اجتماعی 15:05 - 30 دی 1392
همزمان با دومین روز از هفته هوای پاک سیزدهمین و چهاردهمین مرکز مکانیزه معاینه فنی تک خط خودورهای سبک افتتاح و فاز دوم تعویض کاتالیست و کنیستر 1200 دستگاه خودوری تاکسی پراید اجرا شد.

آغاز فاز دوم تعویض کاتالیست و کنیستر 1200 تاکسی/ اولویت شهروندان کاهش آلودگی هواست

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با دومین روز هفته هوای پاک طرح تعویض کاتالیست 1200 خودوری تاکسی پراید اجرا و سیزدهمین و چهاردهمین مرکز مکانیزه تک خط معاینه فنی خودورهای سبک با حضور نائب رئیس شورای شهر تهران، قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک، مدیر کل محیط زیست استان تهران، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و جمعی از نمایندگان راهور و شهرداری افتتاح شد .

حجت الله بهروز قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در حاشیه این مراسم با بیان اینکه هفته هوای پاک با آسمانی نه چندان سالم بلکه ناسالم آغاز شده است، گفت: مصادف شدن این روز با هوای ناسالم نتیجه اقداماتی است که در این سالها انجام دادیم.اینکه هنوز پس از سالها برای کاهش آلودگی هوا در شرایط اضطرار کمیته اضطرار تشکیل می شود و خروجی آن تنها محدود کردن شهروندان است جای بسی تامل دارد .

وی با اشاره به اینکه چرا تعطیلی مدارس و محدودیت تردد شهروندان ابتدایی ترین راهکار در مهار آلودگی هواست، گفت: سئوال اینجاست که چرا پس از این همه سال، هنوز ساده ترین راهها برای کاهش و کنترل آلودگی هوا انتخاب و اجرا می شوند .

قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه چرا در آخرین حلقه به آلودگی هوا در چرخه زندگی می رسیم، اظهارداشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه 2700 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.در عین حال بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در تابستان ساری جاری ، الودگی هوا دلیل قطعی سرطان بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل سرطانزا اعلام شده است .

وی تصریح کرد: متاسفانه هشدارها در مورد آلودگی هوای تهران جدی گرفته نشده بطوریکه اکنون وضعیت از حد هشدار گذشته و در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار داریم .

به گفته بهروز ؛ شهرهای دیگر دنیا از جمله مکزیکو سیتی با جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر که وضعیت آلودگی هوایشان به مراتب بدتر از تهران بوده با استفاده از راهکارهای سیستماتیک و علمی آلودگی هوا را کاهش دادند. به گونه ای که امروز تمامی روزهای سالشان در شرایط سالم و پاک سپری می شود .

وی با تاکید بر اینکه شهر برای زندگی نیاز به حرکت دارد و نمی توان شهروندان را محدود کرد، تاکید کرد: فعالیت های مقطعی برای برون رفت از بحران محلی قابل استفاده نیست و پاسخگوی نیاز شهروندان برای رفع آلودگی هوا نیست .

بهروز تاکید کرد: با راهکارهای سیستماتیک و اکادمیک و علمی باید به مقابله با آلودگی هوا رفت . در روزهای اضطرار که از تردد خودروهای شهر جلوگیری می شود ، موتور سیکلت ها بی هیچ قید و شرطی مجاز به تردد هستند. این در حالیست که براساس برآورد راهور بالغ بر 3 میلیون موتور سیکلت در شهر تهران وجود دارد که بیش از یک و نیم میلیون آن در سطح شهر تردد می کنند ، موتور سیکلت های استاندارد شهر بیش از 3 برابر خودوری استاندارد یورو 2 و بیش از 7 برابر خودروی استاندارد روز دنیا تولید آلایندگی دارد به بیانی دیگر از آلودگی موتور سیکلت های شهر که بیشترین سهم را در تولید آلایندگی دارند و مانند 4میلیون و نیم خودرو تولید آلودگی دارند ، غافل شده ایم و به جای آن خودروهای با استاندارد روز را محدود کرده ایم .

قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک تصریح کرد: اجرایی نشدن قوانین به صورت جدی و به بازی گرفتن قوانین مانند افزایش سن معاینه فنی از جمله مواردیست که در عمل باعث آلودگی هوای شهر شده است ، چرا که وقتی قوانین بالا دستی شرایط را آسانتر می کند ، وضعیت آلودگی هوا اینگونه می شود که دود آلودگی به چشم همه ما شهروندان می رود .

به گفته بهروز، مادامی که خودروهای دیزل با کمترین استاندارد تردد می کنند ، خودورسازان با بی تفاوتی سال به سال مهلت می خرند و سایر دستگاه ها وظایف خود را در کاهش آلودگی هوا انجام نمی دهند نتیجه مستقیم آن آلودگی هواست لذا به جای آنکه فعالیت های مقطعی انجام دهیم باید راهکارهای اصلی را پیش گیریم و اکنون که همه ارگان ها از جمله سازمان محیط زیست ، دولت و شهرداری به وحدت و اجماع نظر رسیده اند باید طبق برنامه برای کاهش آلودگی هوا قدم برداریم .

وی تصریح کرد: شهرداری تهران با عزم و اراده ای جدی کاهش آلاینده های هوا را در شهر تهران دنبال خواهد کرد به طوری که اکنون طی برنامه ای مدون توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان راهکار اصلی برون رفت از آلودگی هوا در دستور کار است .

یهروز تاکید کرد: براساس برنامه 5 ساله شهرداری تهران نیمی از بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است که اگر حمایت دولت هم نباشد عزم شهرداری تهران توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی است .

قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: شهروندان نگران سلامت خود و کودکانشان هستند و اراده کردند مشکلات را حل کنند. در شرایطی که دست حمایت دولت را در اصلاح زیر ساخت ها و کاهش آلودگی هوا میفشاریم، اما اگر حمایتی هم صورت نگیرد با عزم شهرداری تهران این مهم محقق خواهد شد .

به گفته بهروز، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 هشت میلیارد دلار هزینه و خسارت آلودگی هوا در کشور ایران بود که این رقم در سال 2020 به 20 میلیارد دلار خواهد رسید ، ایا سرمایه و ارزش های این کشور باید صرف هزینه های گزاف آلودگی هوا شود  .در شرایطی که با یک برنامه مدون می توان آلودگی هوا را در 4 سال آینده حداقل به نصف رساند. باید حلقه های چرخه آلودگی هوا به درستی کنار هم چیده شوند .

وی از شورای اسلامی شهر خواست حمایت های جدی را در توسعه حمل و نقل عمومی ، کاهش سن معاینه فنی و الزام خودور سازان به ارتقاء استانداردها لحاظ کنند .

اولویت تمامی شهروندان کاهش آلودگی هواست

علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهردار ی تهران نیز در این مراسم گفت: اگر تمام فعالیتهای وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی همسو و در جهت ارتقا سلامت ،بهداشت و سطح زندگی شهروندان نباشد و زیرساخت‌هایی که برای رفاه مردم ساخته می‌شوند هوای پاک را از آنها بگیرد به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و اینجاست که اقدامات ما مانند کسی است که بر شاخه نشسته و ریشه درخت را می‌زند.

وی با بیان اینکه هشدارها در خصوص محیط زیست از دهه 90 میلادی بارها آغاز شد، افزود: اکنون شاهد هستیم که محیط زیست خود را به عنوان یک چالش اصلی به ما تحمیل کرده است؛ این در حالیست که هنوز هم محیط زیست در عملکرد ما موضوعی مهم و دارای اولویت نیست .

