علمی فناوری 17:45 - 30 شهریور 1398
دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.D وزارت بهداشت:
دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.D وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وجود شورای صنفی در دانشگاه‌ها به تربیت مدیران آینده در کشور کمک می‌کند، گفت: اعتماد به شورای صنفی و سپردن مسئولیت به آنها، نه تنها در تربیت مدیران آینده کمک می‌کند بلکه می‌تواند در حل مشکلات و مطالبات دانشجویان نقش به سزایی ایفا کند.

اعتماد به شورای صنفی، به تربیت مدیران آینده کمک می‌کند

به گزارش ایسنا،هومان پارسایی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دانشجویان از ارکان اصلی دانشگاه‌ها به شمار می‌روند و وجود نهاد شورای صنفی به عنوان یک نهاد دانشجویی که از جنس دانشجویان است، برای پیگیری مطالبات آنها در هر دانشگاهی ضروری است.

دانشجوی دکتری تخصصی(PhD) رشته علوم تشریح و ورودی سال ۱۳۹۶ دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به پیشینه فعالیت شورای صنفی در این دانشگاه گفت: سابقه فعالیت شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی ایران به اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بر می‌گردد. اوایل‌، این شورا تحت عنوان شهردار خوابگاه فعال بود و از اواسط دهه هشتاد جای خود را به شورای صنفی دانشجویی داد تا تعاملات و پیگیری‌های دانشجویان به صورت گسترده‌تر و با جدیت بیشتری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی پیگیری شود.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی(PhD) از سال گذشته در اکثر دانشگاه‌ها تشکیل شده و  متأسفانه تا سال گذشته پیگیری مطالبات دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی کمرنگ بود و عملا نهادی برای پیگیری متمرکز این مطالبات که عمدتاً در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و به میزان کمتر رفاهی بودند، تشکیل نشده بود. از آبان ۹۷ شورای صنفی دستیاران و دانشجویان PhD  در دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اولین بار تشکیل شد و من به عنوان دبیر انتخاب شدم.

وی ادامه داد: اواسط شهریور امسال جلسه مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان PhD دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد و در نهایت پس از تشکیل شورای مرکزی، اینجانب به عنوان دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی انتخاب شدم.

پارسایی به ضرورت وجودی شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در خصوص ضرورت وجود شورای صنفی باید بگویم که شورای صنفی تنها نهاد دانشجویی است که هم مشروعیت دارد و هم مقبولیت. این شورا به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست و از قلب دانشجویان و با انتخابات قانونی تشکیل می‌شود. ضرورت وجود شورای صنفی در حقیقت به ایجاد تعامل و همفکری بین دانشجویان و مسؤولان و مطالبه خواسته‌های به حق دانشجویان برمی‌گردد و بدون شک وجود تعامل و مشارکت بین شورای صنفی و مسؤولان دانشگاه به مرتفع کردن مشکلات ختم می‌شود.



دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تا سال گذشته شورای صنفی دستیاران و دانشجویان PhD در دانشگاه‌ها تشکیل نشده بود، در حال حاضر مشکلات زیادی مرتبط با این دانشجویان وجود دارد که تنها در  دانشگاه ایران نیست، بلکه در تمام دانشگاه‌هایی که دانشجوی PhD و دستیار پذیرش می‌کنند، این مشکلات وجود دارد. بخشی از مشکلات به دلیل شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده، بخشی به دلیل عدم اطلاع مسؤولان از این مشکلات و بخشی دیگر به دلیل ایرادات موجود در آیین‌نامه‌های مصوب وزارتخانه ایجاد شده‌اند که بعضا نیاز به بازنگری و اصلاح دارند و متأسفانه با این موارد سلیقه‌ای برخورد کردند.

پارسایی به مشکلات مرتبط با دستیاران و دانشجویان PhD اشاره کرد و گفت: ما در شورای صنفی و دوستان عزیز دستیار در نظام پزشکی پیگیر مرتفع شدن مشکل به تعویق افتادن امتحان بُرد دستیاران هستیم.  مشکل دیگر مبلغ پایین کمک هزینه تحصیلی و افزایش ناچیز آن به صورت سالانه است؛ با توجه به اینکه مبلغ پایه پایین است و تورم بالاست، این کمک هزینه جوابگوی نیازهای اولیه دستیاران و دانشجویان دکتری نیست. ضمن اینکه شرایط فعلی دفاع دانشجویانPhD از پایان نامه که با توجه به تحریم‌های موجود، شرایط خوبی نیست، نیاز به اصلاح و تسهیل دارد. علاوه بر این در حال حاضر اعمال سلیقه‌ها در بعضی دانشگاه‌ها موجب ایجاد شرایط نابرابر برای دانشجویان دانشگاه‌های دیگر شده که در نهایت منجر به افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان بعضی دانشگاه‌ها می‌شود و لازم است شرایط همسان سازی شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه مسؤولیت دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی پرستاری نیاز به ورود و حمایت دانشگاه‌ها دارد تا فشار اقتصادی کمتری بر دانشجویان وارد شود‏، اظهار کرد: اعمال طول دوره دستیاری به عنوان سابقه ارائه خدمات دولتی برای دستیاران امری ضروری است که با توجه به رای دیوان عدالت اداری لازم الاجرا است اما در حال حاضر عملا اجرا نمی‌شود.

