علمی فناوری 00:22 - 31 شهریور 1398
رئیس دانشگاه هنر تاکید کرد:
رئیس دانشگاه هنر با اشاره به قانون‌مندی این دانشگاه در همه زمینه‌ها گفت: یکی از موضوعات اصلی در حوزه مدیریتی این دانشگاه اشتغال به کار دانشجویان پس از فراغت از تحصیل است و لذا با ایجاد دفتر ارتباط با فرهنگ و هنر در این دانشگاه همچون بسیاری از دانشگاه‌های صنعتی که دفتر ارتباط با صنعت دارند، سعی در زمینه‌سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان داریم.

فضای آموزشی دانشگاه هنر به مرمت و بازسازی نیاز دارد/ ایجاد دفتر ارتباط با فرهنگ در دانشگاه

دکتر سیدحسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته، اقدامات در دست انجام و چشم‌انداز این دانشگاه در حوزه مدیریتی و اجرایی اظهار کرد: در محیط‌های آموزشی آن هم در ابعاد دانشگاهی، رسالت‌های متعددی را قطعا می ‌توانیم متصور شویم. به طور حتم نخستین گام، بحث علم‌آموزی و آموزش‌هایی است که در فضاهای دانشگاه آن هم به فراخور رشته‌های مورد نظر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پرداختن به جنبه‌های پژوهشی هم در راستای ارتقای مباحث آموزشی از جمله مسائل دیگری است که نیاز به یک بستر فرهنگی ویژه دارد. نیاز به فراهم‌آوری این بستر فرهنگی به ویژه در فضای دانشگاه‌هایی که به علوم انسانی و هنر می‌پردازند بیشتر احساس می‌شود و باید این بستر به خوبی فراهم شود تا مجموعه این عوامل دست به دست هم بدهند تا هنرمندانی متخصص و متعهد تربیت شوند و بتوانند تعهدات اجتماعی خود را در سطح کلان جامعه به انجام برسانند.

به گفته رئیس دانشگاه هنر، از جمله مباحثی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، اشتغال‌زایی و رفتن به سمتی است که استعدادهای دانش‌آموختگان این قابلیت را داشته باشد که در ابعاد گسترده جامعه مورد استفاده قرار گیرند. این رویکرد موجب می‌شود که فارغ‌التحصیلان ما با دانش‌افزایی که دارند و مهارتی که کسب می‌کنند بتوانند موثر باشند و در راستای اهداف کلان جامعه حرکت کنند.

سلطانی  تصریح کرد: رسالت اصلی ما در فضای دانشگاه هنر، تربیت علمی و هنری هنرجویانی است که اگر به بال دیگر رشد و اوج گیریشان یعنی بال ایمان نیز توجه نشان دهند، با استفاده از این دو بال می‌توانند در بستر اجتماع حرکت کرده و مؤثر باشند.

آئین‌نامه‌های آموزشی و شرح درس‌ها نیازمند تصحیح و بازنگری هستند

وی ادامه داد: قبول داریم که آئین‌نامه‌های آموزشی و شرح درس‌ها نیازمند تصحیح و بازنگری هستند، چرا که بسیاری از آنها مربوط به سال‌های گذشته هستند و مورد بازنگری قرار نگرفته‌اند. اطمینان می‌دهم که عزمی ویژه در معاونت آموزشی در مورد این مهم وجود دارد.

