به دلایلی که در پی خواهد آمد، به دیگرانی که تاکنون شرکت نکرده یا مجال مشارکت نیافته‌اند برخی نکات را بیان نماید، شاید زمینه‌ای برای بهره مندی و مشارکت در این امر انسانی، ملی و عبادی بیابند. اما چرا باید امسال با توجه و حضور گسترده تری در راه پیمایی روز قدس شرکت کرد.

جنگ نابرابر غزه و ضرورت پایان دادن به آن نخستین و مهمترین دلیل است. در جنگ همواره غیرنظامیان هستند که بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند و این درگیری به دلایل متعدد انسان دوستانه سریعا باید خاتمه یابد. حضور در راه پیمایی روز قدس، اصرار بر پایان جنگ و ختم کشتار غیر نظامیان است. در شرایط نسبتا عادی قبل از جنگ ، آب و برق و گاز و سوخت و دارو و کالاهای اساسی یک جمعیت انبوه دو میلیون نفری به زحمت و از مسیر تونل‌هایی که دم به دقیقه از سوی اسرائیلی‌ها و مصری‌ها تخریب می شد، صورت می گرفت. می‌توان تصور کرد که در شرایط جنگی، تامین آذوقه و مایحتاج این جمعیت انبوه چه مشکلاتی را بوجود می‌آورد و چه زحماتی را مخصوصا برای غیر نظامیان بی‌دفاع ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل حضور در این همایش که جلوه ضد جنگی آن غلیظ و اساسی است برای همه انسان های ضد جنگ و صلح طلب ضروری است.

2- دفاع از انسانیت

بی تردید همه ما به اصولی انسانی پایبندیم که مهمترین آنها حفظ جان آدمیان در هر شرایط است. ارزش جان انسان‌ها چنان جایگاه رفیعی دارد که جز از مسیر دادگاه و طی روند طولانی و طاقت فرسای اداری و محاکم قضایی و با لحاظ شرایط سخت، امکان دور و محصور کردن و ستاندن جان حتی جانیان بالفطره به آسانی میسر نیست. حفظ جان انسان‌های بی‌دفاع و غیر نظامیان، حتی در شرایط جنگی یکی از اولویت ها شمرده می شود و در همه فرهنگ ها و تمدن های قدیم و جدید شکستن این حریم، جرم و جنایتی نابخشودنی است. در همین هنگام که در حال قرائت این نوشته هستید بسیاری از غیرنظامیان و کودکان و زنان و سالخوردگان ساکن رفح، خان یونس، جبالیا و... در معرض کشتار هستند و کسی نیست حقوق ذاتی و حق حیات آنان را بر سر مدعیان دموکراسی فریاد بکشد. حریم انسانیت و ضرورت دفاع از انسان‌ها صرف نظر از نوع اعتقاداتشان و پرهیز از انجام جنایات جنگی و عربده کشی های مستانه قانون گریزان و متجاوزان صهیونیستی، انسان‌های آزاده و کرامت مدار را فردا به صحنه خواهد کشاند.

3- دفاع از هم کیشان

دین مبین اسلام دفاع از هم کیشان را امری واجب تلقی کرده است. افزون برآن سرزمین‌های اسلامی موقوفه حکومت اسلامیند و دفاع از سرزمین‌های اسلامی بر هر مسلمانی واجب است. صرف نظر از این که ساکنان غزه انسان‌های بی‌پناهی هستند که نزدیک به یک دهه در محاصره اند و ندای استغاثه آنان جز در آسمان ها شنیده نمی شود، می بایست بر اساس آموزه‌های دینی به کمک آنان شتافت و دست یاری آنان را به گرمی فشرد. حمایت از اهل اسلام در برابر کافران و مشرکان و منافقان و مدد رساندن به آنان امری مطلوب و مورد حمایت و توصیه و تاکید متون دینی است و عقل نیز بر آن صحه می‌گذارد. این تاکیدات مهم بر حفظ جان،کرامت و شرف هم کیشان مسلمان ،غیرت دینی و حمیت اسلامی آحاد مسلمین را می بایست به جوش آورد و دمار از روزگار متجاوزان برآورد. اسلام دین عروبت نیست و فلسطینیان نیک دریافته اند که برادران عربشان، اگر خنجری از پشت فرو نکنند دستی نیز به حمایت دراز نخواهند کرد. در روز قدس نشان خواهیم داد که دفاع از هم کیش تابع مرز و ارض نیست.



