سیاسی 18:13 - 07 اسفند 1399

مدیران جهادی پیشران توسعه مردم سالاری و تحقق کارآمدی هستند

علی گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر،  درباره اهمیت «مدیریت جهادی»، گفت: در سال‌های اول انقلاب و شروع جنگ تحمیلی، کلمه جهاد بیشتر معنای حضور در جبهه های جنگ را به ذهن متبادر می‌کرد،  سال های پس از جنگ و با سنگین تر شدن هجمه های فرهنگی، کاربرد مفهوم جهاد به ابعاد و مفاهیم اجتماعی و فرهنگی بسط پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته با افزایش تحریم های ظالمانه اقتصادی، کاربرد واژه های جهاد و کار جهادی به عرصه های اقتصادی و مدیریتی تسری روز افزونی یافته است، بطوری‌که رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۰ را سال «جهاد اقتصادی» و  سال ۱۳۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری کردند.  

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص با بیان اینکه با تعریف این دو واژه تا حدودی می‌توان فهمید که منظور از «مدیریت جهادی»  چیست، افزود: نیت الهی و با جان و دل مدیریت کردن می‌تواند  نقطه طلایی و آغازینی برای مدیریت جهادی باشد.

گلشنی اظهار داشت: مدیریت جهادی تلاشی بی‌وقفه در استفاده موثر و کنترل استعدادها و منابع تحت مدیریت در راستای  وظیفه و مبارزه در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اقتصادی یا سیاسی جهت نیل به اهداف متعالی جامعه و رسیدن به اهداف تعیین شده است.  

وی همچنین درخصوص شاخصه‌های  «مدیریت جهادی»، گفت: تفاوت اصلی در پیش‌فرض ها و مبانی فکری و عقیدتی است. تمام مشخصه‌های اصلی جهاد و مدیریتِ مورد نظر دین مبین اسلام  در مدیریت جهادی نیز متبلور می شود.

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص اضافه کرد: در راه خدا حرکت کردن،  نداشتن علائق و روابط غیر الهی، عدم اطاعت و دنباله رَوی ظالمین و کفار، اعتقاد به آموزش و مشورت، داشتن صبر، استقامت و اعتقاد راسخ از مشخصه های بارز یک مدیر جهادی است.

گلشنی با بیان اینکه مدیریت جهادی با مصرف گرایی، اشرافی‌گری، سستی، تنبلی، بی حالی و انحراف از مسیر آرمان‌گرایی ایمانی مبارزه می‌کند، تصریح کرد:  در مدیریت جهادی تاکید بر معنویت و ارزش های اخلاقی، اسلامی و انسانی است.

وی تاکید کرد: مدیر جهادی باید به جنبه‌های انسانی سازمان توجه ویژه داشته باشد و نظام مدیریتی خود را بر پایه تعالی انسان‌ها برنامه ریزی کند. از مهمترین مولفه های مدیریت جهادی، عدم دلبستگی به پست و جایگاه است.

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص گفت: فرض اولیه در مدیریت جهادی این است که جهاد یک مدیر بیش از سخن او باید در سبک مدیریت و رهبری وی مشهود باشد. یکی از ضروری ترین کارهای اولیه یک مدیر جهادی تراز انقلاب اسلامی، تدوین و تبیین چشم انداز، ماموریت و اهداف سازمانی بر اساس ارزش های متعالی الهی است.

گلشنی گفت: مدیران  جهادی ارشد سازمان باید به عنوان هماهنگ کننده اصلی برنامه ها و سرمایه های یک سازمان، نسبت به زنده نگه داشتن روحیه همکاری و کار تیمی در بین همه همکاران خود حساسیت بالایی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:مدیریت جهادی در افکار و بیان رهبر انقلاب، نه یک شعار بلکه هویت حقیقی و راه پیروزی مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران است.  

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص با اشاره به اینکه باید گفتمان حقیقی «مدیریت جهادی» تبیین و ترویج شود و نمونه های برتر مدیریت جهادی ایران و جهان به عنوان الگو به همگان معرفی شود، گفت: مدیریت جهادی نیازمند یافتن راه‌های قابل تعمیم و الگوسازی مدیران جهادی موفق است.  

گلشنی اظهار داشت: مدیریت جهادی  یک الگوی بی منطق و یک استثناء رفتاری نیست که ساختار و سلسله مراتب، برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی نداشته باشد و صرفا با تشخیص فردی همراه باشد، بلکه دارای اصول و قواعدی است که می توان آموزش داد، توسعه بخشید و تدریس کرد.  

وی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ مدیریت جهادی نیاز به آموزش، تبلیغ، تشویق و الگوسازی هوشمندانه دارد، افزود: بدون این مقدمات و روش‌ های دقیق آموزشی و فرهنگی  ممکن است پس از طی دوران مدیریت مدیران جهادی، آنان نهایتا به عنوان استثناءهای موفق برگزیده و تقدیر شوند، اما الگوسازی، جانشین پروری و استمرار موفقیت های آنان محقق نشود.  

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص، یکی دیگر از راهکارها را اهمیت دادن دستگاه های مسئول به امر تجربه نگاری مدیریتی عنوان کرد و گفت: مدیران جهادی کشور پس از شناسایی و انتخاب باید در برنامه هایی مدون و علمی نسبت به ثبت دانش مدیریتی خود و مدیریت دانش ترغیب و تشویق شوند،  شناساندن نقاط قوت و مزیت های رفتاری و شخصیتی مدیران جهادی به جامعه اقدامی اثرگذار و دوراندیشانه است که باید توسط همه ارگان ها و سازمان های مسئول مورد توجه قرار گیرد.

