رضا کامی روز پنجشنبه در نشست مشترک مدیران دولتی و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه کامیون های ایرانی به دلیل افزایش عوارض ناگهانی از سوی ترکیه برای تردد در مرز بازرگان با مشکل مواجه هستند، گفت: رایزنی های مسوولان وزارت راه ایران و ترکیه برای توافق دراین زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه کامیون های ایرانی که بار ضروری داشتند مجبور به قبول عوارض چهار الی پنج میلیون تومانی شدند و از مرز ترکیه عبور کردند ، افزود: در دو هفته گذشته 150 دستگاه کامیون که بار فوری نداشت، برگشته و کارنه تیر ( سند گمرکی برای ترانزیت بین المللی کالا ) را ابطال کردند.
کامی با اشاره به اینکه آمار صدور کارنه تیر و گواهی مبدا هم نسبت به ماههای گذشته کاهش یافته است ، گفت: این معضل، اثری ملی داشته و منحصر به شمالغرب کشور نیست.
ایوب نجفی، معاون حمل و نقل و پایانه های استان آذربایجان شرقی هم از توافق دو طرف برای پلمپ باک کامیونها به منظور جلوگیری از سوخت گیری خبرداد و افزود: پلمپ باک کامیون ها در مرز اقدام درستی نیست زیرا باعث توقف های طولانی مدت در مرز و کندی صادرات و واردات می شود.
بر اساس تواقفنامه ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شده کامیون های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد، باید مابه التفاوت قیمت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می کنند ، بپردازند .
ترک ها معتقدند که باید همان نرخی که برای گازوئیل در ایران محاسبه می شود در مورد کامیون های ترکیه نیز لحاظ شود .
با توجه به این که ترکیه به عنوان یکی از اصلی ترین شریک های تجاری ایران شناخته می شود، ایجاد مانع در حرکت کامیون های ترانزیتی دو کشور تاثیر منفی بسیاری در روند همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد داشت.
7232/ 1495
5078384