4- دفاع از مظلوم در برابر ظالم

افتخار ایرانیان در طول قرون و اعصار گذشته حمایت از مظلومان در برابر ظالمان صرف نظر از هر موضوع دیگری است. نگاهی به آموزه های برجای مانده از دوران درخشان حاکمیت ایران بر نواحی و کشورهای مختلف در ادوار گذشته بویزه در دوران هخامنشیان گواه آن است که ایرانیان از دیر باز اهل ظلم و ستم نبوده اند و آن گاه که دیگران، به استغاثه به دیوان و دربار پادشاهان التجا می کرده اند، دست یاری آنان رد نمی شده است. حمایت و یاری این ملت گاه چنان وسیع بوده که صرف نظر از دین و اعتقادات مظلوم، به یاریشان می شتافته ایم. اعقاب و اسلاف یهودیان ساکن اراضی اشغالی بارها مورد حمایت ایران قرار گرفته و اینک به جبران آنچه در حقشان انجام شده به هم کیشان این گونه ظلم و ستم روا می دارند. ایرانیان پاک نهاد برای دفاع از مظلوم در برابر ظالم زمان و مکان نمی شناسند و بر اساس آئین پدران خجسته و دیو ستیز، رستم وار به دفاع از ستمدیدگان به میدان خواهند آمد.

5- طرفداری ازکدام جبهه

علاوه بر این که هر جامعه و ملتی برای خود اصولی دارد،انسا‌ ها نیز ذیل همان گفتمان برای خود چارچوب‌های رفتاری می‌سازند و سعی و تلاش وافری از خود نشان می‌دهند تا بر اساس همان اصول و آموزه‌ها، مبانی رفتاری برای خود و خانواده و اطرافیان فراهم آورند. یکی از آن اصول اولیه ظلم نکردن به دیگری و ممانعت از شیوع و گسترش این پدیده در محیط پیرامونی است. طبعا کسی نمی تواند از دیدن صحنه های ظلم و ستم در حق دیگری بی تفاوت عبور کند. واکنش انسان‌ها به پدیده تجاوز، اشغالگری و ستم می‌تواند خاستگاه فکری آنان را نشان دهد و بعید است که در کشور اسلامی‌مان کسی نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد. النهایه این که گاه نمی‌تواند کاری و عملی در مقابله با ظلم انجام بدهد و لاجرم دندان بر هم می‌ساید و منتظر زمان مناسب برای عمل بر می آید. در معرکه ای که این ایام در غزه برپاشده است اگرچه از دست مان کاری بر نمی آید اما می توانیم با حضور در صحنه تظاهرات و با فریاد علیه ظلم و ظالمان، موقعیت و نسبت خودمان را با تاریخ و جغرافیای ظلم نشان دهیم. غزه در این روزها نوعی صحرای کربلاست و به گفته دکتر شریعتی وقتی که در صحنه نیستی و مدافع حق و حقیقت ولو به زبان و بیان نیستی دیگر چه اهمیت دارد که به نماز ایستاده باشی یا به شراب نشسته باشی.

6- عدالت طلبی و صلح دوستی

اگر بخواهیم مخرج مشترک تمام مکتب‌های سیاسی و تلاش آنان برای آفرینش زندگی مناسب برای بشریت را در یک کلمه خلاصه کنیم به مفهوم عدالت خواهیم رسید. این مفهوم زمان و مکان و عقیده بر نمی‌تابد و فهمی ذاتی و مشترک در میان همه انسان‌ها برای دستیابی به یک زندگی در خور ایجاد کرده است. تمام خواست فلسطینیان زندگی در صلح و مبتنی بر عدالت است. اسرائیل پس از انتخاب دمکراتیک دولت حماس توسط مردم، اهالی غزه را مستمرا مورد مجازات جمعی قرار داده و مکررا آنان را مورد هجوم و تهاجم وحشیانه خود قرار می دهد. طی قریب به یک دهه چندین حمله سنگین به غزه صورت گرفته و کوشیده فلسطینیان را به زانو درآورد. از حمایت‌های بین‌المللی نیز بهره برده و برخی اعراب نیز در این میان برای اعمال فشار بیشتر بر مردم غزه بخاطر انتخابشان هیچ کوتاهی نکرده‌اند. اعراب همسایه دست یاری برادران عرب غزاوی خود را شکسته و بر دهان‌های گرسنه و روزه دار آنان خاک پاشیده‌اند. چشمان منتظر آنان به ایران و ایرانیان است که تاکنون ستون فقراتشان را در مقابل دشمن صهیونیستی استوار نگه داشته‌اند. عدالت خواهان و صلح دوستان جهان و ایران، فردا اشک شوق در چشمان منتظران خواهند نشاند.

