فرهنگی‌هنری 11:01 - 16 آذر 1394
دو مجموعه شعر، دو کتاب نمایشنامه و دو اثر داستانی منتشر شد.

انتشار چند کتاب شعر، نمایشنامه و داستان

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، کتاب‌های «تابستان با برگ‌های برنده‌اش» سروده فرشته ساری، «گوشت را بر استخوان‌ها بجوی» برگزیده شعر دیلن تامس، «مجموعه نمایشنامه‌های بهاره رهنما»، «خواستگاری» نوشته مهدی میرباقری، «شکستن دماغ استالین» نوشته یوجین یلچین و «کوپه اختصاصی» نوشته یوریک کریم‌مسیحی در انتشارات مروارید منتشر شده‌اند.

*

«تابستان با برگ‌های برنده‌اش» گزیده شعرهای فرشته ساری در 132 صفحه، در قالب سه دفتر مربوط به 93 تا 94، شعرهای سال 83 به بعد و شعرهای سال‌های گوناگون با شمارگان 1100 نسخه با قیمت 8800 تومان منتشر شده است.

در شعری از کتاب آمده است:

قطار را دوست دارم

چون قرار است اتفاقی بیفتد در آن

حتا اگر قرقره‌های اتصال

غرغر کنند مدام

چشم‌انداز جا می‌گذاردم

چون زمان

که جا می‌گذاردم اما

همیشه پابرجاست

برای نفر بعدی

قطار را دوست دارم

حتا اگر پرشتاب باشد

و به قاهره هم نرود...

**

کتاب «گوشت را بر استخوان‌ها بجوی» سروده دیلن تامس، با ترجمه غلامرضا صراف در 222 صفحه، با شمارگان 750 نسخه و قیمت 13000 تومان به بازار آمده است.

هنگامه فولادوند پژوهشگر و مدیر اجرایی مرکز هنرهای مدرن ایرانیان در نیویورک در مقدمه این کتاب نوشته است: دیلن تامس امسال صدساله می‌شود و اهمیتش در دنیای شعر و ادب روز به روز غیرقابل انکارتر. شگفتی‌های خلقت، تراژدی، زیبایی، زندگی و مرگ. این‌ها سوالات تامس هستند - موضوعاتی که همه با آن درگیریم و شاعر شکوهمندانه با واژگانی فاخر برایمان مجسم می‌کند.

***

«مجموعه نمایشنامه‌های بهاره رهنما» شامل چهار نمایشنامه به نام‌های «با من بستنی می‌خوری؟»، «تو دهنتو می‌بندی یا من؟»، «غبار» و «چشم‌هایی که مال توست!» با تیراژ 1100 نسخه در یک قاب منتشر شده است. در بخشی از یک نمایشنامه آمده است:

سارا: آدم حسابیا قهر بلد نیستن مثل من.

شیوا: انقدر از خودت تعریف نکن حالا.

سارا: راست می‌گم یادت نیست با من قهر بودی رفته بودم خونت قبل از برگشتنت از آلمان گل خریدم خونه رو هم کردم مثل دسته گل.

شیوا: بد نیست یه بار دیگه باهات قهر کنم ها. خونه‌م خیلی نامرتبه.

****

کتاب «خواستگاری» نمایشنامه‌ای به قلم مهدی میرباقری، در 84 صفحه، با شمارگان 550 نسخه و قیمت 6000 تومان به بازار آمده است. در بخشی از این نمایشنامه آمده است: خانواده‌ای چند ساعت مانده به شب خواستگاری دخترشان متوجه گرفتگی چاه فاضلاب‌شان می‌شوند، غریبه‌ای که از قضا همسایه‌شان هم هست برای باز کردن چاه و رفع مشکل‌شان وارد خانه می‌شود، غریبه که به دختر خانواده علاقه دارد اطلاعاتی را در مورد خواستگار دختر در اختیار خانواده قرار می‌دهد و ...

آجی: بابایی اصلا شما می‌دونید عشق چیه؟

بابایی: اون چیزی که تو فکر می‌کنی نیست.

