استانی 17:15 - 08 اسفند 1399
کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران:
ایسنا/خراسان رضوی کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: رییس جدید فدراسیون با انبوهی از مشکلات و گره‌ها مواجه است و باید شبانه‌روز کار کند تا بتواند آن‌ها را حل کند.

کار رییس جدید فدراسیون از یک رییس جمهور بیشتر است/شانس کریمی برای ریاست فدراسیون کم است

رضا سخندان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و شرایط کاندیداها اظهار کرد: شخص منتخب باید مورد اعتماد مردم باشد. با توجه به اتفاقات ۸ سال گذشته می‌توان گفت که فوتبال ایران شخم زده شده است. رییس جدید باید بتواند این عقب‌گرد در فوتبال کشور را بهبود ببخشد.

وی افزود: نکته مهم دیگر بدهی سنگین فدراسیون فوتبال است. فکر می‌کنم فدراسیون بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان بابت اشتباهات گذشته مثل قرارداد ویلموتس و موارد روزمره، مثل حقوق مربیان، سفرهای تیم ملی و پاداش‌های بازیکنان، حقوق داوران که از هفته بیستم فصل پیش پرداخت نشده، هتل و اقامت داوران، هواپیما و غیره بدهی دارد که رییس جدید باید در صدد پرداخت آن برآید.

افراد نالایق عامل بی‌پولی فوتبال

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران با اشاره به اقتصاد فدراسیون فوتبال عنوان کرد: اولین موضوعی که رییس جدید باید تمرکز خود را روی آن بگذارد، بهبود شرایط اقتصادی فدراسیون است. به نظر من کار رییس جدید فدراسیون فوتبال از یک رییس جمهور کشور بیشتر است. با این شرایط نمی‌دانم باید به رییس جدید تبریک بگویم یا تسلیت.

سخندان یادآور شد: گستردگی و جذابیت فوتبال در کنار علاقه مردم به این رشته ورزشی باعث شده تا سیاسیون هم علاقه ویژه‌ای به حضور در این حوزه داشته باشند. کسی که به عنوان رییس فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود باید شبانه روزی کار کند تا به اهدافش برسد. فوتبال یک منبع درآمدزا و یک حوزه پولساز است اما با وجود افراد نالایق نتوانستیم از این پتانسیل بهره ببریم.

وی گفت: فعالیت‌های اقتصادی فدراسیون باید بیشتر شود. جذب اسپانسر و اخذ حق پخش تلوزیونی یکی از راه‌هاست. در تمام کشورها پخش تلوزیونی مسابقات فوتبال یک منبع درآمد فوق العاده است، اما در ایران به آن هیچ توجهی نمی‌شود. شاید بتوان گفت که فقط ۲۰ درصد از توان مالی در بحث پخش تلوزیونی در حال استفاده است و از تمام پتانسیل جذب درآمد از راه پخش بازی‌ها استفاده نمی شود.

دوست دارم کریمی رییس فدراسیون شود

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران در خصوص ویژگی‌های اخلاقی رییس جدید فدراسیون، توضیح داد: باید افراد متخصص، مجرب و سالم روی کار بیایند. در دو دوره اخیر، سلامت و شفافیت مالی برخی زیر سوال بود. رییس جدید باید به گونه‌ای عمل کند که پس از چهار سال به نیکی از او یاد شود.

سخندان اضافه کرد: وقتی سلامت و اخلاق حرفه‌ای در راس یک فدراسیون وجود نداشته باشد، طبیعی است که زیردست‌ها هم موارد اخلاقی را رعایت نکرده و با هر پالس و پیغامی، تغییر رویه می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شخص جدید می‌تواند ویرانه را در اختیار بگیرد و آن را دوباره به وضع سابق برگرداند یا خیر، تصریح کرد: در طول این هشت سال، هیچ گونه برنامه ریزی برای فوتبال پایه نداشتیم و در داوری هم عملکرد خوبی برای سامان دادن به اوضاع وجود نداشت. اگرچه در بخش فوتبال ساحلی و فوتسال توانستیم عملکرد خوبی در دنیا داشته باشیم اما این عملکرد خوب، حاصل کار بازیکنان، مربیان و استعدادهای آن‌ها بود نه برنامه‌ریزی فدراسیون و عملکرد مدیریتی.

