سیاسی 11:41 - 26 شهریور 1393

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/06/26

معاون اول رئیس جمهور بحران آب در کشور را موضوعی جدی و حایز اهمیت توصیف و بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در صرفه‌جویی از منابع آب تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در جلسه شورای عالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال جاری دوچندان شده است گفت:‌ در این موضوع هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود لذا علاوه بر اقدامات فوری، نیازمند تهیه برنامه های کوتاه و بلندمدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخش‌ها منوط به تأمین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین صدور مجوز ازجانب رهبر معظم انقلاب برای برداشت 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات برای طرح‌های آب و خاک کشور را فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و به‌خصوص وزارت نیرو باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از این اعتبارات به بهترین وجه استفاده کنند.

در این جلسه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افت بارش و کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران خبر داد و با اشاره به تشدید بحران در صورت عدم بارش‌های مناسب در فصل پاییز، بر لزوم صرفه جویی جدی مردم تأکید کرد.

در این نشست همچنین معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گزارشی از وضع منابع آب‌های زیرزمینی کشور ارائه کرد و با بیان اینکه در طول سالیان گذشته از منابع آب زیرزمینی غفلت شده است، احیا و توجه ویژه به آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی را خواستار شد.

وی از بحران در منابع آبی زیرزمینی به عنوان بحرانی خاموش یاد کرد و با اشاره به میزان برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد از این منابع، بر ضرورت ایجاد نگرشی کلان برای مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی کشور تأکید کرد.

در ادامه جلسه، نماینده وزارت نیرو به ارائه گزارشی درخصوص برنامه احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پرداخت که موضوعاتی همچون نقش آب زیرزمینی در تأمین نیازهای کشور، وضع موجود منابع آب زیرزمینی، تبعات ادامه وضع موجود و الزامات قانونی حفاظت از منابع آب از محورهای اصلی این گزارش بود.

در گزارش وزارت نیرو همچنین ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر و نتایج حاصل از این اقدامات، توضیحاتی در خصوص آسیب‌شناسی ودلایل عمده بروز مشکلات فعلی بیان شد.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و کشور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، طرح‌هایی ازجانب وزارت نیرو به عنوان طرح‌های پیشنهادی برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی مطرح شد.

وزارت نیرو همچنین پیشنهادهایی را در 13 بند برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، برخورد با برداشت‌های غیرمجاز و مازاد از منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و کنترل برداشت از چاه‌ها، آبخیزداری و آبخوانداری و در کل اقدام برای صیانت و حفاظت از منابع آبی و نجات کشور از وضع بحران آب ارائه کرد که پس از گفتگو و بحث و تبادل نظر، بخشی از آنها با اصلاحاتی به تصویب رسید.

تصویردارد


4743768
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ائتلاف امناء گفت: شب گذشته شورای مرکزی ائتلاف امناء فهرست ۱۶ نفره خود را نهایی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: از طرح‌های عمرانی مهم پنج استان از طریق رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌ها گره گشایی شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست‌های آموزشی فشرده نمایندگان منتخب مردم در مجلس دوازدهم، پس از ۲ روز و برگزاری ۲۱ کلاس در موضوعات مختلف تقنینی و نظارتی به پایان رسید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه امروز در پاسخ به درخواست وزیر خارجه استونی درباره کشتی توقیف شده و آزادی خدمه استونی توضیحاتی داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» متقی فر گفت: اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری و شورای ائتاف نیروهای انقلاب است، اعلام شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در جریان حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح شد عیادت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه برگزار شد و در این جلسه نسبت به برنامه ریزی سیاست‌های کلان حزب در سال جاری تبادل نظر صورت گرفت.  
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلسه بررسی مسائل، راهکار‌های رفع موانع و تامین مالی مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به عملکرد رسانه‌های نظام سلطه گفت: رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی نیز بایستی با آرایش جنگی و به صورت منسجم برای دفاع از امنیت و منافع ملی نقش آفرینی کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه ایران اعلام کرد: در چارچوب اجرای قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح تعدادی از نهاد‌ها و اشخاص انگلیس تحریم می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است