بین‌الملل 21:38 - 10 شهریور 1393
احمد داود اوغلو نخست وزیر جدید ترکیه بر اراده خود برای حل و فصل سریع مناقشه دولت ترکیه با کردها و فراهم کردن شرایط عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تا سال دو هزار و بیست و سه تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاری فرانسه ؛ نخست وزیر جدید ترکیه که روز دوشنبه برای تشریح برنامه دولت خود به پارلمان کشورش رفته بود، تاکید کرد:  ما با جدیت و عزمی راسخ روند صلح با کردها را که سرنوشت ترکیه را تغییر خواهد داد، دنبال خواهیم کرد. ما به تلاش های خود ادامه خواهیم داد تا همه قشرها و گروههای جامعه در کنار یکدیگر قرار گیرند.

احمد داود اوغلو در اظهارات خود در برابر نمایندگان پارلمان ترکیه خاطر نشان کرد دولتش قصد دارد در آینده ای نزدیک یک  نقشه راه  ارائه کند که در آن بر ضرورت پایان دادن به تروریسم، خلع سلاح گروههای مسلح، وحدت اجتماعی و حذف موانعی که در مسیر مشارکت در حیات سیاسی ترکیه وجود دارد، تاکید شده است.

دولت اسلامخواه محافظه کار ترکیه که از سال دو هزار و دو قدرت را در این کشور در دست دارد، پائیز سال دو هزار و دوازده مذاکرات مستقیم با عبدالله اوجالان سرکرده حزب کارگران کردستان، پ ک ک، را که در زندان به سر می برد، آغاز کرد تا بلکه به مناقشه مسلحانه میان ارتش ترکیه و کردهای ناراضی این کشور که از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار تا کنون بیش از چهل هزار قربانی گرفته است، پایان دهد.

اما این ابتکار دولت اسلامخواه ترکیه از یک سال پیش و از زمانی که پ ک ک تصمیم گرفت روند عقب نشینی مبارزان خود از ترکیه را به حال تعلیق درآورد، متوقف گشت. مسئولان حزب کارگران کردستان ترکیه در توضیح علت اتخاذ چنین تصمیمی تاکید کردند مقامات آنکارا به تعهدات و وعده های خود مبنی بر ایجاد اصلاحات به نفع جامعه کردهای کشورشان عمل نکرده اند. شمار کردهای ترکیه بین پانزده تا بیست میلیون نفر است که تقریبا بیست درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

افزون بر این احمد داود اوغلو ابراز امیدواری کرد که کشورش بتواند تا سال دو هزار و بیست و سه که با یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری در ترکیه مصادف خواهد شد، به جمع کشورهای اتحادیه اروپا ملحق شود. ترکیه عملا از سال دو هزار و چهار نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شده است اما روند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا به علت مخالفت برخی کشورهای متنفذ اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه و آلمان به بن بست رسیده است.

 نخست وزیر جدید ترکیه همچنین بر ضرورت تحقق هدفی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر پیشین ترکیه، مبنی بر وارد کردن ترکیه به باشگاه ده اقتصاد برتر جهان تا سال دو هزار و بیست و سه تاکید کرد. رجب طیب اردوغان دهم اوت امسال به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.اردوغان اولین رئیس جمهوری است که با آرای مستقیم مردم ترکیه در این سمت انتخاب شده است.

پس از بحث درباره برنامه دولت جدید ترکیه در پارلمان این کشور، نمایندگان ترکیه تا اوایل هفته آینده درباره رای اعتماد به دولت احمد داود اوغلو رای گیری خواهند کرد. حزب عدالت و توسعه ترکیه که از سال دو هزار و دو قدرت را در این کشور در دست دارد، اکثریت مطلق را در پارلمان این کشور در اختیار دارد.





انتهای پیام/


4622505
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام حماس می‌گوید رژیم صهیونیستی تنها به دنبال بازگرداندن اسرای خود است، اما بدون بیان صریح توقف جنگ در متن توافق، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نتانیاهو را تهدید کرد که در صورت «توافق سهل انگارانه با حماس» کابینه را ترک می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معترضان صهیونیست به خیابان آمده و خواستار استعفای نخست وزیر و توافق برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید با لغو معافیت‌های مالیاتی دانشگاه‌ها و ابطال روادید دانشجویان معترض باید آنان را تحت فشار قرار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «صادق خان» موفق شد تا در انتخابات شهرداری لندن بر رقیب خود غلبه و کرسی شهرداری پایتخت انگلیس را برای سومین دور متوالی حفظ کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شمار دانشجویان بازداشتی اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا از ۲۳۰۰ نفر فراتر رفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «سرایاالأشتر» شاخه نظامی مقاومت اسلامی بحرین از حمله پهپادی به یک هدف حیاتی در شهر «ام الرشراش» (ایلات) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سیل شدید در جنوبی‌ترین ایالت برزیل ده‌ها کشته و مفقود بر جای گذاشت و با ویران کردن پل‌ها و جاده‌ها حمل و نقل را مختل کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مقامات حماس می‌گوید که هیئت مذاکره‌کننده این جنبش به قاهره رسیده و مذاکرات فشرده‌ای را در خصوص آتش‌بس احتمالی غزه آغاز کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» محله دیر الغصون در شمال طولکرم امروز شاهد جنایت جدید نظامیان صهیونیست بود که طی ۱۵ ساعت محاصره یک منزل مسکونی، دست‌کم ۵ فلسطینی را به شهادت رساندند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است