پارسایی با بیان اینکه بودجه طرح‌های تحقیقاتی با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی موجود جوابگوی پروژه‌های تحقیقاتی پایان‌نامه‌ها نیست‏، خاطرنشان کرد:  آیین نامه اسکان که در حال حاضر دستیاران و دانشجویانPhD را واجد شرایط برای اختصاص خوابگاه نمی‌داند، نیاز به بازنگری دارد. همچنین آیین نامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت که در حال حاضر به دستیاران و دانشجویان دکتری وام بیمه اختصاص نمی‌دهد، نیز نیاز به بازنگری دارد. مبلغ وام ضروری که فقط یک بار در طول دوره تحصیل داده می‌شود، ناچیز است. همچنین لازم است وام ودیعه مسکن برای دانشجویان دکتری و دستیاران با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای مسکن بازنگری شود.

وی به تعداد بالای کشیک و ساعت کاری بالای دستیاران که علاوه بر کاهش کیفیت ارائه خدمات درمانی به بیماران، زندگی دستیاران را تحت الشعاع قرار داده است، اشاره کرد و گفت: نیاز به برنامه ریزی برای پر رنگ شدن نقش آموزش دستیاران نسبت به ارائه خدمات درمانی احساس می‌شود ، تا دستیاران صرفا ارائه دهنده خدمات درمانی نباشند. ضمن اینکه تعهدنامه‌هایی که در ابتدای ورود دستیاران و دانشجویان PhD گرفته می‌شود، نیاز به تعدیل و اصلاح دارد.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین اضافه کرد: نیاز به پیگیری و اجرای جامع طرح پایش سلامت دستیاران و دانشجویان PhD ضروری است و در صورت نیاز ارائه خدمات مشاوره‌ای به آن‌ها نیز از مطالبات دانشجویان این مقطع بوده که متأسفانه در حال حاضر با جدیت اجرا نمی‌شود.

پارسایی با بیان اینکه افزایش تعداد فرصت مطالعاتی به دانشجویان PhD از طرف وزارت بهداشت از خواسته‌های به حق این دانشجویان است، تصریح کرد: من و همکارانم در مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویانPhD در حال اولویت بندی مشکلات و پیدا کردن راه حل کارشناسانه هستیم و بدون شک نیاز به برگزاری جلسه با معاونان محترم وزارتخانه و ارائه راهکار داریم و امیدوارم که مسئولان با ما همکاری خوبی داشته باشند. خیلی از این مشکلات ریشه‌ای هستند و برای حل آنها زمان زیادی لازم است و اگر ما در مجمع شورای صنفی بتوانیم چند مورد را در طول دوره یک یا دو ساله خود پیگیری و حل کنیم، گام مفید و موثری برداشته‌ایم؛ البته لازم است که با این مشکلات به نحوی برخورد کنیم که نوع تصمیمات و برخوردهای ما مشکلات بعدی را ایجاد نکند و از مشاوره و راهنمایی‌های همه دستیاران و دانشجویان PhD در سراسر کشور استقبال می‌کنیم تا به امید خدا و با همکاری مسؤولان بتوانیم بخشی از این مشکلات را مرتفع سازیم.

وی بر لزوم تقویت شورای صنفی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران به لطف حضور ریاست محترم و معاونت محترم دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و همچنین همدلی بین اعضای شورای صنفی دستیاران و دانشجویان PhD دانشگاه، شورای صنفی بسیار فعال بوده و در تمام زمینه‌ها مسؤولان از پتانسیل‌های شورای صنفی برای رفع مشکلات استفاده می‌کنند، اما همانطور که عرض کردم بخش زیادی از مشکلات این قشر دانشجویان نیاز به بررسی در سطح وزارتخانه دارد. قطعا برای تقویت این نهاد دانشجویی برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان و همچنین حمایت آنها و اعتماد آنها به شورای صنفی برای تقویت این نهاد دانشجویی بسیار مؤثر است. در کنار این موارد شورای صنفی نیز باید در چارچوب آئین نامه خود فعالیت و از حاشیه‌ها دوری کند.

پارسایی گفت: به نظر من مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به شوراهای صنفی و نقش مشورتی آنها اعتماد کنند تا در کنار مدیریت و تجربه مسؤولان علاوه بر تربیت نسل متعهد و جوان برای آینده، از پتانسیل شوراهای صنفی برای حل مشکلات استفاده کنند.

به گزارش مفدا، پارسایی ادامه داد: با توجه به اینکه از شکل گیری شورای صنفی در مقطع دکتری یک سال بیشتر نمی‌گذرد، قضاوت در مورد انجام رسالت این شورا زود است و این دانشجویان هستند که باید نظر بدهند که چقدر ما در شورای صنفی مفید عمل کرده‌ایم. انجام رسالت این شورا تا حد زیادی وابسته به تعامل دو طرفه بین مسؤولان و شوراهای صنفی است که در دانشگاه علوم پزشکی ایران این تعامل در سطح بسیار خوبی اتفاق می‌افتد و  تاکنون مشکلی در مسیر انجام رسالت شورای صنفی نبوده است.

انتهای پیام


10243444
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است