استانی 08:40 - 29 مهر 1393
گزارش مهر/
نهاوند - خبرگزاری مهر: ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند از پروژه های نیمه تمام نهاوند است که با گذشت هشت سال و صرف 800 میلیون تومان اعتبار تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از دوسال است به حال خود رها شده است.

ساختمان جدید آموزش و پرورش نهاوند در کمای هشت ساله/ نهاوند میراث دار طرح و پروژه های نیمه تمام

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان نهاوند با 200 هزار نفر جمعیت سومین شهر بزرگ استان همدان و کهن ترین شهر منظقه غرب کشور محسوب می شود که با میراث دار طرح ها و پروژه های نیمه تمام لقب گرفت و به گواهی سند و مدرک به جرأت می توان گفت هیچ یک از طرح های و پروژه های که در دولت های نهم و دهم در این شهرستان کلنگ زنی شد علی رغم وعد و وعیدهای مکرر مسئولان به بهره برداری نرسید.

این روزها به هر نقطه و مکانی که از شهرستان نهاوند سرکشی کنی طرح ها و پروژه هایی می بینی که میلیاردها تومان برای ساخت آنها هزینه شده اما بعد از گذشت 9 سال درصد پیشرفت آن علامت بزرگی در ذهن انسان تداعی می کند.

احداث سد گرین، بیمارستان 160 تختوابی، راه آهن، مجتمع ورزشی بانوان، مسکن مهر شهرهای گیان، برزول و فیروزان، ساماندهی سراب گیان، ترمینال جدید نهاوند، هتل ورزش، دانشکده پیراپزشکی و..پروژه ها و طرح های بودند که در دولت های نهم و دهم در نهاوند کلنگ زنی شدند اما هیچکدام تا به امروز به بهره برداری نرسیدند و اکثر آنها زیر 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

در این میان ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند نیز از پروژه های نیمه تمام نهاوند است که با گذشت هشت سال و صرف 800 میلیون تومان اعتبار تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از دوسال است که به حال خود رها و تکمیل و بهره برداری از آن به قضا و قدر سپرده شده است.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند در این باره در گفتگو با مهر گفت: بر اساس موافقت نامه سال 1385 عملیات اجرایی و احداث ساختمان اداری آموزش و پرورش شهرستان نهاوند در منطقه شهرک شهید حیدری نهاوند آغاز و مقرر شد این ساختمان در نیمه اول سال 1390 به بهره برداری برسد اما با گذشت هشت سال از شروع احداث این پروژه هنوز میزان پیشرفت فیزیکی این طرح نزدیک 40 درصد است.

علیرضا تکلو گفت: بنا بر اظهار نظر مهندس ناظر پروژه برای تکمیل و بهره برداری از این ساختمان یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

تکلو افزود: ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش نهاوند در زمینی به مساحت بیش از هفت هزار مربع و زیر بنای سه هزار 700 متر مربع در سه طبقه در شهرک شهید حیدری نهاوند در حال ساخت است و  تاکنون برای احداث این پروژه بیش از 700 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

موضوع احداث ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند بارها و بارها در جلسات مختلف و با حضور مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری مورد بحث و تبادل نظر واقع شد اما تا کنون خروجی مناسب و مفیدی نداشته است.

فرماندار سابق شهرستان نهاوند در مردادماه سال گذشته در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان نهاوند در مورد تأمین اعتبار مورد نیاز تکمیل ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند عنوان کرده بود: با توجه به مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان که با حضور استاندار و مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان همدان صورت گرفت ساختمان فعلی اداره آموزش و پرورش نهاوند به صورت مناقصه به فروش می رسد.

مجتبی مولوی در ادامه بیان داشت: ساختمان جدید آموزش و پرورش نهاوند در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع در واقع در شهرک شهید حیدری در حال ساخت است  و تاکنون بیش از 500 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

مولوی سال گذشته پیشرفت فیزیکی ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش نهاوند را 40 درصد عنوان کرد و تنها راه حل برای اتمام این پروژه را فروش ساختمان فعلی آموزش و پرورش نهاوند دانست.

حساسیت موضوع به دولت یازدهم و استاندار فعلی همدان هم کشیده شد خصوصا اینکه دولت یازدهم اولویت تخصیص اعتبار را به پروژه ها و طرح های بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی مختص کرد و با این حساب مشخص شد اکثر پروژه ها و طرح های نهاوند فعلا و در سال جاری بعلت اینکه دارای پیشرفت زیر 50 درصد هستند نمی توانند از اعتبارات ملی استفاده کنند که ساختمان جدید آموزش و پرورش نهاوند هم از این قاعده مستثنی نبود.

به همین علت محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان در خردادماه سال جاری و پس از پایان سفر شهرستانی خود به نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند مطالبات زیادی از نظام انقلاب اسلامی و مسئولان دارد که باید این مطالبات پاسخ داده شود.

نیکبخت ادامه داد: ساختمان قدیمی آموزش و پرورش نهاوند که در مرکز شهر نهاوند واقع شده باید پس از تغییر کاربری فروخته شود و از محل درآمد فروش آن ساختمان جدید این اداره در شهرک شهید حیدری تکمیل و مازاد پول آن صرف احداث مدرسه جدید شود.

استاندار همدان با توجه به اینکه قسمتی از  ساختمان فعلی و قدیمی آموزش و پرورش نهاوند در مسیر تعریض خیایبان آزادگان قرار دارد گفت: شهرداری باید با تغییر کاربری و صدور پروانه تجاری برای بخشی از ساختمان اداره آموزش و پرورش که در مسیر تعریض قرار دارد مقدمات تعریض ساختمان اموزش و پرورش را فراهم کند.