وی با بیان اینکه کوتاه کردن پروسه‌های پژوهشی تا رسیدن به خروجی مؤثر نیز از جمله دغدغه‌های دیگر ماست، خاطرنشان کرد: در زمینه کارهای پژوهشی یکی از مشکلاتی که با آن روبرو بودیم، ساختاری زمان‌بر بود که مدت زمان ارائه طرح تا اجرا را طولانی می‌کرد. معاونت پژوهشی دانشگاه درصدد کوتاه کردن این پروسه است تا خروجی مؤثری را زین پس شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه هنر تاکید کرد: دغدغه دیگر اصلی ما مسائل فرهنگی دانشگاه است که بی‌تردید نیاز به اصلاحات و توجهاتی دارد که بخش عمده‌ای از فکر و ذهن ما را به خود معطوف ساخته و البته قصد داریم با شیب منطقی در جهت اصلاح آن و ایجاد بستر مناسب تر در جهت اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیش برویم.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین نهادهایی که در دانشگاه در این زمینه یعنی فرهنگی به کمک ما شتافته‌اند، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوده است. آنچه مسلم است جامعه اساتید، کارمندان و دانشجویان در کنار هم باید تلاش کنیم، تا بتوانیم به موفقیت‌های ارزشمندی دست پیدا کنیم. به هر ترتیب دانشگاه هنر با شعار همدلی و همراهی درصدد است تا فضای دانشجویی، کارمندی و هیئت علمی خود را به نقطه اوجی که مورد نظر است سوق دهد، تا به ارزش‌های والای نظام که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده است دست یابد، اعتقاد داریم که در این راه تعاون و اتحاد حرف نخست را می‌زند و انفرادی عمل کردن نمی‌تواند نتایج ماندگاری در پی داشته باشد.

سلطانی تاکید کرد: تردیدی نیست که حرکت ما در ابعاد مدیریتی و اجرایی در دانشگاه هنر تاکنون براساس اسناد بالادستی بوده است. ما نیز با توجه به این اسناد در حال برنامه‌ریزی و دستیابی به شیوه‌هایی خاص هستیم تا بتوانیم مطابق با فضای حاکم بر دانشگاه هنر آنها را بومی کنیم و هر فرد دیگری که پس از من در این منصب قرار بگیرد، باید نگاه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشد. چرا که اگر بدون توجه به این اسناد بالادستی حرکت کنیم تنها می‌توانیم اتفاقات روزمره‌ای را رقم بزنیم که با تغییر مدیریت، آنها نیز دچار مشکل خواهند شد و ماندگار نخواهند بود.

وی ادامه داد: در این مسیر، بررسی شرایط موجود، آینده‌پژوهی، توجه به سند راهبردی دانشگاه و بهره‌گیری از اختیارات هیئت امنا از جمله مسائل قابل توجه برای ما بوده اند، ما تلاش می‌کنیم با استفاده از خرد جمعی، با بهره‌گیری از مشورت‌های شورای راهبردی، همفکری با اعضای هیئت رئیسه از توانمندی‌های علمی و تجربیات ارزنده کارشناسان، کارمندان و اعضای هیئت علمی، تصمیمات مناسبی بگیریم و همگی با هم کمک کنیم تا بتوانیم به آنها جامه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان، هنرجویان و دانشجویان هنری در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و ... بر مبنای توانمندی‌های هنری خود در عرصه‌های مختلف چهار دهه انقلاب اسلامی تأثیر گذار بوده اند، اظهار کرد: در واقع حضور هنرمندان همواره بسیار پررنگ بوده و مسئولان، آگاهانه یا ناآگاهانه از این بستر و ظرفیت‌ها بهره گیری کرده‌اند.

استفاده از هنر یکی از راه‌های فائق آمدن بر مشکلات کنونی

سلطانی تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم مشکلات ناشی از تحریم را پشت سر بگذاریم و فضای روحی خاصی که در جامعه حاکم است را تعدیل کنیم و یا حتی اصلاحاتی به انجام برسانیم، بی‌تردید یکی از بهترین زبان‌ها برای عبور از این مقطع خاص تاریخی زبان هنر است و در این راستا دانشگاه هنر نیز وظیفه دارد که توانمندی‌های خودش را در این عرصه معرفی کرده و به تعهدات اجتماعی خود در این زمینه حساسیت نشان دهد.

وی ادامه داد: ما برای دانشجویان و فارغ التحصیلان هنر تعهد اجتماعی قائل هستیم و در تلاشیم تا راه‌های رسیدن به این مهم را مساعد سازیم. ما وظیفه داریم مجموعه‌ای از دانشجویان، اساتید، اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان هنری را در پیوستن به این جریان یاری کنیم.

