گوناگون 12:17 - 01 مرداد 1397
همشهری آنلاین جام‌ جهان‌نما
فوتبال > حتی اگر فوتبالی هم نباشید و هیچ علاقه‌ای هم به جام‌جهانی نداشته باشید، حتماً بارها و بارها این جام زیبا و طلایی‌رنگ را دیده‌اید.

نگاهی به ساختار، مراحل ساخت و تاریخچه‌ی جامی که همه‌ی دنیا به دنبال آن هستند!

جامی که تمام کشورهای حاضر در جام‌جهانی برای به‌دست‌آوردنش با چنگ و دندان مبارزه می‌کنند تا به مدت چهارسال این جام را به خانه ببرند.

اما شاید تا حالا از تاریخچه و جزییات ساخت این جام زیبا چیزی نشنیده یا نخوانده باشید. این شما و این هم اطلاعاتی که درباره‌ی این جام نیاز دارید.

دوسال، پیش از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی در سال 1930، فیفا تصمیم گرفت که به قهرمان جهان جامی به‌عنوان پاداش اهدا کند. طرح مجسمه‌ساز فرانسوی، «آبل لافلئور» پذیرفته و جام طراحی شد. در سال 1946 میلادی، نام این جام به «جام ژول‌ریمه»، تغییر کرد.

ژول ریمه، رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال بود. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام‌جهانی در سال 1970، جام ژول ریمه به‌طور دائم به فدراسیون فوتبال برزیل سپرده شد و پس از آن فراخوانی برای طراحی جامی جدید و متفاوت ارائه شد.

53 طراح از هفت کشور، طرح‌های خود را به فیفا ارائه دادند، اما در نهایت طرح «سیلویو گاتزانیگا»، مجسمه‌ساز ایتالیایی پذیرفته‌شد. او متولد 23 ژانویه‌ی 1921 میلادی در شهر میلان بود و 31 اکتبر 2016 میلادی در 95سالگی از دنیا رفت و نتوانست این دوره‌ی جام‌جهانی را ببیند.

«فرانس بکن‌باوئر»، کاپیتان تیم ملی فوتبال آلمان‌غربی، پس از قهرمانی این تیم در جام‌جهانی 1974، نخستین کسی بود که این جام را دریافت کرد. از زمان تغییر جام تا حالا، آلمانی‌ها بیش‌تر از همه آن را برده‌اند.

ژرمن‌ها سه‌بار در سال‌های 1974، 1990 و 2014 جام را به خانه برده‌اند و کشورهای آرژانتین، ایتالیا، برزیل و فرانسه هرکدام دوبار این جام را به دست آورده‌اند. هربار که قهرمان دوره‌ی قبل، جام را به قهرمان دوره‌ی بعد تحویل می‌دهد، نمونه‌ای طلاکاری‌شده و برنزی از جام‌جهانی برای قهرمان سابق فرستاده می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

«سیلویو گاتزانیگا»، مجسمه‌ساز ایتالیایی

 

دوچرخه شماره ۹۳۳


9850958
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است