اجتماعی 11:02 - 10 اردیبهشت 1403
رئیس مرکز وکلا گفت: خلیج فارس به عنوان شاهراه استراتژیک است؛ آمریکا تلاش دارد منطقه را در اختیار بگیرد و طبیعتا چنین ادعایی با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود؛ ایران معتقد است که امنیت منطقه خلیج فارس، مربوط به کشور‌های حوزه و پیرامون خلیج فارس و نه مربوط به آمریکاست.

خلیج فارس شاهراه استراتژیک منطقه

حسن عیدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه صبح امروز ۱۰ اردیبهشت ماه در نشست تخصصی خلیج فارس، اقتدار ملی، حسن همجواری گفت: کار‌های علمی زیادی برای نام بزرگ خلیج فارس در مرکز وکلا انجام شده است.

وی افزود: اقدامات کشورمان مبنی بر پایان دادن به هژمونی آمریکا در منطقه منجر شده که توجهات به منطقه خلیج فارس افزایش پیدا کند است. 

عیدلیان‌پور گفت: خلیج فارس مظهر موثری در ثبات و امنیت منطقه دارد همچنین آنچه سبب افزایش توجهات به خلیج فارس در دهه‌های اخیر شده، اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایان دادن به هژمونی آمریکا در منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه روز دهم اردیبهشت در تقویم به نام روز خلیج فارس نامگذاری شده است؛ این روز سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است، گفت: خلیج فارس از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت همسایه است؛ وسعت این پهنه آبی ۲۴۰ هزار کیلومتر است؛ خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریا‌های آزاد راه دارد.

وی ادامه داد: اهمیت خلیج فارس به دیروز و امروز نیست و ریشه در تاریخی به درازای قرن‌ها و سده‌ها دارد، اما آنچه سبب شد تا این پهنه آبی بیش از هر زمانی اهمیت یابد، پیروزی انقلاب اسلامی که سبب خاتمه یافتن هژمونی آمریکا در منطقه شد.

وی افزود: تا آن زمان تامین امنیت منطقه با آمریکا بود، اما پیروزی انقلاب اسلامی عملا آمریکا را دچار چالش جدی کرد که همچنان ادامه دارد؛ به این معنا که در گذشته آمریکا امنیت منطقه خلیج فارس را مبتنی بر سیاست کلان خود ترسیم می‌کرد، اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امنیت خلیج فارس مربوط به حوزه داخلی منطقه است و ربطی به کشور‌های بیگانه ندارد و قرار نیست بازیگران خارجی در تامین امنیت آن نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: خلیج فارس به عنوان شاهراه استراتژیک و منطقه‌ای ژئوپلتیک است؛ آمریکا تلاش دارد با منطقه را در اختیار بگیرد و طبیعتا چنین ادعایی با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود؛ ایران معتقد است که امنیت منطقه خلیج فارس، مربوط به کشور‌های حوزه و پیرامون خلیج فارس و نه مربوط به آمریکاست.

عبدلیان پور به جعل نام خلیج فارس اشاره کرد و گفت: وجود سند‌های متعدد مبنی بر هویت فارسی خلیج فارس گواه بر کذب این ادعا است، کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق جعل نام خلیج فارس به دنبال تبلیغاتی و روانی هستند همه آنها می‌دانند که نام خلیج فارس، همین خلیج فارس است، اما در چارچوب اعمال فشار سیاسی و روانی بر جمهوری اسلامی ایران، به این مسئله دامن می‌زنند.

وی گفت: خلیج فارس برای ما یک مسئله استراتژیک و دائمی است و هیچکس هم نمی‌تواند نام خلیج فارس را تغییر بدهد.

وی افزود: خلیج فارس، خلیج همیشه فارس بوده و خواهد بود و هیچ عاملی نمی‌تواند نام و موقعیت ژئوپلتیک این خلیج را عوض کند؛ امنیت این منطقه به هیچ وجه به دست بازیگران خارجی نخواهد افتاد. اگر امنیت و ثباتی در منطقه خلیج فارس است، با نام جمهوری اسلامی ایران گره خورده است؛ جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با کمک کشور‌های منطقه می‌تواند ثبات و امنیت منطقه را به خوبی تامین کند.