گلشنی درباره اینکه چرا گاهی با مدیریت جهادی و مدیران جهادی برخوردهایی نامناسب صورت می‌گیرد؟، افزود: باید بپذیریم هر الگوی نو که با استانداردهای رایج زاویه داشته باشد، ممکن است با چالش، مقاومت، تمسخر و ملامت مواجه گردد.

وی اضافه کرد: ممکن است نظام های رایج مدیریتی، اراده ای برای حمایت از «مدیریت جهادی»  نداشته باشند و با اولین اشتباه، مدیریت و مسئولیت را از مدیران سلب نمایند و بخش قابل توجهی از اقدامات رو به رشد گذشته بی نتیجه بماند.

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص تاکید کرد: باید متوجه بود که دادن فرصت کافی، داشتن توقعات واقع بینانه و مهیا نمودن منابع و امکانات مورد نیاز از پیش فرض های ضروری قبل از ارزیابی های مدیریتی است. البته مدیران جهادی خود خالق فرصت ها و سرمایه ها و منابع هستند. لازم است رویکرد نظام مدیریتی از سطح تربیت کارگزار به سطح تولید ساختار و نظام سازی مدیریت جهادی ارتقا بیابد.

گلشنی با بیان اینکه پررنگ تر شدن نقش جوانان در گفتمان «مدیریت جهادی»  مهمترین مقوله ای است که  امروز باید مد نظر قرار گیرد، گفت: در واقع نیاز جامعه امروز بیش از گذشته، میدان دادن به نسلِ نویی از مدیران جوانِ جهادی در عرصه های مدیریتی کلان کشور است.  

وی افزود: شما نگاه کنید رهبر انقلاب چقدر روی این موضوع تاکید می کنند.  تجربه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نشان داده است که هرگاه نیروی جوانی با سایر مشخصه‌های مذکور مدیر جهادی جمع شوند چه توفیقاتی با خودش می آورد. مگر جنگ تحمیلی با چه کسانی به پیروزی و سربلندی دست پیدا کرد؟ با باکری ها، همت ها، زین الدین ها.

این مقام مسئول در دبیرخانه مجمع تشخیص با بیان اینکه امام خمینی (ره) چیزی را در خشت خام دید که دیگران در آینه هم نمی دیدند، خاطرنشان کرد: نمونه اش همینکه یک جوان بیست و هفت ساله را به فرماندهی سپاه پاسداران منصوب کردند و بیشترین توفیقات جنگ و رشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان زمان و با سرعت آغاز شد.  

گلشنی در ادامه با بیان اینکه  امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از ظرفیت های نظری و فکری مردمی علاوه بر انتخابات در تدوین قوانین و سیاست ها هم استفاده می شود، گفت: در آن کشورها مردم در نگاشت سیاست های کلان و کلی کشور تا پیشنهاد جزئی ترین قوانین و سیاست های شهر خود مشارکت دارند.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث می‌شود که مردم، حکومت را نه در حرف بلکه در عمل از آن خود ببینند و با نشاط و مسئولانه در همه زمینه ها کمک یار حکومت  و دولت باشند.

مدیر حوزه مشاورین مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص گفت: با توجه به مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در تهیه و پیشنهاد پیش‌نویس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی در اجرای بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امسال برای اولین بار در تاریخ تدوین سیاست های کلی برنامه توسعه کشور از ظرفیت های عظیم مردمی و نخبگانی کشور به شکل جدیدی بهره برداری شد. سامانه‌ای مخصوص جمع آوری نظرات و پیشنهادات مردمی به نام نجم در دبیرخانه مجمع طراحی و راه اندازی گردید، به صورت فراخوان عمومی از همه مردم و نخبگان برای مشارکت در تدوین سیاستهای کلی برنامه توسعه هفتم دعوت شد.

گلشنی اعلام کرد: بیش از ۳۶۲۵۰ نفر از مردم و نخبگان از طریق سایت نجم و وبینارها با ابعاد مختلف این جمع سپاری آشنا شدند. ۲۳۵۴ نفر از نخبگان و علاقه مندان در سامانه نجم ثبت نام کردند و ۷۳۹ طرح مردمی و نخبگانی در عرصه های شش گانه سیاست های کلی برنامه هفتم پذیرفته شد.

وی با اشاره به اینکه طرح نوآورانه جمع سپاری دبیرخانه مجمع هم بسیار مورد تأیید و تشویق اعضای مجمع تشخیص و کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم فراتر از پیش بینی ها مورد استقبال و توجه نخبگان و مردم قرار گرفت، اظهار داشت: عملا با  تدبیر  دبیر مجمع تشخیص و اعتماد و حمایت او از مدیران جهادیِ جوانِ انقلابی، بزرگترین مشارکت نخبگانی کشور در تاریخ سیاست نویسی کشور اتفاق افتاد و صفحه جدیدی در تاریخ مردم سالاری دینی گشوده شد. در آینده نیز این مدیران جهادی هستند که پیشران توسعه مردم سالاری دینی و تحقق کارآمدی نظام در عرصه های مختلف خواهند بود.

این مقام مسئول در دبیرخانه مجمع تشخیص در پایان اعلام کرد: دومین فراخوان جمع سپاری نخبگانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع «تدوین سیاست های کلی فضای مجازی» و «بازنگری در سیاست های کلی انرژی»  آغاز شده است و تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

 


10967139
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: عبور دادن موشک‌ها و پهپاد‌ها از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کار بسیار خارق‌العاده‌ای بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق استان اصفهان و هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده ناشناس خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق استان اصفهان خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است