استانی 17:14 - 30 شهریور 1397

سوگواری روز یازدهم محرم در استان سمنان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، عزاداری روز یازدهم ماه محرم در نقاط مختلف استان سمنان با حضور مردم متدین و عزادار در قالب دسته‌های عزاداری برگزار شد تا عزاداری دهه نخست ماه محرم در اوج به پایان برسد در این روز اما مردم دامغان، شاهرود و برخی دیگر از شهرهای استان شاهد برگزاری مراسم ویژه نخل گردانی بودند و مردم سیاه‌پوش و متدین استان در رثای حسین(ع) بر سر و سینه زدند.

نخل‌گردانی در دامغان

مراسم نخل گردانی و گرامی‌داشت یاد ۷۲ شهید دشت کربلا در دامغان با حضور اقشار مختلف مردم در حالی برگزار شد که آئین نخل گردانی سنتی در این شهرستان، عزای حسینی را به اوج رساند.

این مراسم که به گفته برخی کارشناسان و تاریخ‌دانان بیش از یک قرن قدمت دارد با حضور ۸۰ هیئت مذهبی از سراسر دامغان با همراهی آئین نخل گردانی برگزار شد.

راه‌اندازی کاروان اسرای دشت کربلا و همچنین تعزیه روز پس از عاشورا دیگر بخش‌های این مراسم بود که با حضور پرشور مردم در آخرین جمعه تابستان ۹۷ برگزار شد.

نخل شاهرود برداشته شد

مردم شاهرود نیز میزبان مراسم عزاداری و نخل گردانی بودند، این مراسم عصر امروز با حضور پرشور مردم و هیئت‌های عزاداری از جای‌جای شهرستان به میزبانی خیابان صدوقی و مسیر آبشار طبق سنتی دیرین برگزار شد و عزاداران حسینی در رثای شهیدان دشت کربلا بر سر و سینه زدند.

نخل گردانی در شاهرود نیز بالغ بر یک قرن قدمت دارد و از همان ابتدا در مسیر مسجد نخل کنونی برگزار می‌شده است.

اجتماع عزاداران حسینی

اجتماع پرشور عزاداران امسال هم باعث مسدود شدن خیابان‌های منتهی به چهارراه مدرسه قلعه شد و برگزاری مراسم دسته بنی اسد، تعزیه روز یازدهم ماه محرم و اطعام عزاداران در زمره بخش های این مراسم بود.

در دیگر شهرهای استان سمنان نیز آئین نخل گردانی طی روز گذشته و امروز باحضور پرشور مردم برگزار شده است.


9914246
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است