نیکبخت بیان کرد و افزود: نهاوند شهر محرومی است که در سالهای گذشته به آن بی توجهی شده و در شرایط فعلی نیز که این شهر نماینده مجلس ندارد باید توجه و عنایت بیشتری به این شهرستان معطوف تا کمبود های آن جبران شود.

با تمام این تفاسیر هنوز هیچ اقدام و کاری در مورد فروش ساختمان قدیمی اداره آموزش و پرورش نهاوند انجام نگرفته که یکی از دلایل آن مخالفت تعدادی از فرهنگیان نهاوند با این اقدام است.

تعدادی از فرهنگیان نهاوند بر این باور و عقیده هستند که احداث ساختمان جدید آموزش و پرورش نهاوند در منطقه شهرک شهید حیدری که از شهر نهاوند دور است از ابتدا اشتباه بوده و باید همین ساختمان فعلی که در مرکز شهر نهاوند واقع شده است تخریب و بازسازی می شد.

اما فرماندار شهرستان نهاوند هم بر فروش ساختمان فعلی و قدیمی آموزش و پرورش نهاوند تأکید دارد و با بیان اینکه ساختمان فعلی آموزش و پرورش شهرستان نهاوند در مسیر تعریض خیابان آزادگان واقع شده و با اشاره به نقش ادامه طرح تعریض خیابان آزادگان در ترافیک شهری و اینکه نزدیک به دو دهه است مردم منتظر بازگشای ادامه خیابان آزادگان هستند گفت: در صورت تخریب و عقب نشینی بخشی از اداره آموزش و پرورش نهاوند مشکل بازگشایی این خیابان حل خواهد شد.

امامعلی عبدالملکی گفت: ساختمان فعلی اداره آموزش و پرورش می تواند ابتدا از کاربری آموزشی به تجاری تغییر پیدا کند تا ارزش افزوده زیادی پیدا کند و با فروش آن علاوه بر آن که ساختمان جدید این اداره در شهرک شهید حیدری تکمیل می شود بسیاری از مشکلات و کمبود فضاهای آموزشی شهرستان نیز برطرف می شود.

نکته مهم این است که ساختمان فعلی اداره آموزش و پرورش نهاوند در قسمت بافت فرسوده  مرکز شهر نهاوند و در تقاطع دو خیابان آزادگان و معلم واقع شده که با توجه به طرح ها و پروژه های تغییر مبلمان شهری در این منطقه انتقال اداره آموزش و پرورش نهاوند به شهرک شهید حیدری در دستور کار قرار گرفته است.

اما آنچه مسلم است درسال جاری که دولت تدبیر امید توجه و نگاه ویژه های به پروژه های عمرانی در سطح کشور داشته و با توجه به حجم بالای پروژه‌های نیمه تمام شهرستان نهاوند می طلبد که اعتبارات مناسبی برای اجرا و تکمیل این پروژه‌ها اختصاص یابد.

یکی از فرهنگیان شهرستان نهاوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسئولان اجرایی نهاوند در شرایطی که این شهرستان از داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی هم محروم است باید نسبت به جذب اعتبارات پروژه های نیمه تمام شهرستان از مرکز استان و یا اعتبارات ملی  اقدام کنند.

این معلم با سابقه گفت: در شهرستان نهاوند طرح ها و پروژه های نیمه تمام زیادی وجود دارد که خلا کمبود نماینده هم مزید بر علتی شده است تا بهره برداری و افتتاح آنها سالهای زیادی طول بکشد.

وی خطاب به مسئولان گفت: هر تصمیمی قرار است برای ساختمان نیمه کاره اداره آموزش و پرورش نهاوند گرفته شود زودتر مشخص و اجرایی شود چون زیبنده نظام آموزشی و فرهنگیان شهرستان نهاوند نیست که از یک ساختمان آبرومند و مناسب اداری محروم باشند.

زهرا ظفری یکی از شهروندان نهاوندی نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: برخی از پروژه های عمرانی در شهر نهاوند کم کم تبدیل به آثار باستانی می شوند و مانند یک غده سرطانی جلوی چشمان مردم این شهر هستند.

ظفری گفت: هر چند که در سال های بعد از انقلاب به دلیل بی تفاوتی خودمان و کمکاری بعضی از مسئولان امر، نسبت به دیگر شهرستان های همطرازمان در کشور عقب مانده ایم اما به قول قدیمی ها ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

وی با انتقاد از طرح ها و پروژه هایی که در دولت قبلی در نهاوند بدون تخصیص اعتبار لازم کلنگی زنی شده اند افزود: سال 85 کلنگ احداث ساختمان جدید اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند در شهرک شهید حیدری به زمین زده شد و قرار بود این ساختمان در نیمه اول سال 90 به بهره برداری برسد اما در سال 93 و با گذشت هشت سال تنها چیزی که از این ساختمان می بینیم یک اسکلت سیمانی است.

زهرا ظفری بیان داشت: امید است فرماندار و دیگر مسئولان اجرایی شهرستان در کنار حل مشکلات شهرستان نهاوند، تکمیل پروژه فوق را بیش از پیش در دستور کار قرار داده و موجب شادی مردم صبور و قدرشناس نهاوند خصوصا فرهنگیان  شوند.

در پایان ذکر این نکته لازم است که با توجه به این موضوع که شهرستان نهاوند بیش از یک سال است که در مجلس شورای اسلامی نماینده ندارد و طرح ها و پروژه های مختلفی در این شهرستان بعلت کمبود اعتبار از دولت قبلی به یادگار مانده است باید نسبت به تکمیل و اتمام عملیات ساخت این پروژه ها توسط مسئولان شهرستانی و استانی و حتی کشوری اقدام مناسب انجام شود.


4998796
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است