بین‌الملل 23:20 - 31 اردیبهشت 1401
هزاران نفر در اعتراض به محکومیت سیاستمدار برجسته مخالف ترکیه در شهر استانبول تجمع کردند.

تظاهرات هزاران نفر از مخالفان اردوغان در استانبول

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزاران نفر روز شنبه در تظاهراتی در شهر «استانبول» در ترکیه در اعتراض به محکومیت «جانان کفتانچی اوغلو » سیاستمدار برجسته مخالف دولت حاکم ترکیه به دلیل توهین به رئیس جمهورو دولت این کشور تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» تظاهرکنندگان در منطقه مرکزی «مالتپه» سرود خواندند و مخالفان و پرچم‌ءهای ملی را به اهتزاز درآوردند.

کفتانجی اوغلو که به کمتر از پنج سال زندان محکوم شده است، ریاست شعبه استانبول «حزب جمهوری خواه خلق» را بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۹، او نقش مهمی در انتخابات شهرداری در این شهر ایفا کرد.

 

استقلال قضایی ترکیه در سال‌های اخیر به ویژه پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ و تغییرات رخ داده در آن‌ مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس قوانین ترکیه، محکومیت‌های کمتر از پنج سال به حالت تعلیق در می‌آیند و دو کارشناس گفتند که کفتانچی اوغلو زندانی نخواهد شد. تحلیلگران از او به عنوان مغز متفکر اپوزیسیون دولت رجب اردوغان یاد می‌کنند.

دیدگاه‌های کفتانچی اوغلو، در مورد تظاهرات‌های ضد دولتی و گروه تروریستی «پ‌ک‌ک»، از دلایل دیگری است که سبب شد دادگاه استانبول برای او پرونده تشکیل بدهد.

حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه قدیمی‌ترین حزب سیاسی در  ترکیه و مهمترین حزب چپ میانه این کشور است که گرایش‌های ملی‌گرایانه، سوسیال دمکرات و لائیک دارد. این حزب، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه و  رئیس آن «کمال قلیچدار اوغلو» است.

چندی قبل وبگاه ترکیه‌ای «دووار» در مطلبی به ناکارآمدی دولت ترکیه و حزب حاکم این کشور اشاره کرد و نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و حامیانش از افزایش ارزش لیر ترکیه برابر دلار خوشحال شدند، با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که این خوشحالی نابجاست. نه تنها بحران ارزی ایجاد شده، بلکه طی دو دهه گذشته حزب حاکم «عدالت و توسعه» مردم ترکیه را فقیرتر کرده است.

این وبگاه  نوشت، مردم ترکیه که از فقر رنج می‌برند در بحبوحه تورم سرسام آور، تلاش می‌کنند زندگی خود را تامین کنند و برخی به جمع آوری سبزیجات و میوه‌های دور ریخته شده توسط فروشندگان در بازارها مبادرت می‌کنند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


11568854
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر بامداد پنجشنبه از حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به (ATACMS) به اوکراین را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی کاهش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره گور‌های دسته جمعی در غزه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس مالزی از دستگیری فردی با تابعیت دوگانه فرانسوی ـ اسرائیلی خبر داد که قصد داشت دفتر حماس در مالزی را مورد حمله تروریستی قرار دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری مصر، امروز (چهارشنبه) درباره عواقب هر گونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است