رئیس دانشگاه هنر در ادامه اظهار کرد: این دانشگاه به عنوان قطب آموزش هنر کشور مطرح است و پیشینه‌ای حدود یک قرن در زمینه آموزش آکادمیک هنر در  ایران دارد. نخستین آموزش‌های آکادمیک هنری به ویژه در حوزه موسیقی، هنرهای دراماتیک، هنرهای تزئینی در این دانشگاه شکل گرفته است. قبل از انقلاب مجموعه این مراکز با عنوان دانشگاه فارابی و بعد از انقلاب به عنوان مجتمع دانشگاهی هنر کار خود را دنبال کرده و در حال حاضر با عنوان دانشگاه هنر فعالیت می‌کند. همچنین ما هیئت ممیزه مشترکی با دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز و میراث فرهنگی داریم که همه اینها موجب می‌شود تا ما به نقاط مشترک بیشتری دست پیدا کنیم و با استفاده از خرد جمعی در جهت رفع بسیاری از مشکلات و موانعی که در مسیر آموزش و پویایی هنر کشور با آن روبرو هستیم گام برداریم.

سلطانی تاکید کرد: جایگاه دانشگاه هنر به عنوان بزرگترین مرکز آموزش هنر در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با بیش از 40 مقطع، بسیار والاست و ما در تلاش هستیم که از هر حیث این جایگاه را حفظ کنیم و در ارتقای آن کوشا باشیم.

وی در ادامه در خصوص تشکل‌های دانشجویی دانشگاه هنر اعم از انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و نحوه فعالیت آنها خاطرنشان کرد: بسترسازی برای فعالیت‌های تأثیر گذار تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی به نظرم از جمله ضرورت‌هایی است که معتقدم باید در راس اهداف فرهنگی دانشگاه قرار گیرد. نوآوری و خلاقیت‌هایی که با فعالیت‌های ارزنده دانشجویی در اختیار ما قرار می‌گیرد در بسیاری از موارد ضمن تقویت و گسترش اهداف آموزشی، پژوهشی  و فرهنگی می‌تواند در تعامل بهتر با جامعه نیز مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه هنر گفت: یکی از اقدامات مهمی که درصدد انجام آن هستیم البته مشابه آنچه که در دانشگاه‌های صنعتی در حال پیگیری است و دفتری موسوم به ارتباط با صنعت وجود دارد، ایجاد "دفتر ارتباط با فرهنگ" در دانشگاه هنر است که بی‌تردید با تشکیل این دفتر و با استفاده از بدنه هیئت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌توانیم پل ارتباط مطلوبی را با جامعه به وجود آوریم. شناسایی استعدادها، ایجاد زمینه برای فعالیت حرفه‌ای فارغ التحصیلان و تسریع در کار آفرینی، از جمله وظایف این دفتر خواهد بود.

به نظر من هم از جنبه فرهنگی و هم از جنبه کارهای هنری، علمی و پژوهشی شایسته است تا از این پتانسیل دانشجویی خلاق و نوآور استفاده کنیم. اطمینان دارم که با بودجه‌های اندک نیز، با عملکرد شایسته این تشکل‌ها می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

بن مایه تفکری بسیاری از جشنواره‌های دانشگاه هنر برخاسته از تشکل های دانشجویی است

سلطانی خاطرنشان کرد: بسیاری از جشنواره های ملی و بین‌المللی که هم اکنون در سطح دانشگاه در حال برگزاری هستند، و تأثیرات مطلوبی نیز بر جریان فرهنگی داخلی و خارجی گذاشته‌اند، بن مایه تفکری آنها از نهاد همین تشکل‌ها برخاسته است و اگر مطالعه‌ای در سطح دانشگاه صورت گیرد به روشنی مشخص خواهد شد، که فعالیت این تشکل‌ها و جریان‌ساز بودن آنها نقطه عطفی در روند جاری فعالیت‌های تاثیر گذار دانشگاه هنر بوده است.