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران در خصوص شانس علی کریمی برای ریاست فدراسیون فوتبال، گفت: علی کریمی یک فرد شناخته شده در فوتبال ایران، آسیا و اروپا است و نیازی به تعریف و تمجید ندارد. کریمی همیشه واقعیت را گفته و از کسی ترسی نداشته که نشان از شجاع و سالم بودن او دارد. قلبا دوست دارم که کریمی رییس فدراسیون شود، اما همه چیز به مجمع انتخابات و لابی‌های پشت پرده برمی‌گردد.

انتخاب کریمی به عنوان رییس فدراسیون بعید است

سخندان ادامه داد: کریمی در ایران مقبولیت دارد و می‌تواند اقتصاد فدراسیون را سر و سامان بدهد، اما انتخاب او به عنوان رییس فدراسیون، امری بعید است. برخی مسائل و صحبت‌های پشت پرده نتیجه را مشخص می‌کند. کریمی برای ایران زحمت کشیده و اگر انتخاب نشود چیزی را از دست نداده و شاید مقبولیت بیشتری هم به دست بیاورد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که هر کدام از سه کاندیدای دیگر در صورت پیروزی در انتخابات فدراسیون، از کریمی در کادر خودشان استفاده کنند. افرادی مثل کریمی و دایی در جهان شناخته شده هستند و می‌توانند اعتبار بسیار زیادی برای ایران در مجامع بین‌المللی داشته باشند.

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران تصریح کرد: نیم فصل دوم لیگ، یک روز پس از برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون آغاز می‌شود. به همین دلیل هر کسی سنگ خودش را به سینه می‌زند و به دنبال لابی‌گری است. این رویه در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود.

سخندان بیان کرد: برای هشت بازی در یک هفته لیگ، نهایتا به ۶۰ داور نیاز داریم، اما طبق آماری که مربوط به دو سه ماه قبل از انتخابات است، از حدودا ۱۵۰ داور برای قضاوت دیدارهای لیگ استفاده شد که یک معضل بزرگ است.

وی افزود: منطقی نیست که از داوران جدید و کم‌تجربه در سطح اول فوتبال یک کشور استفاده شود. این موضوع هم به تیم‌ها آسیب می‌زند و هم به داور. داوران بین‌المللی و باتجربه باید فعال باشند و حداقل هر دو هفته یک بار قضاوت کننند. وقتی که داوران برجسته کشور هر پنج یا ۶ هفته قضاوت می‌کنند، احتمال اشتباه کردنشان هم بیشتر می‌شود. این موضوع مکررا در لیگ امسال رخ داده است.

شرایط را مهیا کنید، فغانی بازمی‌گردد

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود که با کادر جدید فدراسیون فوتبال، علیرضا فغانی بازگردد و در ایران قضاوت کند، بیان کرد: فغانی با فدراسیون فوتبال استرالیا قرارداد دارد و از شرایطش راضی است، با آرامش قضاوت می‌کند و حقوقش را به موقع می‌گیرد. وقتی چنین شرایطی دارد چرا باید به ایران برگردد؟

سخندان خاطر نشان کرد: فغانی قلبش با ایران است و هر زمان که شرایط برایش مهیا شود، به ایران بازمی‌گردد. او به فدراسیون قبلی فوتبال گفته بود که می‌خواهد با نام ایران در جام جهانی قضاوت کند و آن‌ها هم قبول کرده بودند. با وجود اینکه در استرالیا مشغول قضاوت است اما با نام ایران و به همراه کمک داوران ایرانی در جام جهانی داوری خواهد کرد. باید قدر داور شماره یک آسیا را بدانیم.

وی اضافه کرد: عوامل پشت پرده به فغانی فشار می‌آوردند که دیگر داوری نکند و حتی برخی تیم‌ها به انتخاب او به عنوان داور در بازی‌هایشان، معترض بودند. جالب است که کل دنیا می‌خواهند داوری مثل فغانی داشته باشند، اما در ایران همه علیه او بودند.

انتهای پیام


10967885
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است