فرهنگی‌هنری 12:41 - 19 آذر 1397

تشریح برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی/۳۱ رویداد استانی در راه است

محمدرضا زمردیان، رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در گفت و گو با خبرنگار مهر، برنامه ها و رویکردهای این جشنواره را تشریح کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه گفت: قصه گویی در کانون پرورش فکری نه یک جشنواره که فرآیندی محتوایی و شکلی است که در جای جای فعالیت‌هاییکانون نقش پررنگی دارد.

وی افزود: مربیان زحمتکش کانون در اقصی نقاط کشور چه به عنوان مربیان فرهنگی و چه در قالب مربیان مراکز سیار از قصه گویی به عنوان یک ابزار پرورش فکر و خلاقیت بهره می‌برند و بیش از دو دهه است که هنرمندی خود را در این حوزه در قالب جشنواره قصه گویی به نقد و نمایش می‌گذارند.

زمردیان در ادامه یادآور شد: با آغاز دهه سوم عمر جشنواره قصه‌گویی به نظر میرسد زمان آن رسیده جغرافیای قصهگویی از مرزهای کانون فراتر رود و مربیان و قصهگویان کانون به عنوان مهمترین و شاید تنها مرجع ترویج قصهگویی در کشور به دنبال احیا این سنت مهم ایرانی در میان اقشار مختلف باشند.

رئیس بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی افزود: قصهگویی و روایتگری ارتباط مستقیم با قوه تخیل و تفکر مخاطب دارد، زیرا در قصهگویی بخشی از حواس درگیر قصه و قصه گو شده و سایر اجزا را باید ذهن مخاطب بسازد. قصهگویی ابزار مهمی است که نه تنها در پرورش فکری کودکان که زمینه ساز مهم انتقال عناصر فرهنگ و ارتباط دهنده نسل امروز با گذشته خویش است. با تجربه و دستاوردهایی که کانون پرورش در امر قصهگویی و آثار تربیتی آن دارد این مدل میتواند قابل تسری به سایر سازمان ها و دستگاههای علاقه‌مند باشد.

زمردیان افزود: با استقبال گستردهای که از جشنواره امسال شد شاهد تسری امر قصه‌گویی از کانون به سایر حوزه ها هستیم و امروز نهاد کتابخانهها و حتی بخش فرهنگی قوه قضائیه هم درصدد برگزاری جشنواره‌های قصهگویی و قصه ۹۰ ثانیه هستند که این امر نتیجه تلاش‌های کانون پرورش فکری برای احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ قصه‌گویی است که رفته رفته به ثمر مینشیند.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به جشنواره امسال گفت: با تلاش همکاران عزیز در سراسر کشور جشن‌های قصهگویی در شهرهای مختلف، ۳۱ جشنواره استانی و ۵ جشنواره منطقهای برگزار شد و قصهگویان برتر پس از رقابت با یکدیگر برای جشنواره بینالمللی برگزیده شدند.

وی گفت: امسال برای نخستین بار تمامی جشنوارههای استانی با حضور ناظران ستادی انجام شد و به لطف خدا و تلاش همکاران کانون کمترین اعتراضات را شاهد بودیم. ضمن آن که میزان مشارکت قصه گویان آزاد نیز قابل توجه بود.

رئیس بیست و یکمین جشنواره قصهگویی گفت: در بخش بین الملل نیز ۲۵۰ اثر داخلی و ۱۸۰ اثر خارجی به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی هیات داوران مجموعا ۷ اثر به مرحله نهایی راه یافت در میان نفرات برتر بخش بین الملل نمایندگانی از فرانسه، استرالیا، کره، ترکیه، اسپانیا، لبنان و افغانستان به همراه چهرههای برتر قصهگویی سالهای گذشته جشنواره و برخی قصهگویان سیما به رقابت با یکدیگر میپردازند.

زمردیان همچنین یادآور شد: مرحله نهایی جشنواره امسال از ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود و در هر روز شاهد یک اتفاق فرهنگی از جمله مراسم نکوداشت پیشکسوتان قصهگویی کشور و رونمایی از کتاب قصه زندگی من و کتاب یلدا خواهیم بود. در جشنواره امسال از زحمات بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و مصطفی رحماندوست طی مراسم جداگانهای تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در زمینه انتخاب داوران جشنواره تلاش شد تا در چهار حوزه ادبیات، قصه گویی، هنر اجرا و سابقه کانونی، داورانی حضور داشته باشند. از همین رو در میان هیات داوران قصه گویانیکه سابقه چند دهه قصهگویی دارند و یا سابقه طولانی در اجرای قصهها در رسانههای مختلف داشته اند و یا به نوعی با هنر اجرا و ادبیات کشور مرتبط بودهاند مورد توجه قرار گرفتند.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: در تلاش هستیم تا همزمان با شب یلدا، فرهنگ قصهگویی را رونق دهیم از همین رو باید توجه کنیم که سبک و شیوه قصهگویی باید با نیاز و علاقه مخاطبان همسویی داشته باشد. امروزه در جهان پر سرعت و عجین شده با تکنولوژی باید قواعد و شرایط قصه گویی نیز تغییر کند و پاسخگوی نیاز نسل امروز و سلیقه مخاطبان باشد.


9995801
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» فرزند شهید ابراهیم همت در مقدمه کتاب «ماه تمام» که در نمایشگاه کتاب عرضه شده است، می نویسد: من افزون تر از آن چه که در تمام این سالیان از پدر و لشکرش در زبان یاران و هم رزمان او شنیده بودم را لابه لای صفحات «ماهِ تمام» خواندم و لذت بردم.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مهدی چراغ زاده شاعر آیینی کشورمان نوسروده ای را به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» تاثیرپذیری شاعران ایرانی از ادبیات هند قابل توجه بوده و تاثیرات فراوانی در حوزه های واژگان، صنایع ادبی، وزن و عروض داشته است.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» این روزها دوباره از «87 متر» که جزو سریال های کش دارِ حاشیه داری محسوب می شود؛ دوباره عیاری از پخش در شبکه یک خبر می دهد در حالی که رئیس سیمافیلم سالِ گذشته اعلام کرده که این سریال به نمایش خانگی خواهد رفت.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» محمد جواد ظریف گفت: مدتی بود که دانشگاه های آمریکا سیاسی نبودند و حتی جنبه محافظه کاری گرفته بودند. تحولات در غزه باعث شد که دانشگاه های آمریکا دوباره زنده شوند.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب ضمن اعلام خبر فروش 74 میلیاردی تا پایان روز دوم نمایشگاه کتاب، جزئیات برخورد با 3 ناشر خاطی را تشریح کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» بر اساس مصوبه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بودجه دو میلیارد تومانی به دارندگان مدرک حفظ عمومی قرآن اختصاص یافت که این مبلغ در دهه ولایت به دارندگان این مدارک اهدا خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» نمایشگاه نقش نگاره رویا در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مدیر کمیته ناشران خارجی از حضور رسمی سه آژانس ادبی که مجوز کارگذاری ادبی را دریافت کرده اند، در نمایشگاه کتاب خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی به 4 اثر معنوی فرزند دختر در خانه اشاره می کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است