رئیس دانشگاه هنر تصریح کرد: اساساً یکی از وظایف ما پرداختن به مباحث نوین  و دقیق در عرصه هنر به مثابه ابزاری تأثیرگذار است. در میان فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه امور مدیریت  و اجرایی دانشگاه به شرط فراهم آمدن زیر ساخت‌های لازم، سعی در ورود به ساحت‌های نو و جدید نیز داریم و در گفت و گو با معاونت آموزشی بر گسترش رشته‌ها و یا حتی گسترش دامنه دانشکده‌هایی که در بردارنده رشته‌های نو بر مبنای نیازهای جامعه هستند تاکید کرده‌ایم. البته این سلسله فعالیت‌های نیز باید بر مبنای همان سند راهبردی که به آن اشاره شد صورت پذیرد.

به گفته وی، مبنای فکری حاکم در شرایط کنونی دانشگاه هنر افزایش کمی و کیفی این جشنواره‌هاست و ما هر جا حتی خارج از دانشگاه هنر مقدور بوده با شرکت در جلسات مرتبط، اعلام آمادگی کرده‌ایم و به این مهم باور داریم که با اتکا به بدنه توانمند هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان و همچنین دانشجویان فعال و خلاق خود می‌توانیم بیش از پیش در تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری در ابعاد ملی و بین‌المللی کوشا و تأثیر گذار باشیم.

آمادگی دانشگاه هنر، برای حمایت و برگزاری جشنواره های هنری

رئیس دانشگاه هنر تاکید کرد: اخیراً طی جلساتی که با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته‌ایم، آمادگی دانشگاه برای همکاری در زمینه نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های هنری مرتبط با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را هم مطرح کرده‌ایم که امیدوارم بتوانیم در این رویداد مقدس نیز مؤثر باشیم.همچنین در زمینه جشنواره‌ها، یکی از مسائل پیش روی ما جشنواره‌هایی هستند که پیش از این دانشگاه مسئول برگزاری آنها بوده و البته چند دوره‌ای  بنا به دلایلی متوقف شده‌اند. از جمله جشنواره نمایش تئاتر عروسکی که البته درصدد هستیم تا با همکاری دانشجویان، مسئولان دانشکده و معاونت فرهنگی، با وجود محدودیت های مالی دانشگاه این جشنواره را نیز مجددا از سر بگیریم.

وی ادامه داد: جشنواره‌ها از جمله ضرورت‌های غیر قابل انکار برای پرورش و بالندگی فرهنگی و اجتماعی هستند و لازم است به جای انجام اقدامات موازی با هم‌افزایی مؤثر، در یک بستر آکادمیک، ضمن مطالعه و کشف نیازهای واقعی به تداوم و پویایی آنها بیندیشیم.

فضای آموزشی دانشگاه هنر نیاز به مرمت و بازسازی دارد

سلطانی تاکید کرد: در مورد دانشگاه هنر به شکل خاص باید بگویم که ساختمان و فضای آموزشی این دانشگاه به ویژه در پردیس باغ ملی نیاز به مرمت و بازسازی دارد و دستیابی به این مهم نگاه خاص مسئولان از جهت تأمین منابع مالی را می‌طلبد. همدلی و همکاری‌های ویژه با دانشگاه هنر که در راستای رشد کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از جمله  انتظارات ما از مسئولان محترم کشور است و امیدواریم روز به روز شاهد گستردگی هر چه بیشتر این همکاری‌ها باشیم.

رئیس دانشگاه هنر در پایان خاطرنشان کرد: این دانشگاه با بهره‌گیری از توان اعضای هیئت علمی، بدنه کارمندی و دانشجویان صادق و خلاق که ایده و توانشان می‌تواند در سطح جامعه و برای پیشبرد بسیاری از اهداف مؤثر باشد نیاز به نگاهی ژرف‌تر و حمایتی عمیق‌تر از سوی متولیان و مسئولان دارد، چرا که معتقدیم زبان هنر یکی از تأثیرگذارترین بیان‌ها در مسیر تعالی و شکوفایی است.

انتهای پیام


10243670
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است