7- نشان اتحاد و انسجام

در شرایط پر تلاطم کنونی و در دورانی که تیر قهر و تفرقه از منجنیق فلک، منطقه خاورمیانه را هدف گرفته، خیال خام دشمن متوجه غزه و فلسطین و نهایتا مقاومت شده است. دشمن به خوبی می‌داند که فلسطین میزان الحراره غیرت و حمیت و نقطه تمرکز و محوری دنیای اسلام است. از این رو با هدف گرفتن گستاخانه زنان و کودکان و غیرنظامیان و بی‌دفاعان فلسطینی که سلاحی جز دعا و مظلومیتشان باقی نمانده، کار مقاومت در این منطقه را یکسره کرده و بنیان حامیان عدالت و صلح را ریشه کن کند. فشارهای ده ساله برای شکستن قدرت و اقتدار و صلابت غزاویان به جایی نرسیده و دشمن زبون و وامانده از رویارویی مجاهدان و رزمندگان مقاومت اسلامی، بی‌توجه و بی‌خیال به نگرانی جامعه جهانی به غیرنظامیان می‌تازد. دنیای اسلام و آزادگان و رادمردان با مشارکت خود در مراسم روز قدس عملا نشان خواهند داد که فلسطین رمز اتحاد مسلمانان است و علی رغم همه اختلافات در مورد حمایت از قدس و فلسطین درنگ نخواهند کرد.

8- استمرار شبهه افکنی‌های دشمن

دشمن جنگ ناجوانمردانه و نابرابری را علیه فلسطینیان آغاز کرده و از هر حربه ای برای رسیدن به مقصود بهره می‌برد. دشمن با رفتار دقیق خود توانسته فلسطینیان را از داشتن عقبه مناسب در دنیای عرب محروم کند و با مدیریت "بهار عربی" حمایت کشورهای بحران زده را از فلسطین به حداقل خود برساند. فضای مصر نیز پس از روی کار آمدن نظامیان و برقراری رابطه مناسب با اسرائیل به شدت جلوه ضد فلسطینی پیدا کرده و حملات داعش به نیروهای مرزی مصر به نام حماس، فضای تلخ و تندی علیه فلسطینیان بوجود آورده است. برای تکمیل حلقه محاصره و دور کرد ملت ها از موضوع، دستگاه عملیات روانی دشمن با تشخیص این که دولت و ملت ایران، همچنان مهمترین حلقه حمایتی در این چرخه هستند، اقدامات کثیفی را در این حوزه آغاز کرده است. در یکی دو سال گذشته اتهام ناصبی بودن و تهمت دشمنی فلسطینیان با اهل بیت را مطرح کرده‌اند و در این ایام نیز با طرح موضوعات انحرافی نظیر اسامی میدان‌ها و محله‌هایی به نام ابن ملجم و نظایر آن در غزه، می‌کوشند به این جنگ روانی ابعاد تازه‌ای ببخشند. تردیدی نیست که تمامی این فضاسازی‌ها دروغ و صرفا به منظور ایجاد شکاف و تردید در مهمترین حامیان فلسطین و مقاومت صورت می‌گیرد و همگان می‌دانند که اهالی غزه محب اهل بیت و ائمه اطهارند و وجود اماکن و مساجد مرتبط و با تسمیه ائمه اطهار و رواج اسامی آنان در این منطقه گواه این دوستی و حب و محبت است. برای شکستن این هجمه روانی راهی جز حضور مستحکم در مراسم روز قدس نیست.