شاعری ادامه داد: اینکه خودروسازان ما وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند و یا وزارت نفت به تعهدات خود در رابطه با کاهش آلودگی هوا بی توجه است، به دلیل در اولویت قررا نداشتن محیط زیست در عملکرد سازمانهاست لذا مادامی که نگاه ما به توسعه اصلاح نشده و به کیفیت‌ها توجه نکنیم همین بلا به سر ما خواهد آمد. چرا که سایر کشورهایی که به توسعه اقتصادی و تولید محور و کمی نگر توجه کرده‌اند به همین بلا دچار شده‌اند. اما همین کشورها بعدها رویه‌ها را اصلاح کرده و اولویت‌هایشان را تغییر دادند که ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.

شاعری افزود: اکنون که زمان تصویب بودجه سال 93 شهر تهران و برنامه دوم شهرداری و همچنین تصویب لایحه بودجه 93 در مجلس شورای اسلامی است، باید اولویتها بر اساس نیاز مردم تعیین شوند و اگر از تک تک مردم در خصوص اولویت اول زندگی‌شان سوال کنیم قطعا همه آنها موضوع آلودگی هوا را مطرح خواهند کرد.

وی با بیان اینکه موضوع حفاظت از محیط زیست باید در کل کشور مورد توجه قرار گیرد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با این پهنه گسترده نمی‌تواند کاری از پیش ببرد چرا که هیچ پولی در دست نداشته و بودجه به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد. اگر بودجه و منابع کاهش الودگی هوا را به دست شهرداری تهران بدهند طی مدت 4 سال کاهش آلودگی هوا را در شهر تهران شاهد خواهیم بود .

پس از انتقال پایتخت شهروندان تهرانی با آلودگی هوا چه کنند

شاعری به طرح موضوع انتقال پایتخت در مجلس شورای اسلامی به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی  پرداخت و اظهار کرد: در ایران هیچ نقطه امنی در رابطه با آلودگی هوا وجود ندارد و انتقال پایتخت پاک کردن صورت مسئله است حتی اگر پایتخت را انتقال دهیم مردم تهران با این آلودگی باقی خواهند ماند، مسئولان پاسخ دهند با انتقال پایتخت شهروندان تهرانی با آلودگی هوا چه کنند .

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری، دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و بخش خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند تا چهار منبع اصلی آلودگی هوا شامل خودرو، سوخت، صنایع آلاینده و مصارف بی رویه انرژی را مهار کنیم.

آلودگی هوا مرگ خاموشی است که سایه آن بر تهران است

نایب رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم دو ساله شدن دوره معاینه فنی را ضربه‌ای برای کنترل آلودگی دانست و افزود: معاینه فنی باید الزامی و سالانه باشد تا به چیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم.

مرتضی طلایی با بیان اینکه  آلودگی هوا مرگ خاموشی است که سایه آن بر تهران است و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور نیز همین وضعیت را دارند ولی چون رسانه‌ها در تهران فعال تر هستند مسئولین بیشتر در جریان شرایط آب و هوای آن قرار می‌گیرند ولی آلودگی هوا پیام دیگر شهروندان در شهرهای بزرگ است که باید به گوش مسئولان برسانیم و توجه کنیم که غول آلودگی هوا مردم را از پای درمی‌آورد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 70 هزار تاکسی فرسوده تولید شرکت ایران خودرو است افزود: ایران خودرو در این طرح حضور ندارد. سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا ما برای شرکت ایران خودرو درخواست نکردیم؟ ولی اگر این کار را انجام نمی‌دادیم نباید از سایپا نیز درخواستی برای حضور به عمل می‌آمد. ما می‌خواهیم حالا که فشار تحریمها کمتر شده است بهانه‌ای وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه شرکت ایران‌خودرو خودروهایی که تولید کرده و فرسوده شده‌اند را عوض نمی‌کند و حتی برای تعویض کاتالیست‌ها هم اقدامی نمی‌کند!

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ شهرداری آمادگی دارد به طور رایگان تمام کاتالیست‌های تاکسی‌ها را تعویض کند و هیچ هزینه‌ای نیز از رانندگان دریافت نکند. اما درخواست می‌کنیم دوستان ما در ایران خودرو نیز وارد عمل شوند.

