فرهنگی‌هنری 13:24 - 01 بهمن 1400

«هزار و یک مکر» زنانه برای تصاحب انگشتر/ دست بالای دست بسیار است

محمد علایی کارگردان تئاتر که نمایش «هزار و یک مکر» را در خانه هنر آبان روی صحنه دارد، درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «هزار و یک مکر» یک نمایش آیینی و سنتی زنانه است که توسط شهناز روستایی به رشته تحریر درآمده است و تا اول بهمن ماه در خانه هنر آبان به صحنه می‌رود. البته صحبت‌هایی برای اجرای نمایش در تماشاخانه سنگلج داشته‌ایم و اگر برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها درست پیش برود سال آینده نیز این نمایش را مجدداً به صحنه می‌بریم.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی برگرفته از داستان‌های «هزار و یک شب» است و در ارتباط با همسر سه منصب دار است که روزی برای استحمام به حمامی که برایشان قرق شده، می‌روند و در حمام انگشتری گرانبها پیدا می‌کنند و سر تصاحب آن با یکدیگر دعوایشان می‌شود. در همین حین پیرزنی که مسئول حمام است میانه‌داری می‌کند و به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد این انگشتر به هرکدام از این زن‌ها که بتواند به خانه رفته و با مکر متفاوتی شوهرش را فریب دهد، تعلق می‌گیرد. این سه زن به خانه می‌روند و هرکدام به شیوه‌ای شوهرشان را فریب می‌دهند اما در انتها وقتی نزد پیرزن برمی‌گردند تا او درباره کارشان قضاوت کند، می‌بینند که پیرزن خودش انگشتر را برداشته و آن‌ها را فریب داده است. در واقع این نمایش نشان‌دهنده ضرب‌المثل «دست بالای دست بسیار است» است و اینکه هرکس باید هوش و ذکاوت و زرنگی خودش را داشته باشد.

این هنرمند نابینا درباره ویژگی‌های نمایش بیان کرد: این نمایش اثری کاملاً زنانه است و همه بازیگران نمایش نیز زن هستند. در فضاسازی و دکور نیز از طراحی صحنه‌ای مدرن استفاده کردیم و از آنجایی مجالس شادی آور زنانه در اتاق‌های پنج‌دری برگزار می‌شده است ما نیز از پنج لَته برای بازسازی این فضا و همچنین حمام استفاده کردیم. در لباس هم از طراحی لباس‌های دوره قاجار بهره بردیم.

علایی در پایان صحبت‌هایش درباره اجرای نمایش در تماشاخانه آبان عنوان کرد: «هزار و یک مکر» قرار بود در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور داشته باشد اما به دلیل ابتلای چند تن از بازیگران به کرونا کار به جشنواره نرسید. همچنین به دلیل اینکه تراکم اجراهای عقب افتاده در تماشاخانه سنگلج زیاد است و نمایش‌های زیادی در نوبت بودند، نتوانستیم در سنگلج اجرا داشته باشیم از این رو خانه هنر آبان را برای اجرا انتخاب کردیم. البته به دلیل استقبالی که از نمایش شده است در حال گفتگو با خانم مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج هستیم که نمایش بتواند سال آینده مجدداً در این تماشاخانه اجرا داشته باشد.

نمایش «هزار و یک مکر» تا اول بهمن ماه ساعت ۱۷ در خانه هنر آبان واقع در خیابان آبان جنوبی، خیابان سپند روی صحنه است.

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از تهیه کننده: مجید یارندی پور، مشاور کارگردان و مجری طرح: غلامحسین شاه علی، نویسنده: شهناز روستایی، بازیگران: کیانا اطهری نژاد، صفورا کاظم پور، طاهره قهرمانی، سیمین عزیزی، وحیده بخشی، مرجان مشاط زادگان، فروغ کاظمی، فاطمه سلطانی، دستیار اول و برنامه ریز کارگردان: مجید یارندی پور، دستیار دوم: ثریا تیموری، منشی صحنه: سوده تدین، طراح صحنه و نور: محمد علایی، ساخت دکور: مرتضی عبدالحسینی، مدیران صحنه: فروغ کاظمی، فاطمه سلطانی، طراحی و دوخت لباس: محبوبه طربی، مونا نصرتی حسینی، طراح حرکت: کیانا اطهری نژاد، طراح گریم: مرجان مشاط زادگان، طراح پوستر و بروشور: مهدیه تاجیک راد، مدیر تولید: سیمین عزیزی، روابط عمومی: ثریا تیموری، تبلیغات و عکاس: هستی کاظمی، ساخت تیزر: افشین دهقان، محمد امین کیانی نیا، گروه موسیقی: سرپرست گروه: ملیحه شورشی، خوانندگان: محسن گلستانی، ملیحه شورشی، نوازندگان: تنبک تیارا خسروی، ویلون ملیکا زاده محمدی.


11419855
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است