سیاسی 12:14 - 21 مهر 1394
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب جزییات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی، از این رویداد استقبال کرد و گفت: به اجرای توافق هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم.

استقبال موگرینی از تصویب طرح برجام در مجلس

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه پس از تصویب جزییات طرح مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: امروز خبرهای خوبی از تهران رسیده است؛ روند بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در پارلمان ایران کامل شد، بنابراین به اجرای رسمی توافق نزدیک‌تر می‌شویم.

نمایندگان در اولین دستور خود در جلسه صبح امروز، جزئیات طرح برجام را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جزئی،‌ جزئیات طرح برجام را به تصویب رساندند.

بر این اساس بند یک به این شرح اصلاح شد:

1- بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست‌ خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای «به خصوص در زمینه خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی»، فعالانه مشارکت نماید.

این پیشنهاد با 216 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع تصویب شد و پس از تصویب آن نمایندگان فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند.

بند دو نیز به این شرح اصلاح شد:

2- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای «به خاطر اجرای برجام و یا غیر آن» با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

این پیشنهاد با 209 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع تصویب شد.

همچنین نمایندگان بند سه را نیز به این ترتیب اصلاح کردند:

3- دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه‌ی هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. «دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»

این پیشنهاد نیز با 204، رأی موافق، 10 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

همچنین بند 9 نیز به این ترتیب اصلاح شد:

دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری‌های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی «در چارچوب قانون» صرف کند.

این پیشنهاد نیز با 210 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

در نهایت نیز نمایندگان مجلس جزئیات این طرح را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع تصویب کردند.

انتهای پیام


7203470
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: مسأله شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بالا بردن سرعت کار و هماهنگی میان قوای سه گانه است.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رییس سازمان دانشجویان از اعطای بورس فلسطین به دانشجویان فلسطینی و حامیان مردم فلسطین و غزه در سراسر دنیا خبر داد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل امور تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان گفت: بیش از 74 هزار متر مربع به فضای ورزشی دانشگاه ها در سال 1402 افزوده شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تشکیل «فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل نفتی» را گامی مهم در مسیر ارتقای پایداری زیرساختی عنوان کرد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» اولین دوره جایزه دانشمند جوان مصطفی (ص) در سال 2025 با منابع حاصل از وقف پروفسور امید فرخزاد، برگزیده دوره پنجم جایزه مصطفی (ص) برگزار می شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از تایید گزارش تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در این کمیسیون و ارسال گزارش به جلسه علنی خبر داد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال گذشته ما در بودجه سنواتی، 630 همت برای هدفمندی گذاشتیم که بالای 700 همت هزینه شده و حدود 400 همت آن محقق شده است. یعنی بودجه ما با هزینه ها و درآمدها هیچ سنخیتی ندارد که خروجی این عدم تطابق کسری بودجه اس...
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: معافیت مالیاتی به نوعی حمایت چند جانبه از تولید کننده است. هرچند که مردمی کردن اقتصاد و هموار کردن مسیر رشد تولید و رشد اقتصاد فقط تولید نیست بلکه مسیر های زیاد دیگری هم وجود دارد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رهبر معظم انقلاب از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) فرمودند: معارف ائمه(ع) باید به زبان فنی و شیوه های درست به دنیا منعکس شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است