رئیس مرکز وکلا گفت: همه می‌دانیم جعل نام خلیج فارس از موضوعات سیاسی است، مجموعه وکلا و حقوقدانان همواره به عنوان کنش‌گران فعال عرصه مسایل بین الملل راجع به این موضوع موضع گیری کرده اند. 

وی در ادامه به جنبش‌های دانشجویی در حمایت از مردم غزه اشاره کرد و گفت: درسال ۱۳۹۳رهبر انقلاب در نامه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند و اشاره کردند که من از شما جوانان می‌خواهم اجازه ندهید با چهره پردازی موهن چ سخیف بین شما و واقعیت سدی ایجاد کنند.

عبدلیان پور گفت: خیزشی که ایجاد شده است مصداق صحبت‌های رهبر انقلاب است، ایشان اشاره کردند که این قضیه ظلم هفتاد ساله حتما مردم آمریکا را به واکنش شدید وادار خواهد کرد و حتما جنبش‌های دانشجویی به میان خواهند آمد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، گفت: در نظر سنجی در آمریکا ۵۲درصد از مردم آن اعلام کردند که یک دولت در فلسطین می‌تواند باشد و آن دولت فلسطین است، ما نیز به عنوان جامعه وکلا از این حق پایمال شده مردم فلسطین دفاع و حمایت می‌کنیم.


12051639
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» بی بی سی فارسی تلاش زیادی کرده تا در گفت وگو با یاسین رامین و همسرش مهناز افشار، این مجرم محکوم به حبس در پرونده اختلاس از جمعیت هلال احمر را در افکار عمومی تبرئه کند؛ بر این اساس 24 صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه یاسین رامین توسط تسنیم منت...
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مراکز درمانی مدینه منوره جمعیت هلال احمر از راه اندازی 3 درمانگاه جمعیت هلال احمر در مدینه برای خدمات دهی به زائران حج 1403 خبر داد.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس پلیس راهنمایی رانندگی فراجا با بیان اینکه متاسفانه هنوز "استحکام بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری نیست" گفت: تنها راه اثبات این موضوع که آیا ورقه استفاده شده در بدنه خودروها ایمنی لازم و کافی را دارند یا نه، راه اندازی مرکز آزمون تصا...
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» خانواده شهدای حادثه تروریستی خاش ـ زاهدان از دولت جنایتکار آمریکا به دلیل حمایت از گروهک تروریستی جیش الظلم شکایت می کنند.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» معاون اقتصادی دادستان کل کشور گفت: وراث متوفیان دارنده سهام عدالت که ثبت نامی از این بابت تا به حال نداشته اند می توانند از طریق آدرس csdiran.ir (شرکت سپرده گذاری مرکزی) از نحوه ثبت نام مطلع شوند.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد که قطعی برق روشنایی عادی در ایستگاه میرزای شیرازی که دقایقی باعث تاریکی نسبی بخش سالن فروش بلیت شده بود، برطرف شد.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» سخنگوی قوه قضاییه گفت: روزانه 30 هزار نفر از کارشناسان و وکلا وارد سامانه های عدلیه می شوند و بیش از 240 هزار درخواست های خود را پیگیری می کنند.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی سؤالات مفهومی هستند و درصد سؤالات دشوار در امتحانات نهایی در پایه دوازدهم تا سقف 20 درصد و برای پایه های دهم و یازدهم کاهش می یابد.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» گاهی خانواده در شرایطی است که توقع فرزنددار شدن را ندارد و فکر می کند نمی تواند آن را بپذیرد. در این شرایط، برخی از زوجین ممکن است به از بین بردن فرزند خود فکر کنند اما سقط جنین عوارض شدید و مرگباری دارد.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» معاون وزارت آموزش و پرورش از برخورد با 2800 دانش آموز متخلف در زمان برگزاری امتحانات نهایی سال گذشته خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است