طلایی با اشاره به اینکه آمارها 80 درصد آلودگی هوا را ناشی از آلاینده‌های خودرو می‌داند، افزود: این آمارها مربوط به سال 70 است که خودروها کاربراتوری بودند در صورتی که اکنون اگر این مطالعات مجددا انجام شود سهم خودروها از 80 درصد پایین‌تر می‌آید و کارخانه سیمان، موتورخانه‌های داخل منازل، پتروشیمی و صنایع سهم بیشتری نسبت به گذشته خواهند داشت.

وی ادامه داد: در بازدیدی که در حوزه تاسیسات از مرکز سیتی سنتر داشتم دیدم که در زیر زمین و پارکینگ خودروها پس از دو سال فعالیت دیوارها هنوز سفید رنگ است چون از سیستم‌های استاندارد استفاده می‌کنند. همچنین از آب باران برای تبدیل به آب شرب استفاده می‌کنند. وقتی این دانش وجود دارد از آن استفاده نمی‌کنیم در واقع خودمان مشکلات را برای شهر بوجود می‌آوریم.

وی با بیان اینکه توسعه مراکز معاینه فنی توجیه اقتصادی ندارد اما برای کاهش آلودگی به آن‌ها نیاز داریم، گفت: وجود حداقل 500 مرکز معاینه فنی محله‌ای یک ضرورت است. باید یک سوبسیدی به تعمیرگاه‌های استاندارد اختصاص دهیم و آنها را در این حوزه فعال کنیم.

طلایی موضوع آگاهی بخشی و فرهنگسازی برای شهروندان را به عنوان اولویت مطرح کرد و گفت: چند درصد از رانندگان می‌دانند که باید بر اساس استاندارد گذشت مدت زمان سه سال و یا 80 هزار کیلومتر نسبت به تعویض کاتالیست اقدام کنند؟ در واقع فرهنگسازی نقش مردم را برای رسیدن به وضع مطلوب مشخص می‌کند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه کنترل نیمی از آلودگی هوا در افق پنج ساله دوم خبر خوبی نیست، این به این معنی است که باید چهار پنج دهه طول بکشد که به آن میزان از کاهش آلودگی هوا برسیم بنابراین باید بیشتر بر فرهنگسازی و آگاهی بخشی برای مردم تاکید کنیم. همانگونه که 102 هزار میلیارد تومان در برنامه پنج ساله دوم شهرداری پیش بینی کردیم 40 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل گذاشته‌ایم که اگر دولت سهم خود را پرداخت کند و وام‌های پیش‌بینی شده تحقق پیدا کند به نظر می‌رسد کنترل آلودگی هوا در یک برنامه سه چهار ساله امکانپذیر است.

طلایی افزود: اگر این سه بخش یعنی سهم دولت، بخش خصوصی و وامها را اضافه کنیم به 200 هزار میلیارد دست پیدا می‌کنیم که با توجه به زیر ساخت‌ها می‌توانیم 50 کیلومتر تونل احداث کنیم و به 70 درصد حمل و نقل عمومی دست پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: اگر طرح جامع در خصوص حمل و نقل به طور کامل اجرا شود و به صورت راحت و روان برای مردم قابل استفاده باشد تهران در پنج سال آینده به هوای سالم خواهد رسید ضمن اینکه به راحتی می‌توان مصرف انرژی برق را برای وسایل گرمایشی و سرمایشی جایگزین انرژی‌های دیگر کرد.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با خارج کردن خودروهای فرسوده گفت:‌ اگر 20 هزار خودروی فرسوده را با حداقل پول خارج کنیم به راحتی می‌توانیم بخشی از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه قانون افزایش دوره معاینه فنی از دو سال به پنج سال یکی از قوانینی بود که به آلودگی هوا ضربه زد افزود: معاینه فنی باید الزامی و سالانه باشد تا به چیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم.


2744132
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است