استانی 08:09 - 08 فروردین 1394
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران عنوان کرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: 14 میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در کشور وجود دارد.

وجود 14 میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در کشور

غلام‌عباس عبدی‌نژاد در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل با اشاره به اینکه در کشور بالغ بر 14 میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که به چند منطقه خزری، هیرگانی، ایران تورانی، منطقه خلیج عمانی و جنگل‌های ارسباران تقسیم می‌شود.

وی از وجود 84 میلیون هکتار اراضی مراتع در کشور خبر داد و افزود: همچنین 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی به صورت پراکنده در کشور وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: حفاظت و صیانت از اراضی منابع ملی از اولویت برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی است که محور این حفاظت و صیانت مشارکت مردمی است.

عبدی‌نژاد با اشاره به اینکه شعار امسال منابع طبیعی، منابع طبیعی با مردم و برای مردم است، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در حفظ و صیانت از منابع طبیعی و آبخیزداری جزو برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان منابع طبیعی است زیرا به این نتیجه رسیدیم که اقدامات اجرایی در بخش منابع طبیعی بدون هماهنگی  و مشارکت مردم پایدار نخواهد بود لذا در تمام سطوح چه در بحث عملیات آبخیزداری، جنگل‌داری، توسعه فضای سبز و احیاء مراتع بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

این مسئول اضافه کرد: کشور ما به سبب واقع شدن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک با مشکل خشکسالی و کم‌بارشی مواجه بوده اما باید خود را به سمتی سوق دهیم که با برنامه‌ریزی درست از حداقل آب موجود استفاده بهتر و بهره‌برداری بهینه داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به مدیریت درست در بحث آب تاکید کرد و گفت: با صرفه‌جویی، توسعه فضای سبز با گونه‌هایی که کم‌ترین نیاز آبی را داشته باشند از مهم‌ترین برنامه ما در بحث مدیریت آب است.

این مسئول یادآور شد: یکی از اقدامات اساسی که در تهران انجام شد اجرای طرح جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در مناطق حساس اطراف شهر به ویژه در دامنه جنوبی البرز است تا از تخریب، تجاوز، تصرفات و ساخت‌و‌ساز بی‌رویه جلوگیری شود.

عبدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مطالعات طرح جنگل‌داری انجام گرفت و کار اجرایی آن در دست اقدام است که تا پایان برنامه پنجم احیاء جنگل کاری دامنه جنوبی البرز به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم نیز اجرای طرح جنگل کاری دامنه شمالی البرز نیز در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: امیدواریم با توسعه فضای سبز شاهد تلطیف هوا، کاهش آلودگی هوا، و صرفه جویی در مصرف آب باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران متذکر شد: امیدواریم با اجرای این طرح جمع‌آوری آب را با نفوذ آب در مناطقی که به صورت هرز و یا روان آب‌های زیادی که داریم با عملیات آبخیزداری داشته باشیم و از فرسایش خاک، رانش و لغزش زمین جلوگیری کنیم که به طور جدی این طرح در برنامه پنجم و ششم در دست اقدام است.


6104503
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است