فرهنگی‌هنری 13:39 - 04 اردیبهشت 1393
تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با صدور پیامی ارتحال آیت الله ˈمسلم ملکوتیˈ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سابق تبریز را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، آیت الله محسن مجتهد شبستری در این پیام که روز پنج شنبه رونوشتی از آن در اختیار دفتر ایرنا در تبریز قرار گرفت، ارتحال آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و مردم آذربایجان تسلیت گفته اند.



در پیام نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی آمده است این عالم و مجاهد نستوه عمر مبارک خود را در حوزه های علمیه نجف اشرف و قم مشغول تدریس و تدرس علوم معقول و منقول بوده و مدت چهارده سال در این استان نماینده مقام شامخ ولایت و در سنگر نماز جمعه تبریز موفق به خدمات ارزشمندی بوده اند.



آیت الله مجتهد شبستری در پیام خود از خداوند متعال برای این فقیه انقلابی غفران و علو درجات و برای بازماندگان ایشان اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت کرده اند.



آیت الله مسلم ملکوتی به علت عارضه ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود که امروز /پنج شنبه/ در سن 90 سالگی درگذشت.



آیت الله ملکوتی از سال 1360 تا 1373 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بود.



آیت الله ملکوتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سومین امام جمعه تبریز پس از آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی و آیت الله اسد الله مدنی بود که ازسوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به سمت نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب شده بود.



وی یکی از شش شاگرد حضرت امام در نخستین دوره درس فقه امام و قبل از آن، از شاگردان خصوصی درس فلسفه امام بوده است و از طرف دیگر نخستین و تنها شاگرد علامه طباطبایی در زمان ورود علامه به قم بود.



آیت الله میرزا مسلم ملکوتی ، در پانزدهم خرداد سال 1303 در حومه شهرستان سراب به دنیا آمد.



آیة الله ملکوتی در هفده سالگی برای ادامة تحصیل به تبریز رفت و در حوزه علمیه این شهر به مدت چهار سال از محضر استادان گرانمایه آن دیار همچون آیت الله سید مهدی انگجی ، آیة الله میرزا فتاح شهیدی و آیة الله میرزا محمود دوزدوزانی. بهره برد و کتاب های شرح لمعه ، رسایل ، مکاسب و کفایة الاصول را به پایان رساند.



وی با اتمام دوره سطح در سال 1321 به منظور ادامه تحصیل و بهره گیری از محضر عالمان و دانشمندان قم ، بدانجا روانه شد و از نخستین روزهای سکونت در شهر قم ، به جد و جهد، در درس بزرگان حوزه علمیه حاضر شد و در علوم معقول و منقول ، از محضر بزرگانی چون امام خمینی (ره ) و علامه طباطبایی بهره برد.



آیت الله ملکوتی سپس به حوزه علمیه مشهد عزیمت کرد و ضمن انس با آستان ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع ) از درس بزرگان آن دیار همچون آیة الله میرزا مهدی اصفهانی استفاده نمود.



شوق فراگیری علوم دینی ، آیت الله ملکوتی را در سال 1334 به سمت نجف اشرف کشاند.



انوار علوی چنان بر سر ایشان سایه افکند که توانست در آن دیار به درس بزرگانی چون آیة الله سید ابوالقاسم خویی ، آیة الله سید محسن حکیم راه یافته و کسب فیض نماید.



از تالیفات آیت الله ملکوتی می توان به الربا فی التشریع الاسلامی ، مسجد، مسجد شد (تاریخ کامل آذربایجان)،



المحاکمات (نقد و بررسی نظریات مرحوم میرزای نایینی و مقایسه آن با نظریات دیگر علما)، شرح کفایة الاصول ،



یک دوره اصول مدوّن ، حاشیه بر اسفار، حاشیه بر شفا، الامن العالم فی الاسلام او الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، تفسیر سورة فاتحه ، المنافقون فی القرآن و السنة و التاریخ ، الفرق بین الدین و العلم و الفلسفه ، رسالة توضیح المسائل ، مناسک حج ، مقتل الامام الحسین (ع )، الحاشیه علی العروة الوثقی، الصلوه، الحدود و الدیات و رقبات موقوفه طبق وقف نامه اشاره کرد.



آیت الله ملکوتی با حضور مستمر در جلسات جامعه مدرسین ، امضای نامه های آن مرکز در حمایت از نهضت امام خمینی (ره ) و تبادل نظر با گروه ها و جناح های سیاسی برای وحدت هر چه بیشتر، نام خود را در شمار یاران با وفای انقلاب و امام (ره ) رقم می زد.



افشاگری های ایشان در آن سال ها باعث شده بود که ساواک بارها ایشان را در قم و آذربایجان تحت تعقیب قرار دهد. آیة الله ملکوتی، در سالهای مبارزه بر ضد رژیم با تبعیت و پیروی محض از فرمان های حضرت امام خمینی (ره ) در برابر گروه ها و دسته های انحرافی و التقاطی ایستاد و بر اسلامی بودن حرکت پافشاری نمود.



وی با پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت مستمر در دفتر استفتائات امام (ره ) به مستحکم کردن پیوند امام و امت و به حل مشکلات فقهی مردم می پرداخت و به نمایندگی از طرف امام (ره ) برای حل مشکلات مردم آذربایجان و زنجان ، به آن دیار شتافت .



با شهادت آیت الله مدنی ، امام جمعه تبریز در سال 1360، حضرت امام خمینی (ره ) آیت الله ملکوتی را به نمایندگی خود در آذربایجان و نیز به عنوان امام جمعه تبریز برگزید.



آیت الله ملکوتی در دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از طرف مردم آذربایجان شرقی عضویت داشت .



وی در سال 1373 با دعوت برخی بزرگان حوزه علمیه قم و موافقت رهبر معظم انقلاب از تبریز به قم رفت و با بر پا کردن درس خارج فقه و اصول ، بسیاری از طلاب علوم دینی را شیفته درس خویش ساخت و بدین وسیله ، سیره علما و دانشمندان این حوزه سترگ را پاس داشت .



7223/587

انتهای پیام /*




3566418
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکرستان» با پردازش‌های خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانمایی‌های موفق رسانه ملی است که حالا ۱۸ ساله شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کاظم نوربخش گفت: در فصل پنجم نون خ با شیرین ازدواج کردم و این فصل سریال سختی‌های خاص خودش را داشت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدول پخش تبلیغات و مناظره‌های نامزد‌های مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تهرانی‌ها برای روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فرهنگی گفت: سنگ‌نوشته‌ها و سفال‌نوشته‌ها در تاریخ ایران زیاد است و ایرانیان بسیاری از مطالب را اینگونه می‌نوشتند و اهل مطالعه بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک پژوهشگر صنایع دستی گفت که از گذشته تا به امروز، کالا‌هایی در کشور داریم که می‌توان در قالب جدید به عنوان صنایع خلاق فرهنگی از آن‌ها استفاده کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: اگر کسی می‌خواهد وقف کند، باید بگوییم چه حوزه‌هایی در اولویت وقف قرار دارد، تا نیاز‌های کشور برطرف شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از آفت‌هایی که هر ساله دامن نمایشگاه کتاب تهران را می‌گیرد، ارگان‌زدگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مداح پیشکسوت کشور از ماجرای ترورش و نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها در برنامه «برمودا» شبکه نسیم گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی گفت: امام جعفر صادق (ع) به عنوان یک شخصیت ویژه‌ی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح بوده که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت (ع) همیشه معترف بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: نمایشگاه کتاب گردشگر خارجی دارد و می‌توان تور‌های بازدید گردشگران از نمایشگاه کتاب را فعال کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است