9- تامین امنیت و منافع ملی

شکی نیست که ایران در منطقه خاورمیانه مهمترین کشور با ثبات و مقتدر به شمار می رود. جمهوری اسلامی برای تامین منافع ملی و امنیت منطقه ای خود با هدف مقاومت در برابر زیاده خواهی های غرب، بر خلاف کشورهای همجوارش، نیازی به داد و ستدهای ماکیاولیستی و زد وبندهای سیاسی با قدرتهای فرامنطقه ای ندارد. در حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت در برابر اسرائیل محکم و استوار ایستاده و با موضوع فلسطین بازی نمی‌کند و آن را وسیله امتیازگیری، تظاهر و عوام فریبی نیز قرار نداده است. مانند ترکیه همزمان با اشغالگران هم پیاله نیست و رئیس جمهور زست سیاسی ضد اسرائیلی نمی گیرد و سپس قرارداد های نظامی و امنیتی با با تل آویو ببندد و بر سر قیمت شهدای کاروان آزادی با اسرائیل چانه نمی‌زند. مانند قطر حمایت لابی اسرائیل در آمریکا برای استمرار حاکمیت آل نهیان را با شامورتی بازی و پول باد آورده نفت و گاز نمی‌خرد و البته مانند عربستان هم نیست که (دولت و مفتیانش) در چنین شرایط حساسی خفقان گرفته‌اند و دستگاه تولید انبوه فتوایش علیه مقاومت جرات صدور حتی یک فتوا در باب اسرائیل ندارد. امنیت و منافع ملی نظام جمهوری اسلامی حکم می‌کند که به کمک فلسطینیان بشتابد و عملا و بی‌توجه به چشم غره‌های دولت‌های مستکبر، بی هیچ پرده پوشی و هراسی، چشم در چشم اسرائیل و حامیانش دوخته و حمایت مالی و تسلیحاتی را با افتخار انجام می‌دهد. امنیت و منافع ملی نظام در حمایت از جبهه گسترده و پیروز مقاومت است و همه حامیان نظام و مقاومت در برابر مستکبران در داخل و خارج از کشور در این نمایش با شکوه قدرت و اقتدار شرکت خواهند کرد.


4317949
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار گوناگون

گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به 44هزار و 868 تومان و حواله دلار نیز به 41هزار و 894 تومان رسید.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» یست و ششمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، از ساعت 12 امروز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه 1403 برگزار می شود.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» بازار سرمایه این روزها حال و روز خوشی را سپری نمی کند، اما در این میان سهامی بودند که به پشتوانه مدیریت قوی در گام اول و پشتوانه بنیاد عالی در گام دوم، توانستند تا حدود زیادی خودشان را از نوسانات رو به پایین حفظ نمایند، از جمله نماد «ومعادن...
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل زرین ذرت شاهرود با اعلام اینکه بزودی این شرکت در بازار بورس پذیرفته خواهد شد گفت: در سه ماهه ابتدایی سال مالی 1403 افزایش 64 درصدی سود خالص و افزایش 27 درصدی تولید داشتیم.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» این پست راهنمای سفر به جذاب ترین جاهایی است که می توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد اصفهان از آن ها بازدید کنید.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» سی ودومین کنفرانس بین المللی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حمایت و مشارکت همراه اول برگزار می شود.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» سرکوب دانشجویان منتقد جنگ غزه و رژیم اشغالگر قدس در دانشگاه های اروپایی، آن هم در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، وضعیت بی سابقه ای را در این حوزه ژئواستراتژیک ایجاد کرده است.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» اسرائیل هنوز قادر به ایجاد یک سامانه تشخیص دوست از دشمن IFF نبوده و به سادگی هم پهپادهای شناسایی و هم ذخایر موشک های پدافندی این رژیم بی دلیل از بین می روند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» جنگ غزه که اینک می توان آن را «طولانی ترین» و «شدیدترین» جنگ رژیم غاصب اسرائیل در طول دوران حیات ننگین آن دانست، به میدان بزرگ پیروزی یک ملت در مصافی نابرابر تبدیل شده است.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» پانته آ مدیری مجری رسانه های ضد ایرانی گفت: یکی از دلایلی که بعد از «ایران اینترنشنال» نمی خواستم با جایی کار کنم، این بود که نمی خواستم بردگی کنم؛ چون برده فکری بودن برای من بسیار سخت است که بگویند چه بنویسم یا چه ننویسم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است