بابایی: تو این شرایط آدم چی‌کار می‌تونه بکنه؟

آهای: یه آدم هیچ وقت کاری نمی‌کنه که به این شرایط دچار شه.

*****

کتاب «شکستن دماغ استالین» با نویسندگی و تصویرگری یوجین یلچین، با ترجمه شهاب‌الدین عباسی، در 174 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 11000 تومان منتشر شده است. در معرفی این کتاب عنوان شده است: این کتاب برنده مدال افتخار نیوبری، منتخب ALA، بهترین کتاب سال بنک استریت کالج، منتخب بوک لیست و بهترین کتاب سال هورن بوک شناخته شده است. همچنین در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: کتاب، زندگی در شوروی دوران استالین را از زبان ساشا زایچیک ده‌ساله شرح می‌دهد. روزی که ساشا قرار است پس از مدت‌ها صبر و اشتیاق، پیشاهنگ شود، دستگیری پدرش و چند اتفاق دیگر، زندگی‌اش را دگرگون می‌کند. نویسنده و تصویرگر کتاب یوجین یلچین، در روسیه زاده شد و تحصیل کرد و در بیست و هفت‌سالگی ساکن آمریکا شد. او تا کنون کتاب‌های متعددی نوشته و تصویرگری کرده است. «شکستن دماغ استالین»، کتابی مهم و تحسین‌شده است که تا به حال جوایز متعددی دریافت کرده و نقد و نظرهای مثبتی برانگیخته است.

******

کتاب «کوپه اختصاصی» نوشته یوریک کریم‌مسیحی، مجموعه چهار داستان کوتاه به نام‌های لطفا، کوپه اختصاصی، فردا را به یاد آر و سایه‌ خیال، در 77 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و به قیمت 6000 تومان است. در توضیح پشت کتاب آمده است: «مکالمه» اصطلاحی‌ است - حالا برای من خاص - که برای فرمی از نوشتن به کار می‌برم؛ و آن متنی‌ است نوشته‌شده فقط با گفت‌وگو؛ گفت‌وگویی دونفره که پایی در نمایشنامه دارد و پایی دیگر در داستان. نمایشنامه است چون استوار است بر گفت‌وگو و گفت‌وگو قصه‌ نمایشنامه را پیش می‌برد، هر چند خودخواسته از دیگر امکانات نمایشنامه‌نویسی چشم پوشیده است؛ و داستان است چون با گفت‌وگو داستانی ساخته می‌شود، هر چند خودخواسته از دیگر امکانات داستان‌نویسی چشم پوشیده است.

انتهای پیام


7475185
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌های مذهبی و مساجد هرساله به مناسبت شهادت امام صادق (ع)، مجالس عزاداری برگزار می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به تازگی بحث تخریب و گودبرداری ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج در خیابان بهشت تهران مطرح شده است با این حال روند تخریب این ساختمان ادامه دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دفاعی و افتخارآفرینیِ در دفاع مقدس بوده است؛ در آن دوران شاید کنار خرمشهر بیشترین قصه و غصه در این شهر به وجود آمد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده «نون‌خ۵» گفت: برای نگارش فیلمنامه فصل پنجم «نون‌خ» نویسنده در چابهار مستقر شد و مسائل مختلف در زمینه محیط‌زیست و کولبر‌ها را بررسی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کوثری گفت: رسانه مثل هوا در زندگی همه ما جاری است و با افکار و عقاید مختلف با رسانه درگیر هستیم و با این مقوله و ابزار ارتباطی کار می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مساله غزه از محور‌های مهم نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفتگو‌های فرهنگی در باکو بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «زاده شده برای پرواز»، «مصلحت»، «محموله نهایی»، «نامیرا»، «رادیکال» و «گریز از مرگ» فیلم‌هایی هستند که این هفته از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: امسال یک سال سرنوشت ساز است؛ لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا ساخت «سلمان فارسی» طبق برنامه پیش برود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با جمهوری آذربایجان داریم و تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است