گوناگون 16:53 - 04 اسفند 1397
وکالت جز عقود بسیار رایج می‌باشد که امروزه از این عقود در صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی و همچنین بانک‌ها استفاده زیادی می‌کنند.

شناخت انواع وکالت و انتخاب مشاور حقوقی در اصفهان

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وب‌سایت امیری، وکیل و موکل برای انعقاد عقد وکالت، در مقابل همدیگر حق و تکلیف می‌یابند و روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت‌های متقابلی را نسبت به هم خواهند داشت. در کل وکالت در لغت به معنای واگذار کردن یا تفویض کردن می‌باشد و با همین لغات می‌توان آن را تعریف کرد؛ اما معنای آن در اصطلاحات حقوقی را می‌توان در ماده ۶۵۶ مشاهده کرد. طبق ماده ۶۵۶ قانون مدنی ایران وکالت را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: «وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می‌دهد.»

انواع وکالت

وکالت به ۲ دسته تقسیم می‌شود: مطلق و مقید.

وکالت مطلق به این معنا است که شخصی به منظور رسیدگی به تمامی امور وکیل شود که این امور شامل امور اداری و مالی موکل می‌باشد. از جمله این امور مالی و اداری خرید و فروش و یا پرداخت هزینه‌های خانواده می‌باشد. به خاطر همین، در این زمینه کارها و امور، وکیل به اجازه موکل خود نیازی ندارد.

معنای وکالت مقید هم این است که مورد و موضوع وکالت کاملاً مشخص و واضح می‌باشد و زمینه فعالیت وکیل فقط باید در همان زمینه و مورد معین، باشد و به آن عمل کند. برای مثال این امور مشخص می‌تواند شامل خرید خانه یا فروش ماشین باشد. البته اگر در شهر اصفهان زندگی می‌کنید و برای امور مالی و اداری یا امور مشخص خود به دنبال وکیل پایه یک در اصفهان و همچنین مشاوره وکالت در اصفهان هستید، لازم است با جستجوی دقیقی آن را شناسایی و پیدا کنید.

تقسیم وکالت‌ها از نظر شکلی

به‌طورکلی وکالت از نظر شکل هم می‌تواند به وکالت‌های رسمی یا عادی یا شفاهی تقسیم‌بندی گردد. موضوع و مورد وکالت باید به شکلی باشد که به موجب قانون یا حتی در انحصار فردی نباشد، مثلاً وکالتی که در مجلس معامله باید خود فرد عمل کند و نمی‌تواند دیگری را وکیل خود قرار دهد. علاوه بر این خود فرد موکل باید قادر باشد آن را انجام دهد.

حدود وکالت

برای حدود وکالت، طبق ماده ۶۶۳ که مقرر کرده است: «وکیل نمی‌تواند عملی را که خارج از حدود وکالت است انجام دهد»؛ و همچنین طبق ماده ۶۶۱: «در صورتی که وکالت به‌طور مطلق داده شده و قیدی در آن نیامده، مربوط به اداره اموال خواهد بود.»

مورد وکالت

برای مورد وکالت، می‌توان به شکل خلاصه به موارد زیر اشاره کرد.

۱. مورد وکالت نباید جز مواردی باشد که به ضرورت قانون مباشرت شخص اصیل توجه داشته باشد و آن را ضروری ببیند، برای مثال مورد وکالت در سوگند.

۲. مورد دوم این است که وکالت باید حتماً معلوم باشد؛ بنابراین زمانی که به شکل مطلق درآمد، محدود به امور اداری و تصرفات مادی می‌شود.

۳. مورد وکالت می‌تواند شامل امور مادی یا حقوقی باشد؛ برای مثال وکالت در عقد نکاح یک امر حقوقی می‌باشد، ولی در مقابل وکالت در اخذ ثمن و وکالت در پرداخت مالیات جز تصرف مادی محسوب می‌گردند. به‌طورکلی می‌توان گفت که وکالت در همه امور می‌تواند انجام گیرد، مگر اینکه مباشرت اصیل به‌طور قانونی لازم و ضروری باشد.

با توجه به این حدود و اختیارات و همچنین موارد ذکر شده، خیلی از افراد به دنبال وکیل دادگستری اصفهان هستند. این افراد باید با توجه به نوع تقاضای خود درصدد شناخت وکیل مناسبی جهت راهنمایی و مشاوره‌های اولیه تا رفع مشکلات آن‌ها باشند. همچنین با راه‌های راحت‌تری مانند مشاور حقوقی آنلاین در اصفهان که در اختیار افراد قرار می‌گیرد می‌توانند مشاوره‌های آنلاین خود را به راحتی دریافت نمایند.

وکالت در توکیل

برای اینکه وکیل انجام کاری را که در وکالت آن را بر عهده دارد، به شخص دیگری واگذارد، به تصریح نیاز دارد. در غیر این صورت، شخص ثالث در برابر موکل مسئول خسارات خواهد بود و باید خسارت بدهد. در صورت بودن چند وکیل، امکان دارد یا همه باهم وکالت کنند یا به شکل مستقل این کار را انجام دهند. اگر وکالت رایگان بود، قید نشده باشد، این به این معناست که این وکالت با اجرت خواهد بود؛ بنابراین، طرفین هر موقع مایلند می‌توانند قرارداد وکالت را به هم بزنند.

وکالت به طرق ذیل مرتفع می‌شود:

موکل که وکیل را از وکالت عزل کند.

فوت یا جنون موکل و وکیل

عقد وکالت زمانی از بین می‌رود که وکیل یا موکل فوت شود و یا دچار جنون شوند.

طبق قانون موکل این امکان را دارد که هر وقت خواست وکیل خود را عزل نماید؛ و همچنین طرفین می‌توانند بلاعزل وکالت را در قرارداد شرط نمایند. نکته قابل‌توجه این است که بلاعزل بودن وکیل نمی‌تواند مانع انجام امور از طرف موکل بشود.

در این متن سعی کردیم اطلاعاتی در مورد انواع وکالت و موارد آن توضیح بدهیم. انتخاب وکیل اصفهان مستلزم تلاش و تحقیق موشکافانه می‌باشد. تا با خیالت راحت و بدون نگرانی به امور شما رسیدگی نماید.

انتهای رپرتاژ خبری


10062160
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است