استانی 10:27 - 09 آبان 1399
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی:
ایسنا/لرستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای مناطق سردسیری استان با کمبود بذر مواجه هستیم.

برای مناطق سردسیری لرستان با کمبود بذر مواجه هستیم

جواد صالحیان، هشتم آبان ماه اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های ابلاغی تعیین شده که حدود ۲۴۱ هزار هکتار از اراضی استان شامل ۴۷ هزار هکتار آبی و ۱۹۴ هزار هکتار دیم به کشت گندم اختصاص یابد، پیش‌بینی شده از این مقدار سطح زیر کشت حدود ۴۰۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وی ادامه داد: تاکنون در لرستان ۱۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم  و ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

صالحیان تصریح کرد: یکی دیگر از محصولات عمده لرستان جو است که برنامه‌ریزی‌های بالادستی برای این محصول ۱۲۰ هزار هکتار جو دیم و ۷۰۰۰ هکتار جو آبی با پیش بینی تولید ۱۵۰ هزار تن بوده و تاکنون ۳۵ هزار هکتار جو دیم و ۲۵۰۰ هکتار جو آبی کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه با اشاره به مقام دوم استان در تولید نخود در کشور گفت: سالانه بین ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار به کشت نخود در استان اختصاص می‌یابد که از این سطح حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن نخود تولید می‌شود.

وی همچنین در مورد تأمین نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و بذر اظهار کرد: نیاز استان در مورد کودهای ازته حدود ٧٧ هزار تن است که تاکنون ۵۰ درصد آن تامین شده و برای تامین مابقی آن نیز مشکلی نداریم اما با توجه به آنکه هر ساله تامین کودهای پتاسه و فسفاته از محل ارزهای دولتی تامین می‌شده و امسال از محل ارز نیمایی تامین شده با قدری افزایش قیمت این دو نوع کود در بازار مواجه هستیم.

صالحیان در مورد تامین بذر گندم در استان گفت: تامین بذر برای مناطق گرمسیری به خوبی صورت گرفته است اما برای مناطق سرسیری با حدود ۱۰۰۰ تن کمبود بذر مواجه هستیم که این مشکل خاص استان لرستان نیست و همه کشور با این چالش روبرو هستند و راهکار برخی استان‌ها استفاده از بذوری است که تحویل سیلو شده اما توصیه ما در استان استفاده از بذور خود مصرفی پس از بوجاری و استفاده از سموم قارچ‌کش بوده است.

انتهای پیام


10785924
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: بارندگی‌ها و آب حاصل از باران شرایط را برای زیست پشه‌های آنوفل و بیماری مالاریا در بلوچستان فراهم کرده بنابراین سیل زدگان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است